Announcement

Collapse
No announcement yet.

morel primo 124 hjälp med lådbygge.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • morel primo 124 hjälp med lådbygge.

    Hej. kan någon hjälpa mig att räckna ut en exakt låda för innomhus bruk? (den får vara avanserad och portad, tunnel låda)
    bas info: http://www.morelhifi.com/wp-content/...2/04/Primo.pdf

  • #2
    Re: morel primo 124 hjälp med lådbygge.

    80 liter netto med 4" port och dämpmatta på innerväggarna, röret kapas till 23 cm och sedan sätts trattar i båda ändar.

    Comment


    • #3
      Re: morel primo 124 hjälp med lådbygge.

      Originally posted by Optima View Post
      80 liter netto med 4" port och dämpmatta på innerväggarna, röret kapas till 23 cm och sedan sätts trattar i båda ändar.
      funkar det med ett 6" rör?

      Comment


      • #4
        Re: morel primo 124 hjälp med lådbygge.

        Ett sånt rör blir väldigt långt, dessutom blir inte lufthastigheten så ruskigt hög med 4" port i teorin. Av den anledningen ser jag ingen större vits med 6" rör.

        Comment


        • #5
          Re: morel primo 124 hjälp med lådbygge.

          Originally posted by Optima View Post
          Ett sånt rör blir väldigt långt, dessutom blir inte lufthastigheten så ruskigt hög med 4" port i teorin. Av den anledningen ser jag ingen större vits med 6" rör.
          om ja fixar en tunnel då? hur stor blir den i cm2 spelar ingen roll hur lång den blir och vad valde du för avstämning med 4" röret?

          Comment


          • #6
            Re: morel primo 124 hjälp med lådbygge.

            Hur menar du med "tunnel", är det vanlig fyrkantig port eller slotport?

            Jag valde en liten bit under 30 Hz, omkring 28 Hz avstämning.

            Comment


            • #7
              Re: morel primo 124 hjälp med lådbygge.

              Originally posted by Optima View Post
              Hur menar du med "tunnel", är det vanlig fyrkantig port eller slotport?

              Jag valde en liten bit under 30 Hz, omkring 28 Hz avstämning.
              vad är bättre, fyrkantig port eller slotport? och vad är skilnaden?

              Comment


              • #8
                Re: morel primo 124 hjälp med lådbygge.

                Jag kan inte påstå att någon av dem är bättre ur ljudkvalitetssynpunkt, men slotport är lättare att bygga iaf.

                Vanlig fyrkantig port använder inte någon av lådans innerytor som en del av porten, däremot slotport använder en eller flera innerytor som en del av porten. Slotporten blir litegrann kortare för samma avstämning jämfört med vanlig fyrkantig port och rund port.

                Om du bygger lådan med 30 cm innerhöjd så kan du göra en slotport med samma höjd som lådans innerhöjd och 5,6 cm i innerbredd och totalt 34 cm lång, då hamnar avstämningen runt 35 Hz. Sedan kan du minska portinnerbredden genom att stoppa in en skiva i porten som är 34 cm lång, då sänks avstämningen. Vid 3,3 cm innerbredd hamnar avstämningen på ca 28 Hz.
                Last edited by Optima; August 15, 2012, 23:12.

                Comment


                • #9
                  Re: morel primo 124 hjälp med lådbygge.

                  Originally posted by Optima View Post
                  Jag kan inte påstå att någon av dem är bättre ur ljudkvalitetssynpunkt, men slotport är lättare att bygga iaf.

                  Vanlig fyrkantig port använder inte någon av lådans innerytor som en del av porten, däremot slotport använder en eller flera innerytor som en del av porten. Slotporten blir litegrann kortare för samma avstämning jämfört med vanlig fyrkantig port och rund port.

                  Om du bygger lådan med 30 cm innerhöjd så kan du göra en slotport med samma höjd som lådans innerhöjd och 5,6 cm i innerbredd och totalt 34 cm lång, då hamnar avstämningen runt 35 Hz. Sedan kan du minska portinnerbredden genom att stoppa in en skiva i porten som är 34 cm lång, då sänks avstämningen. Vid 3,3 cm innerbredd hamnar avstämningen på ca 28 Hz.
                  ähh jag fixade ihop en140 L låda och avstämningen på 22hz

                  Comment


                  • #10
                    Re: morel primo 124 hjälp med lådbygge.

                    Okej, hur spelar den tycker du?

                    Borde gå djupt.

                    Comment


                    • #11
                      Re: morel primo 124 hjälp med lådbygge.

                      Originally posted by Optima View Post
                      Okej, hur spelar den tycker du?

                      Borde gå djupt.
                      sätter man på bass i love you och vrider på allt vad basen klarar av, det går ej att förklara det är grymt filmer med mycket djup bas är otroligt

                      Comment


                      • #12
                        Re: morel primo 124 hjälp med lådbygge.

                        Klarar den av lite högre bastoner också (typ 60-70 Hz), eller är det tydlig peak nere omkring avstämningen?

                        Ja, den låten är riktigt grym.

                        Comment


                        • #13
                          Re: morel primo 124 hjälp med lådbygge.

                          Originally posted by Optima View Post
                          Klarar den av lite högre bastoner också (typ 60-70 Hz), eller är det tydlig peak nere omkring avstämningen?

                          Ja, den låten är riktigt grym.
                          den går upp till 60 hz och då tar mina proson 10"are över blev värkligen nöid

                          Comment

                          Working...
                          X