Announcement

Collapse
No announcement yet.

Låda till B2 HN12

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Låda till B2 HN12

    Hej

    ursäkta att det kommer ännu en "lådsförslagstråd" men det verkar finnas mycket kunnigt folk här som säkert kan bespara en nybörjare som mig en del huvudvärk.

    Jag har 2st B2 HN12 som jag ska montera i bagaget på en äldre amerikansk cabriolet och de ska användas till att spela musik och imponera på kompisarna.
    Inte särskilt lämplig bil på något vis men den dunkar på bra idag med 1st JBL GTI MKII vänd rakt uppåt.

    Jag har lite frågor jag väldigt gärna skulle vilja ha svar på.

    1. kommer det att fungera bra att sätta basarna på varsin sida bakom hjulhusen spelandes rakt emot varandra eller är detta en förkastlig ide?

    2. B2 rekomenderar 60L låda med 1st 6" port på 46cm, är detta en bra lösning för att spela musik, och räknar man dessa 60l inkl volymen som elementet och porten stjäl?

    3. kan man på något visa korta ner längden på röret genom att använda 2st 4" rör eller liknande då mina lådor helst inte ska vara djupare än ~40-50cm.
    Jag var även inne på slotport men den ska väl hålla samma volym och längd som ett rör?

    4. Ja hade även en tanke om det går det bra att montera högtalarna med magneterna utåt pga estetiska skäl, påverkar detta funktionen är basarna byggda för att arbeta med magneten i lådan?

    data på basarna:
    X-Max: 22 mm
    Equivalent Compliance (Vas): 22,882 L
    Free Air Resonance (Fs): 40,04 Hz
    Electrical “Q” (Qes): 0,613
    Mechanical “Q” (Qms): 3,788
    Total Speaker “Q” (Qts): 0,528

    //Mattias

  • #2
    Re: Låda till B2 HN12

    Inga synpunkter?

    Har sökt lite info på nätet och vad jag hittat så ska det funka ok med att ha basarna vända emot varandra och mitt bagageutrymme är brett så de kommer inte att komma så nära varandra.

    Att vända på basarna med magneten utåt verkar också fungera, hittade på en som hade gjort så med just HN basar.

    Tanken är att bygga lådorna med slotport
    Räknar jag på ett 6" rör får jag arean 176,6cm2 (7,5x7,5x3,14cm) och 46cm långt så får jag det till det 8,1Liter (1,766x4,6dm)

    Stämmer det att 60L är inkl bas och rör så jag ska dra av basens volym ~3L verkar vara ett standardvolym man använder om man inte hittar på det faktiska värdet (Om jag nu bestämmer mig för att montera magneten utåt)
    Och sedan lägga på det materialet som slotporten tar i lådan utöver de 8,1L som röret hade taigt?

    Eller är jag ute och cyklar?

    Comment


    • #3
      Re: Låda till B2 HN12

      60 liter är netto. Om du behöver custom lådor skicka ett mail till oss. Bh@b2-audio.com.
      Ge oss gärna vilka mått som basen / lådan måsste passa in på, så skall vi komma med några förslag.
      B² audio Sweet Like Danish
      www.b2audio.com

      Comment


      • #4
        Re: Låda till B2 HN12

        Originally posted by thulle View Post
        Räknar jag på ett 6" rör får jag arean 176,6cm2 (7,5x7,5x3,14cm) och 46cm långt så får jag det till det 8,1Liter (1,766x4,6dm)
        6" rör har ofta 152 mm i innermått och omkring 160 mm i yttermått, man kan utgå ifrån 0,2 liter per cm så kommer man tillräckligt rätt. I ditt fall blir det då ca 9,2 liter.

        4" rör kan man räkna 0,095 liter per cm.

        Comment


        • #5
          Re: Låda till B2 HN12

          Originally posted by B2 audio Jay View Post
          60 liter är netto. Om du behöver custom lådor skicka ett mail till oss. Bh@b2-audio.com.
          Ge oss gärna vilka mått som basen / lådan måsste passa in på, så skall vi komma med några förslag.
          Jag skickade iväg ett mail med mina cirka mått...

