Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lådförslag till Cerwin Vega 18

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Lådförslag till Cerwin Vega 18

    Hej! Funderar på att köpa mig en cerwin 18" som komplement till min AT100.

    Data på basen: FS.46
    Qts.0,295
    Qes 0,364
    Qms.1,57
    Vas 200
    Re 5,4
    Xmax 5,2
    Pe 300W

    SKulle den funka bra i en basreflexlåda, och om hur stor(samt mått på slits) ??
    Många säger att dem är byggda för hornlådor men funkar dem inte bra i basreflexlådor också???? Är den värd att ens köpa,ska ju bara ha dem för hemma bruk.

    Föslag på lådor mottages tacksamt (OPTIMA jag kollar åt ditt håll..

  • #2
    Re: Lådförslag till Cerwin Vega 18

    Vad kostar den?
    Rent spontant ser den inget vidare ut med högt FS och relativt kort xmax.

    Comment


    • #3
      Re: Lådförslag till Cerwin Vega 18

      Jag tror inte att den blir en bra subbas (dvs spela rejält djupt), den har för högt Fs för sånt och som sagt litet Xmax. Frekvenskurvan ser ut att falla för mycket tycker jag. Horn lär nog vara bästa alternativet.

      Den teoretiska känsligheten ligger riktigt högt, lite drygt 99 dB vid 1W/1M.

      Comment


      • #4
        Re: Lådförslag till Cerwin Vega 18

        Okej!
        Så den basen är inget att satsa på om ja inte bygger horn till den?
        Skulle den funka i en sån här hornlåda: http://hornplans.free.fr/ms18.html eller borde jag helt enkelt släppa taget om den basen?? Är dålig på det här med horn så jag vet ej om basen ens skulle fungera som de är tänkt i ovan ritning?

        Comment


        • #5
          Re: Lådförslag till Cerwin Vega 18

          Skulle de funka med förslaget jag länkade till eller?
          Basen verkar ju vara byggd för just horn lådor.
          Eller borde ja skita i att köpa basarna alls??

          Comment


          • #6
            Re: Lådförslag till Cerwin Vega 18

            Vad kostar dom?

            Comment


            • #7
              Re: Lådförslag till Cerwin Vega 18

              Köp ett par vettiga subar för hembruk tex 2-4st Peerless XXLS 12" eller liknande och bygg en portad låda till dom.
              Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

              www.garaget.org/Frippe_L

              Svensk Mästare 2012 i Street Stock
              Svensk Mästare 2011 i Street 100A
              Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

              Comment


              • #8
                Re: Lådförslag till Cerwin Vega 18

                Bygg en
                http://www.speakerplans.com/index.php?id=1850horn
                Stoppa i basen i den så matar du med 600-800w så kommer du få haksläpp.

                Grym hornbas.

                Med vänlig hälsning, Björn

                www.dbakuten.se

                Comment


                • #9
                  Re: Lådförslag till Cerwin Vega 18

                  Jajo men jag tror de blir de blir de alterantivet jag redan bestämt mig för, fått prisuppgift på matriel samt uppsågning till en billig peng, och bygga ett par 1850 lådor skulle bli för dyrt. Men tror du inte att mitt förslag kommer kunna prestera grym bas i den lådan? Läst om lådan(MS18-mk111) och dem som byggt dem verkar då mer än nöjda med den.Synd bara att ja inte hittar någon information om hur djupt lådan kommer kunna spela och hur högt. Effekt finns det så de räcker o blir över iaf

                  Är dock ute efter en Cerwin Vega stroker 18" med dubbla 2 ohms spolar, de vore idealet....

                  Comment


                  • #10
                    Re: Lådförslag till Cerwin Vega 18

                    det blev ett par Cerwin Vega 18" modell 188EB monterade i ett par hornlådor av EV T18 modell, men med magneten inne i lådan. Då lådan är rätt skabbig så fundrar jag på om jag skulle bygga ett par andra horn istället. är sugen på dessa scoop:http://hornplans.free.fr/ms18.html. Va tror ni skulle basen fungera bra i denna lådan?
                    1850 är ju ett alternativ men den blir dels för stor samt för dyr att bygga.

                    Den som vill får gärna räkna på en vanlig basreflexlåda till basen, jag vill ha så låg avstämmning som basen klarar samt att porten ska vara slitsad.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Lådförslag till Cerwin Vega 18

                      Om jag förstår rätt så är det just 188EB som nämns i första inlägget och där är som sagt min personliga uppfattning att basreflex ger för dålig verkningsgrad i den djupaste basen, men det funkar kanske bättre i praktiken än vad teorin visar.

                      6:e ordningens bandpass skulle kunna fungera, men även där blir verkningsgraden "dålig" om den ska spela djupa frekvenser. Dock kan den få 3-6 dB högre verkningsgrad än basreflex vid 30-50 Hz. Den låda jag har kikat på får ett nedre F3 på 30 Hz och övre F3 vid 80 Hz, däremot faller frekvenskurvan efter 30 Hz väldigt brant.

