Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ultimata bilsterero-lösningen till båten

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Ultimata bilsterero-lösningen till båten

    Hej!

    Ska koppla in bilstereo i segelbåt. 37 fotare.

    Kravspec:
    Bilstereo med AUX IN, Blåtand, USB IN. Fyra lågnivåutgångar.
    Subwoofer, 8" för infälld montering (finns gott om lämpliga platser på en båt, garderober, under kojer etc).
    Slutsteg med Low pass och level inställningar.
    Återvända hyfsade Pioneer högtalare till FRONT, sitter i salongen.
    Sitter ett par dåliga men vattentäta högtalare på REAR ute i sittbrunnen. Duger eftersom man mest lyssnar på väderprognosen eller så därute. Kanske byter till snäppet bättre så man kan digga loss på sitt vaktpass.

    Ett par rookie-frågor på detta.
    1. Pioneer högtalarna på FRONT sitter i garderob som ser ut enligt:
    https://drive.google.com/open?id=0Byb-0zc-Apk8cHpPOVRud2RYdk0

    Hålet i dörren, är det dåligt? Måste det vara ett helt hermetiskt tillslutet område så det blir tryckskillnad? Tänker att de "skräller" annars?

    2. Om jag väljer 100% FRONT 0% REAR i bilstereon, påverkar det basen något? Inte väl, det är ju stereo, inte surround?

    3. Har en TV med, ska man ta in den på slutsteget också? Den har HDMI out, men surround kan jag glömma eftersom REAR högtalarna sitter ute i sittbrunnen och dessutom låter skit.

    4. Nämnde vaktpass ovan. Om man står till rors 24:00-04:00 och vill höra på radion ute i sittbrunnen. Kan man stänga av subwoofern inne i båten då? Tänker att jag kan ställa allt ljud på REAR. Man kanske skulle ha en radio som man kan styra också via blåtand eller wifi så man kan hantera den ute i sittbrunnen med sin iOS/Android-enhet? Höja/sänka volym och så? Vore bra om man tom kan stänga av subwoofern då. Så kanske ska köpa bilradio och slutsteg från samma tillverkare så det styrs från samma App tex?

    Om man är halvvägs till Gotland har man inget 3G/4G och vi har ingen router/trådlöst nätverk ombord, men ibland kan man styra via wifi ändå, tex vår plotter går att ansluta till från iPads mm via wifi. Kanske finns såna bilstereos också? Eller sker sådant via blåtand?

    5. För att få allt ovanstående, tänkte lägga ca:
    Bilstereo, 1000 kr.
    Subwoofer, 800 kr.
    Slutsteg, 750 kr.

    Eller lite mer kanske...

    6. Man kopplar väl slutsteget till REMOTE så det sätts på när man slår på bilstereon?

    7. Strömförbrukning är ju viktigt att hålla nere på en segelbåt, vi har solpaneler mm men man vill inte gå under 50% batterikapacitet. Har 300 Ah att leka med, men har kyl och annat som drar ström kontinuerligt. Slutsteg som går på tomgång, dvs man lyssnar lågt, kanske har subwoofern avstängd, de drar väl inte så mycket då? Blir det mycket mer än om bara bilstereo?

    8. Lågnivåutgångar på bilstereon - räcker det med fyra, det är väl slutsteget som fixar subwoofer-basen mha LOW pass inställning och interna grejor? Men om man ska ha avstängbar subwoofer? Stängs den av på bilstereon (helst så kan jag kanske styra endast bilstereon via App och köpa valfritt slutsteg) eller på slutsteget?

    9. Ska man satsa på ett slutsteg med LEVEL inställning med som man testar sig fram till och skruva på?


    Ska nämna att det sitter en hyfsad bilstereo idag med lågnivåutgångar mm, men den har bara Aux IN. Blåtand vore trevligt, tveksam till att jag kommer använda USB in mycket men för all del. Och den går inte att styra med mobilen mm.

  • #2
    Re: Ultimata bilsterero-lösningen till båten

    Jag kanske tänker fel men kom att tänka på potensiometrar direkt, alltså volymkontroller. Anta att det kopplas enklast möjligt från slutsteg till resp högtalare och att bara vrida av de man inte vill ska poppa. Enkelt, åtkomligt och lättbegripligt för ev gäster ombord.
    Har du massor med batteri på båten med tanke på slutsteg som drar 500w++ då de flesta medvetet sparar på strömmen till havs i segelbåt..

    Comment


    • #3
      Re: Ultimata bilsterero-lösningen till båten

      Originally posted by Lundegård View Post
      Jag kanske tänker fel men kom att tänka på potensiometrar direkt, alltså volymkontroller. Anta att det kopplas enklast möjligt från slutsteg till resp högtalare och att bara vrida av de man inte vill ska poppa. Enkelt, åtkomligt och lättbegripligt för ev gäster ombord.
      Har du massor med batteri på båten med tanke på slutsteg som drar 500w++ då de flesta medvetet sparar på strömmen till havs i segelbåt..
      Hej, kanske inte på de fyra vanliga högtalarna, dvs FRONT och REAR, men god idé att sätta på kabeln till subwoofern?

      Exempel:

      På dagen, mitt på Atlanten, spelar vi järnet i hela båten (FRONT + REAR) och max volym på subwoofern.

