Announcement

Collapse
No announcement yet.

Funderingar kring DSP

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Funderingar kring DSP

    Hej alla.
    Har en tid gått och funderat på det här med dsp och förstått att det är en riktig trevlig pryl att ha, särskilt om man skall tävla. Tävling provade jag på i lördags hemma hos Octan och som väntat var sista platsen min, tonalt var jag inte helt borta men saknade tidskomp.
    Nu är ju då frågan, vilken skall man köpa? Sätter tak på 5k. Det som värdesätts högt är flexibilitet och användarvänlighet.
    Dela gärna med av erfarenheter och tips så jag kan hitta en som passar mig.

    Tack på förhand.

  • #2
    Re: Funderingar kring DSP

    Tjena!

    Till att börja med kan det vara intressant att veta hur många kanaler du behöver? Vill du kunna ratta all konfiguration utan PC? Kör själv med en Mosconi 6to8 med DSP+AMAS och är grymt nöjd med denna. Men det finns ju även andra varianter som erbjuder ungefär samma funktionalitet. På Mosconin rattar man konfigurationen via program på PC (eller app på android) via BT eller USB. Sedan kan man köra master volym plus diverse tonala inställningar och sub-nivå via RDC på plats i bilen.

    Men det finns ju processorer där du även kan ratta all konfiguration via en remote på plats i bilen, tror t.ex. Alpine H800? Helix? Men en del av dessa drar iväg ganska rejält i pris också. Med ett tak på 5k kanske en Mosconi 4to6 är ett alternativ? Men då är du begränsad till 6 kanaler.

    @Nonne?
    ...there are only 10 kinds of people, those who understand binary and those who don't...



    Bygglogg BMW G20: BMW G20 SQ (Ny!)
    Bygglogg BMW F36: BMW F36 SQ
    Bygglogg Audi Q7: Audi Q7
    Bygglogg BMW F10: Tvåstegsprojekt i BMW F10

    Team Ljudbyggaren
    1:a Plats Skilled OEM - SM 2017
    3:e Plats Master OEM - SM 2018
    8:e Plats Master OEM - EM 2018 ()

    Comment


    • #3
      Re: Funderingar kring DSP

      Synd du inte tog upp detta med mig i lördags, då kunde jag visat dig hur Mosconis DSP mjukvara fungerar i Farmors BMW.
      Hade med datorn så det hade varit enkelt att visa grunderna.

      Dom flesta boxar kan ungefär det samma och även priserna ligger i samma prisnivå.

      Jag gillar när det är enkelt att överblicka det man håller på med, ju mindre störande element på samma skärm när det ska justeras desto bättre.

      Det absolut bästa scenariot är att få en genomgång i realtid i butiken, då ser du både programmets funktioner och säljarens kunskap i det han säljer.
      För det är MYCKET viktigt att du köper av någon med erfarenhet, det är inte så enkelt som alla tror att bara koppla in så e man en vinnare.
      DSP köper man helst inte på nätet, bara om man vet att det finns support att tillgå.

      Bas och diskant justering i all ära, men när vi kommer till 100 talet band där det ska ändras både i frekvens, nivå och branthet .... ja då kan det skita sig rejält!

      Så fundera först på VAD du är ute efter, BT, WiFi, OPTISKT, ELEKTRISKT ..... eller bara 6 kanaler analogt.

      PS.

      Och detta inlägg var nästan en repris på föregående
      Last edited by Nonne; June 20, 2016, 08:55.
      sigpic

      We know the Rolex feeling, only the best are copied.

      Ljudbyggaren sedan 1998

      Importör av Mosconi, Gladen
      Se oss på Facebook för nyheter.

      Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

      Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

      International Head Judge och numera även kallad besserwisser

      Comment


      • #4
        Re: Funderingar kring DSP

        Tackar för svaren.
        Som det ser ut idag så behöver jag inte mer än 6 kanaler så tex en 4to6 skulle räcka och några direkta planer på att utöka till 8 kanaler finns inte i dagsläget.
        Support lär ju behövas den dagen man slår till. Att behöva sitta med PC i bilen ser jag inte som något större problem men en lite manöverpanel är ju inte fel att ha.
        Tankarna snurrar vidare

        Comment


        • #5
          Re: Funderingar kring DSP

          Originally posted by BigMack View Post
          Tackar för svaren.
          Som det ser ut idag så behöver jag inte mer än 6 kanaler så tex en 4to6 skulle räcka och några direkta planer på att utöka till 8 kanaler finns inte i dagsläget.
          Support lär ju behövas den dagen man slår till. Att behöva sitta med PC i bilen ser jag inte som något större problem men en lite manöverpanel är ju inte fel att ha.
          Tankarna snurrar vidare
          Jag skulle vilja slå ett slag för digitala möjligheter.
          För förr eller senare kommer du att vilja trycka in så ren signal det bara går, antingen streama rätt in i hjärtat eller så kanske det kommer någon mojäng i morgon som e helt sanslös med optisk ut!
          sigpic

          We know the Rolex feeling, only the best are copied.

          Ljudbyggaren sedan 1998

          Importör av Mosconi, Gladen
          Se oss på Facebook för nyheter.

          Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

          Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

          International Head Judge och numera även kallad besserwisser

          Comment

          Working...
          X