Announcement

Collapse
No announcement yet.

Få rätt uteffekt på slutsteget

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Få rätt uteffekt på slutsteget

    Hej,
    har lite funderingar kring kur jag ska koppla mina högtalare till steget. Har 2 st basar på 750 wrms 2x2 ohm dual voicecoil. Slutsteget är 2-kanaligt med specsen "4 ohm - 300*2 watt", "2 ohm - 600*2 watt" och "1 ohm - 900*2 watt".

    Om man ska koppla basarna till var sin kanal så går ju att koppla antingen 4 eller 1 ohm, alltså 300w eller 900w. Antar att det blir för mycket att köra varje bas på 900w?

    O om inte det går så antar jag att jag måste brygga steget, och vill bara kolla så att jag förstått rätt angående det. Tex vid 4 ohm ger alltså steget totalt 300*4= 1200w (mono)?? Och om jag förstått rätt så blir totala resistansen av basarna hälften vad de egentligen är kopplade till? Bör jag då seriekoppla basarna till 8 ohm för att steget ska uppfatta det som 4 ohm? Alltså så att jag får ut 1200 w till dom.

    Kopplingen:


    Basarna: SPL Dynamics XTR 250 D2.
    Slutsteget: Digital Designs S2.

    Hoppas ni förstår, kanske blev lite rörigt.
    Tack på förhand,
    mvh Emil

  • #2
    Re: Få rätt uteffekt på slutsteget

    Basarna klarar 600wrms eller 1200wmax enligt vissa sidor eller 750wrms och 1500wmax enligt SPL.
    Steget verkar ge 2x700wrns eller 2x1100wmax vid 1ohm. Rätt bra matchat skulle jag säga.
    Baselementen får inte mer effekt än vad du skruvar upp volymen till.
    Last edited by tvett; January 18, 2017, 19:27.
    Jonas, Umeå

    Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
    Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

    Comment


    • #3
      Re: Få rätt uteffekt på slutsteget

      Originally posted by tvett View Post
      Basarna klarar 600wrms eller 1200wmax enligt vissa sidor eller 750wrms och 1500wmax enligt SPL.
      Aa blev lite förvirrad men antog att deras egna hänvisning borde stämma.

      Originally posted by tvett View Post
      Steget verkar ge 2x700wrns eller 2x1100wmax vid 1ohm. Rätt bra matchat skulle jag säga.
      Baselementen får inte mer effekt än vad du skruvar upp volymen till.
      Jasså, får man fråga hur du kom fram till det?

      Comment


      • #4
        Re: Få rätt uteffekt på slutsteget

        Att basarna klarar 600-750wrms, steget ger 700wrms och att det matchar? Vet inte hur jag ska förklara det...
        Jonas, Umeå

        Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
        Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

        Comment


        • #5
          Re: Få rätt uteffekt på slutsteget

          Originally posted by tvett View Post
          Att basarna klarar 600-750wrms, steget ger 700wrms och att det matchar? Vet inte hur jag ska förklara det...
          Menar hur du fick fram att steget skulle ge just 700 rms i 1 ohm? Tänkte om du hittat den faktan någonstans om steget, eller om du räknat ut det på egen hand?

          Comment


          • #6
            Re: Få rätt uteffekt på slutsteget

            Det är inte helt lätt att hitta en tydlig spec på det där steget. För S2 finns en silver bulig modell och en med rak silver emed flänsar. Sedan finns S2b som är rak svart med flänsar.

            En del sidor säger 1 ohm STEREO 2X2200Wmax / 2X1100Wrms för den raka med flänsar.

            Oavsett så får inte basarna mer effekt än vad du skruvar upp volymen till.
            Jonas, Umeå

            Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
            Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

            Comment


            • #7
              Re: Få rätt uteffekt på slutsteget

              Originally posted by tvett View Post
              Det är inte helt lätt att hitta en tydlig spec på det där steget. För S2 finns en silver bulig modell och en med rak silver emed flänsar. Sedan finns S2b som är rak svart med flänsar.

              En del sidor säger 1 ohm STEREO 2X2200Wmax / 2X1100Wrms för den raka med flänsar.

              Oavsett så får inte basarna mer effekt än vad du skruvar upp volymen till.
              Har inte heller hittat någon stadig info men i stereo vet jag ju ungefär vad effekten är iallafall enligt instruktionsboken.

              Får vara lätt på handen då, tack för hjälpen!

              Comment


              • #8
                Re: Få rätt uteffekt på slutsteget

                Klarar slutsteget 1ohm utan att det låter dist gitarr eller blir för varmt så skulle jag testa det.
                Gitarrist HIFI nörd

                Comment


                • #9
                  Re: Få rätt uteffekt på slutsteget

                  Originally posted by bbenderman View Post
                  Klarar slutsteget 1ohm utan att det låter dist gitarr eller blir för varmt så skulle jag testa det.
                  Kört på det ett tag o det spelar på bra

                  Comment

                  Working...
                  X