Announcement

Collapse
No announcement yet.

Info & lådhjälp till Hotshot mcp-8 basar sökes

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Info & lådhjälp till Hotshot mcp-8 basar sökes

    Hallå.

    Har alltså 4 st så gott som nya Hotshot mcp-8 basar liggandes som jag undrar om någon har lust att hjälpa mig att försöka räkna ut vad stor låda dom vill ha, eller ja, en sådan bas vill ha.
    Någon kanske tom har haft eller känner till dom så ni/dom kanske har en susning vad dessa rariteter ska ha.

    Har inte mycket att gå på mer än denna länk:

    http://www.adelcom.net/HotShotsPlus1.htm

    Någon kanske också har ägt någon sådan pjäs någongång vore det kul att höra nån historia om dessa

    Har haft 2 st 12" av samma sort förut men dessa vet ja inte vad stor lådvolym dom vill ha, i värsta fall får jag prova mig fram.

    Men vi gör ett försök

  • #2
    Re: Info & lådhjälp till Hotshot mcp-8 basar sökes

    Jag har två stycken 15 tummare, om du får för dig att göra av med dina också så är jag väldigt intresserad, behöver något att ha i dörrarna med

    Comment


    • #3
      Re: Info & lådhjälp till Hotshot mcp-8 basar sökes

      Kom ihåg de basarna från mitten på 90 talet. Gå de verkligen köpa fortfarande.hehe

      Om det är samma som från 90 talet så vill de nog ha lite större lådvolymer. Kan tänka mig runt 25-30l st för en 8"

      Med vänlig hälsning, Björn

      www.dbakuten.se

      Comment


      • #4
        Re: Info & lådhjälp till Hotshot mcp-8 basar sökes

        Haha ja det finns att grejer i gömmorna

        Okej, det lät lite mycket, så stort tror jag inte jag hade sist.

        Men minnet är inte så bra och jag minns inte hur stort jag hade, men du kan ha rätt helt klart och att jag inte hade helt rätt låda då helt enkelt

        Comment


        • #5
          Re: Info & lådhjälp till Hotshot mcp-8 basar sökes

          De där basarna verkar svåra när det gäller att hitta parametrar, du får nog prova dig fram som sagt. Förhållandevis stor låda för att vara 8" blir det ganska säkert, jag håller med dbakuten där.

          Har kikat litegrann i min högtalardatabas på exempelvis MGR (Ljudias "eget" märke kan man väl i princip säga) och utifrån 4 st olika 8" gamla basar så verkar det helt klart som att 30 liter inte alls är märkvärdigt.

          Sedan har jag även uppmätta värden (av Ljudia till mig personligen 1997) på en riktigt gammal MGR 20P20 i 4 Ohms version (fanns i mitten/slutet av 80-talet), den ser också ut att vilja ha åtminstone 30 liter.

          Xmax brukade vara ganska litet på så pass gamla element och kollar man på upphängningen hos MCP-8 så ser det ut att vara högst 4-5 mm, då ska det inte bli problem att använda 3" port och kanske också utan trattar. 50 W inmatad effekt lär säkert räcka till för att basen ska kunna bottna.

          Du kan ju testa med endast en bas till att börja med och bygga lådan 35 liter, sedan stoppar du dit ett 3" rör (utan trattar) som är 15 cm långt (ca 40 Hz). Om du kortar av röret till ca 10-11 cm så borde avstämningen hamna runt 45 Hz.

          Comment


          • #6
            Re: Info & lådhjälp till Hotshot mcp-8 basar sökes

            Det blir väl svårt när infon om elementen uteblir tyvärr.

            Men tack för inlägget iaf! Det var bra info

            Comment


            • #7
              Re: Info & lådhjälp till Hotshot mcp-8 basar sökes

              vet att backe sålde sånna basar.
              hade sjælv 8 stycken 10 tummare
              i min saab v4.
              Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli dum.
              "The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten."
              Facebook: husse bygger gladenwagon
              Instagram: husse_bygger_gladenwagon

              Comment


              • #8
                Re: Info & lådhjälp till Hotshot mcp-8 basar sökes

                Det skadar nog inte att maila till Backes ljudbyggeri i så fall, de kanske fortfarande har kvar gamla specar.

                info@backesljud.se

                Comment


                • #9
                  Re: Info & lådhjälp till Hotshot mcp-8 basar sökes

                  Hittade ett gammalt häfte jag fick med när jag köpte två HS 10'or av Backe för "100" år sedan. Där finns ett lådförslag på en "4'e ordningens basreflex"-låda för två HS'or och en port.

                  Följande fakta delges:
                  2 st HS 8
                  Innervolym 50 liter
                  F-3 dB 49,9 Hz
                  Fc 53 Hz
                  1 st port, 10 cm i diam. och 9,4 cm lång.
                  Porten kan antingen vändas uppåt eller placeras mellan basarna.
                  Använd dämpull.

                  På häftets framsida finns ytterligare några parametrar angivna.
                  QTS 0,629
                  VAS 17,89
                  FS 59


                  Hoppas att det här kan vara till någon nytta!

                  Comment

                  Working...
                  X