Announcement

Collapse
No announcement yet.

Orion HCCCA till subbaslåda för hemma bruk??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Orion HCCCA till subbaslåda för hemma bruk??

    Halloj!
    Jag undrar hur en Orion HCCA skulle funka i en subbaslåda för o avlasta mitt hemmabiosystem från den allra djupaste basen?? basen ska i sånt fall drivas med ett Crown steg med inbyggda delnfilter vilket ger basen över 2000w att leka med.. !

    Eller kan någon ge förslag på andra basar som klarar av att gräva djupt(som HCCA) basen verkar vara känd för. Läste om han som bytte ut sina DD 9515 basar mot Kove audio(nån som vet modellen), då undrar jag ju skulle Kove funka bättre för det jag vill uppnå(djuupbas som klarar att spela djupt men samtidigt högt) är ju grymt sugen på en DD bas t ex 95 serien men undrar om dem basarna verkligen skulle passa för hemma bruk och för det jag vill uppnå?? behöver i af nånting tills TC-SOUNDS LMS ultra 5400 blir verklighet... och japp jag anser fortfarande att de är världens bästa bas för rimliga pengar, DD Z kostar ju typ 3 grr så mycket som en LMS bas, så de känns inte riktigt att ens jämföra..! Kan tänka mig att lägga typ 4000kr på en beg bas och de får jag ju både en HCCA eller en DD 95 serien för. förslag på andra BRA basar mottages gärna. har funderat på B2 Audio kan de va nåt?

  • #2
    Re: Orion HCCCA till subbaslåda för hemma bruk??

    Vad skall du driva med.

    Vilket format har rummet.

    Var skall basen stå.

    Var sitter lyssnarna.

    Vad skall subben möta upp för prylar.


    Några frågor som kan behöva besvaras innan en vettig basrekomendation kan ges.
    /tycker Erik.

    Comment


    • #3
      Re: Orion HCCCA till subbaslåda för hemma bruk??

      Jag ska driva med ett kraftigt CROWN steg, som dessutom har inbyggd delningfilter. bryggat ger det 2000+ w vilket borde räcka gott 1

      rummet är mitt vardagsrum vet ej hur stort de kan va(kan mäta sen)

      Tänkte basen ska stå antingen brevid front högtalarna( Cerwin Vega AT100) eller så har jag ett hörn där den kan stå.

      Lyssnarna sitter framför "framför" framsystemet, alltså framför högtalarna.

      Mitt system just nu är : Fram Cerwin AT 100(ska btas ut till DC15 eller DC1515 center Focal(ska dock bytas ut antingen genom cerwins största center eller så bygger ja själv med DD element.
      Bak infinity beta 20 allt förutom frontarna drivs med en yamaha först(ska bytas ut) Visst de är ingen värsting anläggning men den funkar bra är då inge problem att få allt att ruska i rummet..


      är inte Orion HCCA kända för o gå djupt eller finns de andra alternativ som kan passa, har DD nån bas som kan passa mig(ska kunna gå djupt) har kikat på 95 serien en beg sån kanske vore nåt?? har jag kraft så de räcker för t ex en HCCA eller en DD 95 bas??

      Comment


      • #4
        Re: Orion HCCCA till subbaslåda för hemma bruk??

        Har du redan en HCCA?
        I så fall, vilket modellnamn (tänk på att det finns grå och svart kon, dvs olika modellnamn)?

        Om du redan har en HCCA så kan du förstås provbygga en låda och lyssna hur den låter, den modellen ska ju kunna spela djupt men är vad jag förstår inte så "snabb" pga tung kon. Om du inte redan har köpt en HCCA så finns det väl bättre alternativ ur ljudkvalitetssynpunkt.

        Comment


        • #5
          Re: Orion HCCCA till subbaslåda för hemma bruk??

          jag har inte köpt någon bas än, siter för tillfället o spånar på vilket element ja ska välja.
          har ju som sagt hört att just HCCA gräver djupt. har även kollat på soundstream xxx15, skulle det kunna vara något
          Förslag på lämplig bas mottages gärna. Basen ska tåla duktigt med effekt men samtidigt låta bra samt att lådan ej blir för stor.

          är förbannat sugen på en cerwin Vega stroker 18"(modellen med dubbla 2 ohms spolar) och bygga en "kopia" på denna: http://www.hifiklubben.se/produkter/...8sx_subbas.htm har fått för mig att ett riktigt stroker element av den gamla skolan inte ens kan jämföras med den bas som sitter i hfa18sx(gillar inte de nya cerwin högt. har även för mig att stroker basarna tål att understämmas rejält, jag är ju ute efter djuppas. Men förslag på andra KRAFTIGA basar i prisklassen kring 4000kr mottages gärna. men skulle en DD 9515 passa mina krav(men den är väl tungdriva så räcker 2000+ w till dem) jag vill helst ha en bas som tål att understämmas. Hoppas mina krav ej är orimliga

          är fn att de ska va så svårt att välja.
          Last edited by cerwinsky; October 14, 2012, 13:15. Reason: din mamma

          Comment


          • #6
            Re: Orion HCCCA till subbaslåda för hemma bruk??

            visst kan ju köpa 2st 21" basar på Billebro (blä) för 1195 kr styck men va får ja då för skit..samt att thiele/small parametrarna inte stämmer för 5öre. Vilket gör att de fan är omöjligt att bygga en lämplig låda till dem...! så Billebro går fet bort

            Comment


            • #7
              Re: Orion HCCCA till subbaslåda för hemma bruk??

