Announcement

Collapse
No announcement yet.

Qcox350+Drvq6=?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Qcox350+Drvq6=?

    Är det en bra blandning månne? Känns lite väl separerat idag med diskanten i a-stolpen och midden i nedre kanten av dörren, så frågan är, kan det lyfta ljudbilden lite eller blir det bara ändå mera fel?

    En till fråga då när jag ändå håller på, finns det något vettigt delningsfilter att skaffa så man kan köra koaxialen och midden på "en" kanal? Det bästa är väl självklart att köra aktivt enligt många men, för mig känns det mest bara trassligt att få till, speciellt då jag funderar på att pensionera 9887an.

    MvH Thomas
    Drömmer...

  • #2
    Re: Qcox350+Drvq6=?

    Bra blandning? Gillar du Amega är det en höjdare!
    Och varför byta bort en så välljudande maskin?
    Du har ju riktigt bra läge att få Amegakombon bra.(antar att du har slutsteg)
    Tycker du det är krångligt med aktiv delning så finns ju hjälpen nära.

    Pierre(har just den uppsättningen i en Caddy som det går att lyssna i)
    SEASTREAMS GARAGE


    ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

    Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

    Comment


    • #3
      Re: Qcox350+Drvq6=?

      Den kombinationen är riktigt trevlig om man som Pierre påpekar gillar Amega och deras karaktär.

      Har själv kört med den under ngt år eller så men jag gjorde mig av med dem då de var för "feta" för min smak...för mkt rock'n'roll så att säga
      Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
      ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

      Comment


      • #4
        Re: Qcox350+Drvq6=?

        Stabil montering och bra effekt så tycker jag de är riktigt trevliga att lyssna på. Kan dock säga att lyssningsvinkeln verkar påverka väldigt mycket på 3,5orna. Värt att prova sig fram lite där.
        Fd tävlande med min Citroën C5.

        Svensk mästare Advanced Unlimited 2012

        sigpic

        Samarbetspartners:
        Ljudbyggaren

        Comment


        • #5
          Re: Qcox350+Drvq6=?

          Jo Amega låter precis så som jag vill ha det. Stampa takten. Förrutom att det i nuläget låter aningen separerat.

          Anledningen till att 9887an eventuellt kommer att pensioneras är att jag misstänker att någonting har hänt(troligtvis SBS/Skit-Bakom-Spakarna) som gör att jag får otrevliga störningar i form av generatorljud. Samma typ av störningar hörs även när man flyttar spelaren till ett annat fordon, så misstänker starkt spelaren.

          Och anledningen till att jag ville veta ifall det gick att köra passivt är att jag fått ett skapligt erbjudande på ett fint Audisonsteg, tyvärr är det ett trekanals och inte ett femkanals som jag egentligen var ute efter. Alltså då ett LRx 3.1, gott om kraft både till fram och basen.

          Hm, ja alltså monteringen på 3,5" verkar lätt knölig tycker jag då "flärparna" gör det jäkligt svårt, limma dit coaxen kanske?

          MvH Thomas
          Drömmer...

          Comment


          • #6
            Re: Qcox350+Drvq6=?

            Mitt råd är iaf att satsa dina "bra deal audison tre kanal"-pengar plus "passiva filter"-peng, ca 1700:- och köpa ett 4-kanal istället(eller 5-kanal för att även driva sub)

            Att kunna justera delningar och nivåer steglöst på slutsteget är bättre än det passiva med enda möjlighet att "dämpa" 0, -3, -6dB på "3.5-utgången".

            3.5-an har limmats utan öron vid flera tillfällen (funkar)

            Pierre


            Pierre
            SEASTREAMS GARAGE


            ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

            Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

            Comment


            • #7
              Re: Qcox350+Drvq6=?

