Announcement

Collapse
No announcement yet.

Biltemas skiljerelä och batterifrågor.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Biltemas skiljerelä och batterifrågor.

    Tjabba! har sett att en del använder biltemas skiljerelä för att skilja startbatteriet från förbrukningsbatterierna, är det nödvändigt om man har ett extra batteri i normala fall?
    Alltså om man inte planerar att stå och spela musik i flera timmar med bilen avstängd?

    Sen läste jag någonstans att det är max 16mm2 kabel som får plats i dessa, jag använde ett i en polares båt för ett tag sedan och kontaktytorna i reläet såg ganska små ut och det blev rätt trångt med bara 16mm2. Tänkte kolla om någon eller flera här har använt detta relä med tex. 50mm2 kabel?

    Funderade även lite på jord till det bakre batteriet, om jag jordar det på en bra punkt i bagageutrymmet bör det väl fungera?
    Men bör man inte då uppgradera bilens jord/laddkablar som sitter orginal (the big 3)?

    Detta är första gången jag är i behov av flera batterier, där av alla dessa frågor. Jag är elektriker till yrket så har hyfsad koll på logiken, men alla får lite kortslutning ibland!
    \m/

  • #2
    Re: Biltemas skiljerelä och batterifrågor.

    Jag körde flera år med ett extra batteri, utan relä.
    Var inga problem, man får bara tänka efter lite.
    Octan
    Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
    Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

    OctanAudio
    Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
    Fegens Vandrarhem

    Bilstereoblog
    Team Ljudbyggaren

    Comment


    • #3
      Re: Biltemas skiljerelä och batterifrågor.

      Originally posted by octan View Post
      Jag körde flera år med ett extra batteri, utan relä.
      Var inga problem, man får bara tänka efter lite.
      Har man en voltmätare ska det ju inte vara så svårt att klara sig tycker jag!
      \m/

      Comment

      Working...
      X