Announcement

Collapse
No announcement yet.

bilstereoinstallation i uppsala

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • bilstereoinstallation i uppsala

    Har skaffat en vinterbil som det behövs lite stereo i (Toyota camry kombi 96:a).
    Tänkte åka runt till lite affärer i uppsala för att se vad det kostar att få hjälp med installationen men upptäcker att det bara finns en affär som jag hittar, Uppsala bilradio som är ungefär lika stort som mitt badrum och med ungefär samma urval.
    Har någon några tipps på vilka fler det är som håller på med installationer i Uppsala.
    Det som ska i är ny HU och 2 slutsteg och en baslåda.
    Eller finns det någon händig här på forumet som kan fixa det (mot ersättning givetvis) i så fall skicka ett pm.

  • #2
    Re: bilstereoinstallation i uppsala

    Uppsala Bilradio är väl rätt ställe för montering, men har dom inga grejjor???

    Du får väl åka dit med grejjor från en annan "gammal" Uppsalabo.

    Pierre
    SEASTREAMS GARAGE


    ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

    Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

    Comment


    • #3
      Re: bilstereoinstallation i uppsala

      dom hade väl kanske 10 HU uppsatta och av dom vet jag inte om det var någon som skulle passa mig.
      antar att jag får beställa på nätet så får dom installera det.
      tycker det är konstigt dock att det bara finns en liten firma i uppsala, måste väl finnas fler än jag som har båda tummarna mitt i samma hand

      Comment


      • #4
        Re: bilstereoinstallation i uppsala

        Vad är det som passar dig då?

        Nätet i all ära, men det är väl trevligare med en shop?

        Billjud är och har varit en tuff branch i flera år.

        Jag erkänner! Jag fiskar lite.

        Pierre Nyby Salabacke Vattholma Kungsängen(inte det i UA)
        SEASTREAMS GARAGE


        ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

        Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

        Comment


        • #5
          Re: bilstereoinstallation i uppsala

          vill hitta en inte alltför dyr HU (max ca 2500) som fungerar bra ihop med en iphone, har 3 lågnivåutgångar (fram bak sub) och gärna så det går att spela från usbsticka.

          det jag skulle vilja ha är lite fler åsikter på är om det var möjligt att montera ett slutsteg fram någonstans, uppsala bilradio trodde inte det.
          det är mest därför jag tänkte om det fanns fler som höll på med installation så man kan få en andra åsikt om det är möjligt.
          har 2 slutsteg hemma som jag tänkt använda, ett 4-kanaligt rockford som jag tänkt ska sitta i fram någonstans om möjligt för att driva fram och bak högtalarna sen har jag ett 2-kanaligt rockford som ska driva subben som också är en rockford, dom får gärna sitta i bak så man har möjlighet att ta ur dom om utrymmet behövs för att frakta något stort.
          har inte öppnat dörrarna för att se vad det är för högtalare som sitter där nu men det är mycket möjligt att framhögtalarna också kommer bytas ut.

          Comment


          • #6
            Re: bilstereoinstallation i uppsala

            Skall du ändå sätta ett steg bak blir det smidigare (billigare) att sätta båda där.

            Det finns flera maskiner som passar din beskrivning, exempelvis från Kenwood.
            /tycker Erik.

            Comment


            • #7
              Re: bilstereoinstallation i uppsala

              Kenwood KDC-BT6544UY finns för 1870 hos nårdik, den verkar ha det jag behöver ska kolla närmare på den.
              får väl ta med mig slutstegen och baslådan till uppsala bilradio någongång och se vad dom rekommenderar att jag gör med det.

              Comment


              • #8
                Re: bilstereoinstallation i uppsala

                Det som inte finns hos oss i vår lilla butik som snart skall byggas ut går alltid att ta hem. dock så tycker jag vi har en hel del som borde motsvara kundens krav om man nu vill lägga ca 2500:- på en HU då vi har 12st sitter uppe mellan 1295:- - 6995:-
                att det nu inte sitter en hel drös till uppe i demo kan bero på att ekonomin för demoprodukter kanske minskat en aning med åren.

                allt som inte finns kan beställas,dock från de leverantörer vi har.

                du som skall köpa en KDC-BT6544UY köper ju en gammal modell så kan tänkas att det är därför den är billig hos nårdik.

                ersättare för denne lär vara KDC-6047.

                Comment


                • #9
                  Re: bilstereoinstallation i uppsala

                  bra där uppsala bilradio, dom senaste 2 gångerna jag installerat lite större stereo i bilen är det gjort hos er (mycket nöjd med allt).
                  men då hade ni ett eget rum för bilstereo där det fanns rätt mycket att känna och ratta på.
                  det är nu 5-6 år sen jag handlade en ny HU sist och det verkar ha hänt en hel del på den fronten sen jag handlade sist, mest därför jag gärna sett ett större urval så man kan pilla lite på dom och se vad som känns bra.
                  tycker dock fortfarande att det i sveriges 4:e största stad är konstigt att det bara finns marknad för en bilstereobutik.
                  När slog egentligen BRL igen?

