Announcement

Collapse
No announcement yet.

Två mellanregister - ett delningsfilter?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Två mellanregister - ett delningsfilter?

    Håller på och kopplar in lite ljud i bilen nu,och har monterat två st 6.5" mellanregister i dörrarna,och kopplat en bygel mellan plus och minus på båda högtalarna och dragit en plus från ena högtalaren och en minus från andra då jag tänkte köra dom i 2 ohm,hoppas jag kopplat rätt där. Hur som helst så kom jag ju på att dom ska ju kopplas till ett varsitt mellanregister innan dom ska kopplas in på slutsteget,men nu har jag ju bara 2 kablar och inte 4 som behövs för 2 delningsfilter. Måste jag dra två kablar till,eller kan man bygla ihop mellanregistren också? Eller helt enkelt bara koppla dessa två kablar till ett delningsfilter,eller är dom inte gjorda för två st?

    Tack på förhand

  • #2
    Re: Två mellanregister - ett delningsfilter?

    Som jag tänker på,så låter det som du har kopplat högtalarna såhär: plus från steget till ena högtalaren,minus från den går till plus till nästa högtalare & minus därifrån går till steget?
    Då låter det som du kopplat i 8 ohm..
    Här är en länk så man kan lätt se hur man ska koppla )
    http://www.rockfordfosgate.com/suppo...ingwizard.aspx
    Ska du ha 2 ohm får du koppla plus från steget till bägge högtalarna & samma med minus då.
    Mät gärna med multimeter när du kopplat klart,så ser du ohmen )

    Antar att du menar diskanter som du vill koppla in,eftersom du nämner mellanregister på 2 olika högtalare )
    Du kan juh annars skaffa ett 4-kanals steg & köra alla högtalare framme på,med delningsfilter på varje kanal & köra då 4ohm per kanal istället.
    Min projekttråd om olika bilar.
    http://bilstereoforum.se/showthread.php?t=33360
    Äkta bio ljud
    http://bilstereoforum.se/showthread.php?t=34913
    Min blogg,om bilar,bilstereo & annat kul
    http://mr-nonplus.blogspot.se/

    Comment


    • #3
      Re: Två mellanregister - ett delningsfilter?

      Originally posted by nonplus View Post
      Som jag tänker på,så låter det som du har kopplat högtalarna såhär: plus från steget till ena högtalaren,minus från den går till plus till nästa högtalare & minus därifrån går till steget?
      Då låter det som du kopplat i 8 ohm..
      Här är en länk så man kan lätt se hur man ska koppla )
      http://www.rockfordfosgate.com/suppo...ingwizard.aspx
      Ska du ha 2 ohm får du koppla plus från steget till bägge högtalarna & samma med minus då.
      Mät gärna med multimeter när du kopplat klart,så ser du ohmen )

      Antar att du menar diskanter som du vill koppla in,eftersom du nämner mellanregister på 2 olika högtalare )
      Du kan juh annars skaffa ett 4-kanals steg & köra alla högtalare framme på,med delningsfilter på varje kanal & köra då 4ohm per kanal istället.
      Har ett MDS T4 fyrkanaligt steg som jag tänkte köra högtalarna på. Men i och med att jag vill köra två kit i varje dörr,och redan har kopplat in två st högtalare bak i bilen som redan går på varsin kanal så har jag bara två kanaler kvar att använda.

      Men hur ska jag alltså koppla nu,och hur blir det med delningsfiltret?

      Det är alltså 2st MDS FRP 65.2 kit som ska sitta i varje framdörr,och dom ska kopplas på varsin kanal eftersom jag redan har två st högtalare kopplade på kanal 3 & 4
      Last edited by w300i; June 22, 2016, 07:11.

      Comment


      • #4
        Re: Två mellanregister - ett delningsfilter?

        Dina delningsfilter är med största sannolikhet anpassade för 4 ohm. En bas, en diskant.
        En del filter släpper igenom midbasen ofiltrerad och delar endast diskanten. Men det får du fråga MDS om.
        Vart skall du placera diskanterna? Om det är i dörren så är det ju ingen ko på isen.
        Men kontakta MDS eller butiken du köpt högtalarna hos så borde dom hjälpa dig.

        Comment


        • #5
          Re: Två mellanregister - ett delningsfilter?

          Originally posted by Torsten View Post
          Dina delningsfilter är med största sannolikhet anpassade för 4 ohm. En bas, en diskant.
          En del filter släpper igenom midbasen ofiltrerad och delar endast diskanten. Men det får du fråga MDS om.
          Vart skall du placera diskanterna? Om det är i dörren så är det ju ingen ko på isen.
          Men kontakta MDS eller butiken du köpt högtalarna hos så borde dom hjälpa dig.
          Diskanterna tänkte jag antingen montera i stolparna eller i instrumentbrädan. Men vad händer om jag kopplar diskanterna och mellanregistren precis som vanligt,men parallellkopplar delningsfiltrena? Läst på en del amerikanska forum och även nåt svenskt att man ska kunna göra så,medans vissa säger att det inte blir bra alls. Och det är första gången jag håller på med framsystem och slutsteg,har bara kopplat in monoblock och basar förr och det har varit lite mindre att hålla reda på då. Men sen har jag aldrig varit nöjd med ljudet från högtalarna som stereon fått driva istället... Så därför blir det slutsteg denna gång.

          Köpte dessa två 2-vägskit begagnade ihop med tre par MDS 6.5" koaxialer och slutsteget då,Torque T4. Som jag förstod det från han jag köpte det av så har alla högtalare varit inkopplade på endast T4 steget,och basarna som användes i den bilen på ett separat T5 steg.

          Kanske nån här som till och med vet villken bil detta suttit i,har för mig att det var en Ford Focus. Motivlackad och orangea fälgar,med bur invändigt och specialsydda sportstolar. Tror jag sett att bilen finns upplagd på Garaget,och den har även varit utställd på Elmia nåt år Men sen skulle alla högtalare osv ur bilen så då fick jag bra pris på det.

          Edit: Ford Fiesta var det visst,http://www.garaget.org/?car=344143
          Last edited by w300i; June 22, 2016, 13:18.

          Comment


          • #6
            Re: Två mellanregister - ett delningsfilter?

            Ja du kan parallellkoppla delningsfilternas ingångar, steget skall klara 2-Ohm enl Spec.
            "Sound by Hewi"

            Blue eMotion by heWi

            Comment


            • #7
              Re: Två mellanregister - ett delningsfilter?

              Originally posted by Hewi View Post
              Ja du kan parallellkoppla delningsfilternas ingångar, steget skall klara 2-Ohm enl Spec.
              Provat att koppla in ena dörren nu,och det spelar på riktigt bra måste jag säga. Tyckte dock de var lite klent med tryck i mellanregistren. Kan de bero på stegets inställningar? Steget står just nu på HPF,ska man ändra det till Full istället? Delningsfiltrena sköter ju ändå delningen tänker jag.

              Comment


              • #8
                Re: Två mellanregister - ett delningsfilter?

                Om filtret är anpassat för 4 Ohm så ändras delningsfrekvensen beroende på om det blir 2 eller 8 Ohm.
                Om den t.ex. är original 3000Hz så delar den antingen vid 1500Hz eller 6000Hz istället.

                Eller har du dubbla filter?

                Vart står HPF inställt på? Du borde kunna dela vid runt 60-70Hz utan problem.
                Last edited by octan; June 24, 2016, 09:28.
                Octan
                Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
                Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

                OctanAudio
                Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
                Fegens Vandrarhem

                Bilstereoblog
                Team Ljudbyggaren

                Comment

                Working...
                X