      Sen kommer natten, drar ner subwoofern till 0%, fadrar bilstereon på REAR endast, och har mitt eget party vid ratten.

      Tror det är omöjligt att inte alltid ha externt slutsteg på, alla högtalarkablar går ju därifrån. Men det känns ok.

      Har fyra GEL batterier à 300 Ah och ett ankarspelsbatter på 110 Ah. Men detta går på 300 Ah banken. 310 W solpaneler på den banken, vi kanske utökar. Originalgenerator Volvo Penta ger 50 A. Man kan eftermontera och byta till 100 A, men köpte en Sterling Alternator to Batteri Charger 80 A, som lurar den dumma bilgeneratorn (de är värdelösa jämfört med marina generatorer, men det får man alltid eftermontera då det inte sitter på båtar original, och svindyrt så gjorde så här) att inte sluta ge sina 50 A efter 1 h vilket de är inställda att göra, utan den pumpar på till batteribanken är nöjd (dess inre resistans går upp).

      En NASA BM-1 batterimonitor med shunt direkt på minus på batteribanken räknar Ah som går in resp ut ur batteribanken. Står typ "73%" med stora bokstäver på dess display! Man får inte gå under 50%. Så man får ha koll, spela högt när det passar/man unnar sig. Ett exempel är under motorgång.

      Om jag drar ner potentiometern till 0 på högtalarlabeln till subwoofern, kommer slutsteget dra mindre ström då?
      Last edited by Tob; February 26, 2017, 16:49.

      Comment


      • #4
        Re: Ultimata bilsterero-lösningen till båten

        Potentiometer mellan steg och bas funkar inget vidare såvida du inte får tag i en stor rackare och har som värmeelement samtidigt. Volymkontroller sitter alltid på lågnivåsidan.
        Koppla högtalarna på stereon direkt och sätt sen en liten brytare på remotekabeln mellan stereo och slutsteg så kan du enkelt stänga av basen när du vill.
        Vissa stereoapparater hänger lågnivåutgången med rear-signalen, andra påverkas den inte av fadern, vet inte hur det är på din modell.
        Fd tävlande med min Citroën C5.

        Svensk mästare Advanced Unlimited 2012

        sigpic

        Samarbetspartners:
        Ljudbyggaren

        Comment


        • #5
          Re: Ultimata bilsterero-lösningen till båten

          Originally posted by Expoze View Post
          Potentiometer mellan steg och bas funkar inget vidare såvida du inte får tag i en stor rackare och har som värmeelement samtidigt. Volymkontroller sitter alltid på lågnivåsidan.
          Koppla högtalarna på stereon direkt och sätt sen en liten brytare på remotekabeln mellan stereo och slutsteg så kan du enkelt stänga av basen när du vill.
          Vissa stereoapparater hänger lågnivåutgången med rear-signalen, andra påverkas den inte av fadern, vet inte hur det är på din modell.
          Tack för tipsen!

          Jag är inne på samma sak nu. Läste lite här, om man skrollar ner på sidan:
          http://www.bilstereohornan.se/ljudblogg

          Vill ha en stereo man styr med App, av skäl jag angav ovan.

          Kravspec på bilstereo än så länge blir:
          3 par lågnivå ut varav en för subwoofer. Så man kan stänga av subwoofern i bilstereon eller den App man använder. JVC har en App så man kan ta över bilstereon helt och hållet såvitt jag förstår, ställa in fader, stänga av subwoofer utgång mm.

          När du skriver koppla högtalare på bilstereon. Hur blir det med delningsfilter då? Hört att det låter bättre om man inte skickar basfrekvenser till vanliga högtalarna, utan det ska till subwoofern. Måste jag inte låta allt ljud gå via extern slutsteg då? Syftar du på ett rent Subwoofer slutsteg, dvs 1 kanals monoslutsteg?

          Sett en del bilstereos som har inbyggt delningsfilter. Vad de nu menar. Kanske ska satsa på nåt sånt? Bäst vore om det funkar så här:

          Jag sätter på subwoofer i bilstereon, då kapar den låga frekvenser till de vanliga högtalarna som är kopplade till bilstereon. Till lågnivåutgången för subwoofer kopplar jag ett mono basslutsteg.

          Stänger av subwoofer i bilstereon, då skickar den alla frekvenser till de vanliga högtalarna som är kopplade till bilstereon. Och stänger av slutsteget mha remote porten (ingen ström på det).

          Utopi?

          Eller ska man inte ha nåt slutsteg utan en kraftfull bilstereo med subwoofer utgång, där jag kopplar högtalarkabel, dvs förstärkt signal. I och för sig vettigt, då fixar den väl delningsfilter internt antar jag, så det låter bra? Mindre att koppla, och mindre strömförbrukning. Men, får jag bra bas då?

          Funderar på 8" subwoofer. Lagom? Vill ha en ganska grund så jag inte förlorar så mycket stuvutrymme.

          När jag höll på senast körde jag 12" för att få djup bas, men det har nog hänt en del på den fronten...

          Comment


          • #6
            Re: Ultimata bilsterero-lösningen till båten

            Om jag med gamla bilstereon. Har Aux in trots allt. Den har subbas av/på i menyerna. Funkar detta till den:
            https://www.ebay.com/itm/171323252748

            Ska jag köpa 4 eller 8 Ohms subwoofer till?

            Comment

            Working...
            X