Announcement

Collapse
No announcement yet.

Val av dörrhögtalare, DLS alt Focal.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Val av dörrhögtalare, DLS alt Focal.

    Har för avsikt att köpa dörrhögtalare till min Cheva Van. De högtalare jag funderat på är DLS C6A alt Focal Polyglass 165VB. Jag har aldrig lyssnat på de aktuella högtalarna, men har läst mig till att de ska vara bra element och delningsfilter.

    Ni som kan de här med bilstereo, vad skulle ni valt, eller finns det andra bättre alternativ i denna prisklassen?

    Har ingen större lust att köpa AMEGA q-comp 60 för 4-5k.

    Tilläggas bör, jag är måttligt trött på högtalare i prisklassen från 500-1000 kr, som av somliga försäljare påstås vara kanon högtalare. Dessa så kallade kanonhögtalare låter i praktiken fruktansvärt dåligt. Kan bara konstatera, de finns uppenbarligen inga genvägar till bra ljud i bilen.

    Jag har en Nyinköpt Sony DSX-S300BTX som huvudenhet. Inser att det inbyggda slutsteget inte räcker till att driva de ovannämnda högtalare kiten.

    Tacksam för svar.

    Med Vänliga Hälsningar

    Blond38

  • #2
    Re: Val av dörrhögtalare, DLS alt Focal.

    Jag har inte heller lyssnat på nämda högtalare men du skriver "det finns inga genvägar till bra ljud" och det stämmer ju
    men det handlar inte så mkt om produkterna utan mer på vilka förutsättningar man ger dem dvs montaget.

    Monterar du bägge kitten efter konstens alla regler så tror jag inte du kommer att bli besviken men eftersom du skall driva
    det med en Hu som jag förstår det så kanske du skall kolla på vilket kit som är mest lättdrivet.
    "Sound by Hewi"

    Blue eMotion by heWi

    Comment


    • #3
      Re: Val av dörrhögtalare, DLS alt Focal.

      I min bok är det en enorm skillnad tvärsgenom tillverkare, sortiment och modeller så fort man hasar upp från budget serien till ett snäpp vassare serie.
      Sjukt tydligt på exempelvis Gas, DLS,Kicker, MTX, Hertz, Rockford, JBL, Alpine, Focal (som jag omedelbart kommer ihåg jag noterat natt&dag skillnader). Säkerligen gäller detta för än fler tillverkare.

      Alltsom oftast brukar den billigaste serien hamna där du beskriver 500-1000kr, medans nästa snäpp tenderar att hamna ngnstans 900-1500kr

      Bygglogg: SQW: TransFårrden

      Comment


      • #4
        Re: Val av dörrhögtalare, DLS alt Focal.

        Hej!

        Stort tack för besvarandet. Det är minsann inte lätt att köpa bilstereo
        komponenter, om man som jag inte är speciellt insatt i att köpa märkes produkter i mellanpris klassen.
        Hur som helst, så kommer jag sannolikt att köpa Focal Polyglass 165VB. Det är den högtalaren som jag lyckats få fram mest information om samt även positiva recensioner. Så många köpare av högtalaren, kan väl inte ha så fel?

        http://www.amazon.com/Focal-165-VB/p...owViewpoints=1

        http://www.crutchfield.com/S-cWm5NTE...er-reviews-tab



        Kommer att lämna feedback efter monteringen och provlyssning.


        Med Vänliga Hälsningar

        Blond38

        Comment


        • #5
          Re: Val av dörrhögtalare, DLS alt Focal.

          Har provat någon enstaka Focal variant, och vad jag fått med mig från dessa är en luftig lättsamhet med hög detaljgrad utan att vara nödvändigtvis nitiskt analyserande på ett 'studiomonitor vis'.
          Största invändningen är ett ideal där basreproduktion hålls tämligen minimal jämfört med diverse annat 'rock n roll' orienterat.

          Du är inte mogen att köpa beg?

          Bygglogg: SQW: TransFårrden

          Comment


          • #6
            Re: Val av dörrhögtalare, DLS alt Focal.

            I ditt läge hade jag huggt som en barracuda på det här:

            http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=33583

            Bygglogg: SQW: TransFårrden

            Comment


            • #7
              Re: Val av dörrhögtalare, DLS alt Focal.

              Hej!

              Tack för visat engagemang. Hur som helst så beställde jag Focal Polyglass 165VB under gårdagen från Tyskland (152 Euro ink frakt). När denna modellen av Focal högtalarna såldes i Sverige, så kostade dom ca 2500 kr.
              Huruvida om jag är mogen eller ej att köpa begagnat . Jag har absolut inget emot att köpa begagnat under förutsättning att det finns köpekvitto på prylarna eller säljaren ger ett ärligt och trovärdigt intryck. Större delen av min hemma HiFi anläggning är köpt begagnad, Yamaha AX 1050, CDX 1060 och Dali 850 mm.

              Med anledning av länken du skickade beträffande säljes annonsen på Amega högtalarna och Genesis slutsteget. Jag antar att slutsteget är av ypperlig kvalitet. Kan dock emellertid inte förneka att jag blev något intresserad, men hur som helst så får jag tillsvidare nöja mig (med det jag har) och eventuellt vid ett senare tillfälle komplettera.

              Svensk recension Amega vs Focal:

              http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=440220


              Med Vänliga Hälsningar

              Blond38

              Comment

              Working...
              X