              Får nog bli någon form av aktiv delning i fortsättningen då. Lösningen jag har nu med 4-kanal och monoblock är på tok för osmidig, så blir ett smidigt 5-kanalssteg istället. Känns lite "sisådär" att inte kunna lasta mer än en tandborste och med lite tur en tandpetare i skuffen utan att lägga saker på både slutsteg och baslåda.

              Frågan är då(många frågor) vad man ska göra åt signalstörningsbekymret? Köpa sig en "box" och använda originalstereon(vore trevligt för att kunna använda rattfjärren,minimera kabelsalladen bakom HUn och kunna använda bilens egna AUX), eller köpa sig en annan spelare, eller reparera 9887an. Just nu lutar det ändå åt att återgå till bilens originalstereo för jag saknar så många funktioner som den har som 9887an inte klarar av att styra.
              Något prisvärt alternativ månne?

              MvH Thomas
              Drömmer...

              Comment


              • #8
                Re: Qcox350+Drvq6=?

                Jag tror inte ditt problem är antalet slutsteg utan storleken på dom. Jag har tre steg i min bil som i princip inte tar någon plats alls men ändå levererar nog med effekt. Finns en hel del sjysta digitala steg nu för tiden.
                Mitt projekt: Volvo V60
                BRL - B2 & Dayton

                More to come...

                Comment


                • #9
                  Re: Qcox350+Drvq6=?

                  Haha, sant faktiskt. Och placeringen.
                  Men det blev något som liknar ett Alpine PDX-5 iaf. Gillar storleken på PDXerna.

                  Sen har jag insett att det är hur kul som helst med en 15" bas, men den bidrar också till platsbrist. Stora saker+liten bil=huvudbry när RC-bilen ska tas med.

                  MvH Thomas
                  Drömmer...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Qcox350+Drvq6=?

                    Äh behåll basen, köp en mindre radiobil! En 1:18 får du plats med vart som helst.
                    Mitt projekt: Volvo V60
                    BRL - B2 & Dayton

                    More to come...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Qcox350+Drvq6=?

                      Efter alla uppgraderingar jag gjort på min 1:9 Cittra?! :O
                      Haha, skämt åsido, det är inte bara när radiobilen ska fraktas som det blir klunsigt med 15"arn. Funderar på att skaffa en 10", nu när jag kom att tänka på det, så har jag aldrig haft en 10" bas. :O

                      MvH Thomas
                      Drömmer...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Qcox350+Drvq6=?

                        Det finns SÅÅÅ mkt kul grejjor en bit bort.

                        Pierre
                        SEASTREAMS GARAGE


                        ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

                        Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

                        Comment


                        • #13
                          Re: Qcox350+Drvq6=?

                          Gladen Audio har ett 6-kanals steg som har överlägsna filter för aktiva system.
                          Tyckser det är synd att det aktiva folket inte satt sig in i detta steg!
                          sigpic

                          Webshop

                          Besöksadress butik

                          Örtgatan 22 26574 Hyllinge Tel: 042-164750 (14:00-18:00)

                          Importör av Gladen Audio, Mosconi, Rebec


                          Vi lagerför även ett stort sortiment fyrverkerier med helårsförsäljning. Vi utför arrangemangs fyrverkeri för alla tillställningar.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Qcox350+Drvq6=?

                            Lätta på locket till 9887:an, du kan nog se vad som är fel med blotta ögat. Förmodligen har du kommit åt en signalväg (högnivå eller lågnivå anslutning) med en strömkälla och då brinner en det lite, men brukar vara lättfixat med en mattkniv, en kort stump kabel och en lödkolv




                            Eller sälj den billigt till mig.....
                            Vis vobiscum sit!

                            Comment


                            • #15
                              Re: Qcox350+Drvq6=?

                              Originally posted by Ljudbyggaren AB View Post
                              Gladen Audio har ett 6-kanals steg som har överlägsna filter för aktiva system.
                              X-ion 70.6 plus?
                              Vis vobiscum sit!

                              Comment

                              Working...
                              X