              Originally posted by cerwinsky View Post

              är förbannat sugen på en cerwin Vega stroker 18"(modellen med dubbla 2 ohms spolar) och bygga en "kopia" på denna: http://www.hifiklubben.se/produkter/...8sx_subbas.htm har fått för mig att ett riktigt stroker element av den gamla skolan inte ens kan jämföras med den bas som sitter i hfa18sx(gillar inte de nya cerwin högt. har även för mig att stroker basarna tål att understämmas rejält, jag är ju ute efter djuppas. Men förslag på andra KRAFTIGA basar i prisklassen kring 4000kr mottages gärna. men skulle en DD 9515 passa mina krav(men den är väl tungdriva så räcker 2000+ w till dem) jag vill helst ha en bas som tål att understämmas. Hoppas mina krav ej är orimliga

              är fn att de ska va så svårt att välja.

              Strokern vet jag inte mycket om, men CWs såkallade subbar kan inte ens klassas som subbar eftersom dom inte klarar av något djup alls.
              Bottnar extremt lätt vid filmtittande.

              Jag skulle primärt titta på subbar avsedda för hemmabruk istället för bil, ger oftast bäst valuta för pengarna vid hemmabruk

              Comment


              • #8
                Re: Orion HCCCA till subbaslåda för hemma bruk??

                Jo me de nya "skräp" cerwin så botnar dem nog lätt, men med en stroker av den gamla skolan borde det inte vara något problem. Vänder mig till PV1200 nu.. som ägt ett par och vet va de går för...! ska iaf skita i CW 188em basen då den enbart verkar vara byggd för horn och de tar sån plats och lär inte gå så djupt..

                Comment


                • #9
                  Re: Orion HCCCA till subbaslåda för hemma bruk??

                  Originally posted by cerwinsky
                  Halloj!
                  Jag undrar hur en Orion HCCA skulle funka i en subbaslåda för o avlasta mitt hemmabiosystem från den allra djupaste basen?? basen ska i sånt fall drivas med ett Crown steg med inbyggda delnfilter vilket ger basen över 2000w att leka med.. !

                  Eller kan någon ge förslag på andra basar som klarar av att gräva djupt(som HCCA) basen verkar vara känd för. Läste om han som bytte ut sina DD 9515 basar mot Kove audio(nån som vet modellen), då undrar jag ju skulle Kove funka bättre för det jag vill uppnå(djuupbas som klarar att spela djupt men samtidigt högt) är ju grymt sugen på en DD bas t ex 95 serien men undrar om dem basarna verkligen skulle passa för hemma bruk och för det jag vill uppnå?? behöver i af nånting tills TC-SOUNDS LMS ultra 5400 blir verklighet... och japp jag anser fortfarande att de är världens bästa bas för rimliga pengar, DD Z kostar ju typ 3 grr så mycket som en LMS bas, så de känns inte riktigt att ens jämföra..! Kan tänka mig att lägga typ 4000kr på en beg bas och de får jag ju både en HCCA eller en DD 95 serien för. förslag på andra BRA basar mottages gärna. har funderat på B2 Audio kan de va nåt?


                  Hej! funderar också på hur det skulle spela med en Orion hcca 15.2 Till hemmabio systemet.
                  Och det är den nya med svart kon

                  Comment


                  • #10
                    Re: Orion HCCCA till subbaslåda för hemma bruk??

                    Originally posted by Kimwicktorsson View Post
                    Hej! funderar också på hur det skulle spela med en Orion hcca 15.2 Till hemmabio systemet.
                    Och det är den nya med svart kon

                    För pengarna den kostar kommer det inte vara värt det, finns bättre element för lägre pengar när du ska bygga hemmasub.
                    Den går inte värst djup, är trögdriven och effektkrävande.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Orion HCCCA till subbaslåda för hemma bruk??

                      Vad är skillnaden på basen med grå eller silvrig kon?? Vilka andra basar rekommendrar ni? såg att de finns en DD 9518 till salu. Hur lågt kan man stämma av en sån och funkar en sån i hornet ja tänkte bygga till CW basarna eller är det basreflex med slits port som gäller? Hur trögdriven är den? Mitt steg klarar att ge lite över 2000w RMS i 4 ohm, räcker de eller vill basen ha mer? finns även en 3518 till salu skulle en sån vara ett bättre val?

                      Comment


                      • #12
                        Re: Orion HCCCA till subbaslåda för hemma bruk??

                        Originally posted by Vincent Qvarfordt View Post
                        För pengarna den kostar kommer det inte vara värt det, finns bättre element för lägre pengar när du ska bygga hemmasub.
                        Den går inte värst djup, är trögdriven och effektkrävande.
                        Hm jag som alltid läst att just HCCA va kända för att gå djupt?

                        Comment


                        • #13
                          Re: Orion HCCCA till subbaslåda för hemma bruk??

                          Som jag förstått det så går HCCA djupt, i bil. Där har man som bekant en helt annan djupbasförstärkning än i ett rum.
                          Last edited by ChriZtoffer; October 21, 2012, 18:59.
                          Mitt projekt: Volvo V60
                          BRL - B2 & Dayton

                          More to come...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Orion HCCCA till subbaslåda för hemma bruk??

                            Så den skulle inte gå djupt i ett normalt vardagsrum, elektronisktdelat matat med 2000w...??

                            Comment


                            • #15
                              Re: Orion HCCCA till subbaslåda för hemma bruk??

                              Ja jag vill också gäran veta någon subb som klår hcca 15.2 i hemmet
                              Har den redan men man kan ju alltid köpa nytt

                              Comment

                              Working...
                              X