          Comment


          • #6
            Re: Låda till B2 HN12

            Originally posted by Optima View Post
            6" rör har ofta 152 mm i innermått och omkring 160 mm i yttermått, man kan utgå ifrån 0,2 liter per cm så kommer man tillräckligt rätt. I ditt fall blir det då ca 9,2 liter.

            4" rör kan man räkna 0,095 liter per cm.

            Tackar för infon

            Jag har mätt lite och höjd ca36cm och bredd ca65cm får plats.
            Djupet får bli det som behövs för att få rätt volym.
            Det ger innermåtten höjd 32cm och bredd 61cm om jag bygger i 22mm material.
            Djupet borde då hamna runt ~35-40cm

            Frågan är dock hur jag ska få i en Port på 6" och 46cm på bara ~36cm djup?

            Min tanke är att bygga en vinklad slotport innuti lådan om det skulle fungera bra?
            Självklart måste jag kompensera volymen på lådan men hur räknar jag ut längden på en vinklad slotport, tar man längden på centrumlinjen?

            Comment


            • #7
              Re: Låda till B2 HN12

              Räknade lite på 152mm invändigt rör 7,6x7,6x3,14 = 181,36 cm2
              181,36/32cm hög låda ger en slotport med bredden 5,67cm vid 32cm höjd, har jag räknat rätt?

              Comment


              • #8
                Re: Låda till B2 HN12

                Nu tror jag att jag börjar komma fram till något.

                Invändiga mått:
                Längd 61cm
                Höjd 31cm
                djup 40cm (35cm i överkant och 45cm i nederkant, främre gaveln kommer luta 18 grader)

                =75,64 Liter

                slotporten blir 31cm hög 5,85cm bred (181,35cm2) och 46cm lång.
                ((ett 6" rör på 15,2cm ger 7,6x7,6x3,14 = 181,36cm2))

                eftersom jag bygger allt i 22mm så kommer slotporten att stjäla 5,85cm+2,2cm= 8,05cm 31 höjd x 46 lång = 11,47L

                Detta ger då en lådvolym på 75,64-11,47 = 64,17L drar man sedan av för basen så borde detta ge ganska nära 60Liter.

                Har jag tänkt rätt?
                Kommer det att fungerar ok att ha en slotport på en lutande gavel och även vinkla den innuti lådan?

                Och vad händer om jag vänder basarna med magneten utåt, ändrar jag avstämminingsfrekvensen, och hur mycket?

                Hittade en bild på nätet där de gjort likadant fast för 2st basar.
                Jag bygger 2st identiska separata lådor istället.



                Snälla, skrik gärna till om det ser galet ut för jag tänkte börja bygget redan nu i eftermiddag

                //Mattias
                Last edited by thulle; June 30, 2013, 15:48.

                Comment


                • #9
                  Re: Låda till B2 HN12

                  lådförslag skickat.
                  B² audio Sweet Like Danish
                  www.b2audio.com

                  Comment


                  • #10
                    Re: Låda till B2 HN12

                    Tackar
                    Desvärre var jag lite ivrig då lådorna måste bli klara under tisdagen så jag har redan börjat bygga dessa, men de är inte limmade än så möjlighet finns att ändra detta med enkla medel.

                    Lådorna jag har på börjar är på 75,64L brutto 60L Netto
                    Slotporten är 31cm hög 5,85cm bred (181,35cm2) och 46cm lång

                    Nya förslaget är 45 l netto, 55 Brutto
                    Porthöjd 320 mm, bredd 40 mm, djup, 320 mm.

                    Lådan ska vara till Musik.
                    Jag lyssnar mest på på Rockmusik typ Volbeat, Mötley Crue, mm
                    men jag vill även kunna dra igång nån hiphop-låt så hela bilen skakar ibland.

                    Jag sitter inte på kunskapen själv men jag vore oerhört tacksam att höra vad ni tycker då det är 2 väldigt skilda lådförslag jag väljer i mellan.

                    //Mattias

                    Comment

                    Working...
                    X