                  Comment


                  • #10
                    Re: bilstereoinstallation i uppsala

                    Jag saknar också en riktig (lite större bilstereobutik).alltid kul och gå in och se om något nytt kommit in.

                    Idag är det nog Media markt i Uppsala som har det största (tittbara) utbudet.

                    Comment


                    • #11
                      Re: bilstereoinstallation i uppsala

                      har varit in på mediamarkt ett par gånger men missat att de har bilstereo, får ta en sväng in där i morgon, tackar för tipset

                      Comment


                      • #12
                        Re: bilstereoinstallation i uppsala

                        Nöjda kunder är vi bra på,det är nog vår starkaste sida.
                        Precis som du säger mattek så hade vi ett eget rum med bilstereo,det har vi även nu? då vi inte har något annat i butiken så som hemmabio etc som förr.
                        det som kommer bli är att den blir dubbelt så stor som nu,och med tak,då vi inte satsade på det vid nyår då vi ombildade företaget,vi är ju numer bara 3pers här mot tidigare 7.

                        Så ja,det händer mycket,men vi försvinner inte,snarare tar oss uppåt igen,dom senaste 2-3 åren har bilstereo vart en aning trögt men en uppgång verkar det ha varit i år och vi hoppas på mera åt det hållet.

                        BRL slog igen vid nyår.

                        Precis som fantasten säger så har mediamarkt ett stort utbud,men bara begränsat intag,alltså inte alla modeller etc från alla leverantörer. samt att är man ute efter högtalare och steg så som Amega/Genesis/ etc så får dom nog rota ett bra tag.

                        JL Audio vet jag inte heller om dom börjat ta in i nuläget.

                        Men men,åter till ämnet. en bra huvudenhet behöver dom flesta som sysslar med bilstereo inte känna å titta på,dom vet vad dom vill ha,och beställer/köper detta. kosmetiskt sett så är det inte så många kunder som hakar upp sig på detta.

                        Det skall fungera,det skall låta bra.

                        Comment


                        • #13
                          Re: bilstereoinstallation i uppsala

                          Originally posted by mattek View Post
                          bra där uppsala bilradio, dom senaste 2 gångerna jag installerat lite större stereo i bilen är det gjort hos er (mycket nöjd med allt).
                          men då hade ni ett eget rum för bilstereo där det fanns rätt mycket att känna och ratta på.
                          det är nu 5-6 år sen jag handlade en ny HU sist och det verkar ha hänt en hel del på den fronten sen jag handlade sist, mest därför jag gärna sett ett större urval så man kan pilla lite på dom och se vad som känns bra.
                          tycker dock fortfarande att det i sveriges 4:e största stad är konstigt att det bara finns marknad för en bilstereobutik.
                          När slog egentligen BRL igen?
                          Skillnaden är att företaget (uppsala bilradio) delades till två kan man säga. En del som sysslar mer företagstelefoni och sedan bst-delen.
                          Då Bilstereo är den svaga delen rent ekonomiskt speglar det vad butiken har i sitt demorum. Då jag känner grabbarna (har ju trots allt jobbat ett antal år med dom) vet jag att deras största inkjomstkälla är just verkstaden och monteringar av det mesta man kan tänka sig i bilen, eller varför inte båten?!

                          Montörerna är samma som det varit sedan 1995 så där saknas det inte heller kompetens!

                          När det gäller BRL så kursade dom i januari -2010. Som ett resultat av flera saker men "draget" i bilstereovärlden har ju knappast gett dom mer vind i seglen de senaste åren.... (Jobbad själv där som butikschef i 6 år)

                          Idag tror jag tyvärr att gemene man går till det stora röda varuhuset i U-a för att de tror att det är det billigaste och bästa stället.....


                          //
                          __________________
                          Mvh Jonas
                          Ljudnörd, SAAB-frälst, motorcyklist och trafiklärare
                          8ggr Svensk Mästare SQ & Multimedia
                          Min byggen: Saab 9-5 Soundtjeck 130dB Polk/Momo M5 PV 444

                          Comment


                          • #14
                            Re: bilstereoinstallation i uppsala

                            var upp till mediamarkt för att se vad dom hade och tror nog att det kommer bli en kenwood bt60u som HU men den kommer inte köpas på mediamarkt, dom skulle ha 3495 kr för den och det är väl ca 1000 kr mer än om jag beställer den (ska dock ringa uppsala bilradio och se vad dom tar för den innan beställning).

                            Comment

                            Working...
                            X