                      Fast då kommer vi till lådstorleken.....som är 500+100 liter netto för bandpasslådan, per bas alltså.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Lådförslag till Cerwin Vega 18

                        Optima: Skulle basen passa i ett par scoop?

                        Comment


                        • #13
                          Re: Lådförslag till Cerwin Vega 18

                          När det gäller hornkonstruktioner så har jag inga erfarenheter tyvärr, andra får ge råd om hur den basen kan tänkas fungera.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Lådförslag till Cerwin Vega 18

                            Okej nu har jag läst på om Cubo18 ext och jag gillar dem.länk: http://www.freespeakerplans.com/bass...ets/11-cubo-18

                            Där står att EBP ska vara på 100 eller mer, min är 156.
                            Fs: 22-42 min 46???
                            Qts:.25-.58 min ,295
                            Vas:200-450 L min 200L

                            Alla värden funkar ju förutom att min CW har ett högre Fs, Då är ju såklart min fråga hur stor inverkan har skillnanden på Fs???

                            Vilken inverkan får det på ljudet??

                            Och med tanke på att allt stämmer sånär som på Fs, skulle basarna fungera bra i Cubo18 och vore det värt att bygga mig ett par(kommer i framtiden sätta i ett riktigt fint kvalitets element) och lådorna ska byggas så bra det bara går, tänkte t ex måla med Noisekiller och 1,5mm bitumen inne i själva hornet där det inte syns, det borde göra lådan riktigt stabil och resonansdöd borde hjälpa till?????
                            jag tänkte använda så lite skruv som möjligt och istället limma med konstruktionslim eller vanligt vitlim(Vilket lim är bäst)

                            Men jag kommer i sånt fall använda mig av 19mm MDF ist(plywood är sjukt dyrt).

                            vill helst ha ett par 186horn(Så kan man när man har råd stoppa i t ex ett riktigt fin element, t ex Beyma,RCF, JBL eller liknade), men det kommer kosta flera tusen i matrial kostnad samt tiden för uppkapning(Sågar alltid mina bitar till lådor på ett lokalt snickeri, där, dem har en så sjukt fin såg och snitten och måtten blir perfekta)

                            Som sagt, skulle/är det en bra ide att bygga mig ett par Cubo18ext ??
                            Att lådan är "relativt" liten är ju också ett + (viss skillnad mot ett par LAB horn... !

                            Comment


                            • #15
                              Re: Lådförslag till Cerwin Vega 18

                              Originally posted by cerwinsky View Post
                              Okej nu har jag läst på om Cubo18 ext och jag gillar dem.länk: http://www.freespeakerplans.com/bass...ets/11-cubo-18

                              Där står att EBP ska vara på 100 eller mer, min är 156.
                              Fs: 22-42 min 46???
                              Qts:.25-.58 min ,295
                              Vas:200-450 L min 200L

                              Alla värden funkar ju förutom att min CW har ett högre Fs, Då är ju såklart min fråga hur stor inverkan har skillnanden på Fs???

                              Vilken inverkan får det på ljudet??

                              Och med tanke på att allt stämmer sånär som på Fs, skulle basarna fungera bra i Cubo18 och vore det värt att bygga mig ett par(kommer i framtiden sätta i ett riktigt fint kvalitets element) och lådorna ska byggas så bra det bara går, tänkte t ex måla med Noisekiller och 1,5mm bitumen inne i själva hornet där det inte syns, det borde göra lådan riktigt stabil och resonansdöd borde hjälpa till?????
                              jag tänkte använda så lite skruv som möjligt och istället limma med konstruktionslim eller vanligt vitlim(Vilket lim är bäst)

                              Men jag kommer i sånt fall använda mig av 19mm MDF ist(plywood är sjukt dyrt).

                              vill helst ha ett par 186horn(Så kan man när man har råd stoppa i t ex ett riktigt fin element, t ex Beyma,RCF, JBL eller liknade), men det kommer kosta flera tusen i matrial kostnad samt tiden för uppkapning(Sågar alltid mina bitar till lådor på ett lokalt snickeri, där, dem har en så sjukt fin såg och snitten och måtten blir perfekta)

                              Som sagt, skulle/är det en bra ide att bygga mig ett par Cubo18ext ??
                              Att lådan är "relativt" liten är ju också ett + (viss skillnad mot ett par LAB horn... !
                              Jag har provbyggt ett Cubo 18 och sen både riktiga horn som 1850, 186 foldedhorn. Ditt fall passar ett 186 horn bättre.

                              Det är så mycket bättre tryck i 1850,186 hornen än Cubo så ska du lägga energin så lägg det en gång

                              Denna bas ska du köpa om du ska ha en av de bättre hornbasen på marknaden.
                              http://www.precision-devices.com/Product-Details/PD1851


                              MVH//Björn
                              www.dbakuten.se

                              Comment

                              Working...
                              X