Announcement

Collapse
No announcement yet.

Olika baslåsor

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Olika baslåsor

    Hej, har 2 st Dls Mr10D marinbasar i min båt. Dessa sitter i 2 olika lådor. Den ena lådan är köpt färdig men satt dit port enligt dls mått. Den andra har jag byggt själv. Båda ska vara 28liter men har ju olika form mm.

    Spelar detta någon roll? Borde jag bygga 2 nya lådor efter en nyuträknad låda?

    tacksam för alla tips!

    /Mvh

  • #2
    Re: Olika baslåsor

    Rekomendationen är att köra lådor med samma volym. Form spelar ingen roll.

    Bygglogg: SQW: TransFårrden

    Comment


    • #3
      Re: Olika baslåsor

      Originally posted by zrken View Post
      Rekomendationen är att köra lådor med samma volym. Form spelar ingen roll.
      Du har delvis rätt, men en låda kan orsaka turbulens och det vill man inte ha.

      Sen brukar man förespråka djupa lådor framför grunda för att dessa inte påverkar membranet på samma sätt, så även "platt" basar ska också ha normala lådor för att låta som det var tänk
      sigpic

      We know the Rolex feeling, only the best are copied.

      Ljudbyggaren sedan 1998

      Importör av Mosconi, Gladen
      Se oss på Facebook för nyheter.

      Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

      Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

      International Head Judge och numera även kallad besserwisser

      Comment


      • #4
        Re: Olika baslåsor

        Jovisst, Det är klart att om du har ett sugrör som genomfart bakom elementet till resten av lådan att det inte är jämförbart.

        Men det är väl bra att du nagelfar och förtydligar

        Skulle vara kul med ett blindtest på två basar i varsin sluten låda, en idiotplatt, och en 'avlång' och se om det är enkelt att höra skillnaden i bil.

        Bygglogg: SQW: TransFårrden

        Comment

        Working...
        X