Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med baslåda till bmw e90

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hjälp med baslåda till bmw e90

    Hej på er! Är ny utan några direkta kunskaper men går till min fråga med en gång.

    Har en SPL XTR 300d2 bas med värden Fs 31.7 Hz, Vas 42.7L, Qts 0.452. Idag sitter basen i en Bmw e90 sedan där jag har byggt en 60l HIFI-låda med 4tums aeroport på 25cm långt rör. Problemet jag har är att jag har ett extremt flåsljud och upplever att basen tappar kontroll ibland. Ett annat problem är att jag idag vill lyckas få in 2 ICA kassar i bagaget och tänkte då bygga en sluten låda.

    Rek lådvolym för sluten är 26-40L vilket jag tycker är ett oerhört stort spann? Sen undrar jag om VAS värdet är storleken lådan måste ha för att kunna spela FS? Alltså kunna återge basfrekvenser på 31.7 Hz?

    Basen skall spela ihop med MB quarts framsystem och MB quarts 8tums midbasar som sitter under framstolarna (deras modellanpassade uppgraderingskit till BMW) och detta driver jag med en eftermarknadsstereo typ Kenwood samt ett Audison sr4 steg. Basslutsteget jag har är ett SPL Ice 800.1 med subsonicfilter.

    Jag skulle vilja ha hjälp med att räkna ut bästa lämpliga lådvolym för en sluten låda där min musiksmak är oerhört bred och undrar lite vad som händer beroende på vilken volym jag väljer med just denna basen och givetvis om någon har den bättre rekommendationen till den setup jag har.

    Tackar väldigt mycket på förhand!

    /Markus

  • #2
    Re: Hjälp med baslåda till bmw e90

    I teorin ska basen kunna spela ner till Fs när lådvolymen är lika stor som basens Vas, men i verkligheten är det flera saker som inverkar. Exempelvis kupens förstärkning av låga frekvenser gör att ganska låga basfrekvenser återges trots förhållandevis liten lådvolym.

    Du kan ju testa att bygga den slutna lådan 40 liter och lyssna hur det låter, sedan stoppa in träklossar för att minska volymen och prova dig fram.

    Hur spelar nuvarande lådan om man inte bryr sig om flåsljudet, passar den till flera musikstilar?

    Comment


    • #3
      Re: Hjälp med baslåda till bmw e90

      Den rekommendationen är tagen, jag antar att jag byggt tokfel och röret anser jag personligen även ligger för nära lådans baksida. Jag upplever att basen "skrammlar" och ger ifrån sig konstiga ljud, nästan som att högtalarkabeln låg emot och skrammlade inuti lådan men så var inte fallet. När jag tryckte för basreflexhålet så slutade basen med dessa missljud.

      /Markus

      Comment


      • #4
        Re: Hjälp med baslåda till bmw e90

        I ett beräkningsprogram blir det höga lufthastigheter om man trycker in uppåt 700-800 W så det är risk för flåsljud även i teorin. Att ha inre portmynningen för nära motstående föremål (bakre väggen i detta fall) kan göra att det lättare blir flåsljud, dessutom kan inte porten jobba som den ska och avstämningen kan ändras (dvs baselementets arbete kan påverkas).

        Om jag hade föreslagit portad låda till en bred musiksmak så skulle nettovolymen bli mindre än nuvarande (om den är 60 liter brutto) och även ha större portarea, troligen slotport eftersom porten ofta blir lång i mina förslag.
        Last edited by Optima; December 31, 2013, 01:31.

        Comment


        • #5
          Re: Hjälp med baslåda till bmw e90

          Vas avgör hur stor låda som behövs för ett visst Q-värde, ju större låda desto lägre Q. Q är alltså ett värde på hur "resonansvilligt" systemet är, vid Q=0.5 är resonansen kritiskt dämpad, vid Q=0.707 är frekvenskurvan maximalt utsträckt nedåt men fortfarande platt, när Q närmar sig 1 har lådan klar discotendens. Ska också sägas att i regel blir känsligheten högre med större Vas, så man får göra en avvägning mellan Q, känslighet och lådstorlek.

          Allt detta givetvis med reservation för att kupén lyfter basen vid vissa frekvenser osv, sådant är svårt att beräkna exakt i teorin och är bättre att experimentera med.

          Comment


          • #6
            Re: Hjälp med baslåda till bmw e90

            Hej igen, har hört av mig till företaget jag köpte min bas hos och skall lämna in den.. Den har ett skrammlade ljud och man hör ljudet varje konutslag. Tagit ut elementet och gjort en grundlig undersökning och även tittat så konskyddet mitt på basen att det sitter fast samt kollat så som att högtalarkablarna inte skulle kunna vara orsaken.
            Jag fick till svar jag kanske bränt talspolen men jag har varit med om brända talspolar innan i hemmabiosystem, det luktade verkligen bränt, borde inte jag känt det?

            Basen funkar som den skall annars och levererar, låter alltså inte dåligt mer än att jag får ett missljud i samband med att basen slår och håller jag lätt emot när basen slår minskar missljudet.
            Hur funkar det med garantier egentligen gällande basar osv? det handlar ju trots allt om lite pengar endå.

            Tack för svar
            Markus

            Comment

            Working...
            X