Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med val av bas!! DLS vs Alpine

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hjälp med val av bas!! DLS vs Alpine

    Kommer i vår att uppgradera ljudet i min Golf mk5 lite och kan verkligen inte bestämma mig vilken bas jag ska använda....
    Målet är att kunna använda bilen till det mesta, jag vill allst ha lastutrymme kvar i bak!

    Har en Alpine SWX-1243D redan som jag skulle vilja använda men den är ju st enorm!! Den får inte plats i en låda som man sätter på sidan i bak och den får troligtvis inte plats i reservhjulsbaljan heller pga 219mm monteringsdjup...!

    Eller ska man satsa på en DLS Nordica 10" som får plats i en liten låda på sidan i bak?! Den vill ha 19 liter slutet.
    Kommer jag bli besviken på trycket i den?
    Vet att den spelar nog mer korrekt än vad Alpine basen gör men Alpine basen är dyrare och tål mer effekt samt att den trivs i liten (28 liter) sluten låda...

    Basen kommer drivas av ett DLS A6 steg...
    Nordica 10" har bara en spole och tål "bara" 500 W medans Alpine tål 1500 W och har dubbla 4 ohms spolar och körs då i 2 ohm...

    Så hjälp mig ta rätt beslut nu!

    För och nackdelar...

    Med vänlig hälsning Fredrik

  • #2
    Re: Hjälp med val av bas!! DLS vs Alpine

    Alpinen låter ju knappast dåligt, och är det ärligt talat inte värt att offra lite utrymme för en liten låda till den? Kan ju gå att formanpassa den efter utrymmet så behöver den inte stjäla så mycket plats. Alpinen är bra mycke brutalare än Nordican så du lär nog tyvärr bli lite besviken om du är van Alpinen och byter bas.
    Mitt projekt: Volvo V60
    BRL - B2 & Dayton

    More to come...

    Comment


    • #3
      Re: Hjälp med val av bas!! DLS vs Alpine

      Tack för input, dock så är jag inte van med Alpinen då den bara stått på hyllan än så länge... Men jag får se hur det blir, börjar med nordican så får vi se, kanske snickrar ihop en låda till Alpine basen för skoj och testar sen när jag kan jämföra...

      Formbygga låda (plasta) är jag inge vidare på så det får nog vara tyvärr... hade ju gärna haft så den spelar bakåt igenom skidluckan men det är ju inte det smidigaste med en låda i mitten i bak...

      Måste nog börja med att knöla ner mitt A6 och 2st A2 i baljan för att se hur mycket jag blir tvungen att höja golvet... Synd att man precis ställt undnan bilen för vintern då...

      Comment

      Working...
      X