Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mini Cooper goes Pioneer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Re: Mini Cooper goes Pioneer

    Originally posted by carlr View Post
    Ser bra ut. Känner igen det där med den tomma blicken
    Apatisk bygglust!

    Originally posted by mr.scorpion View Post
    Imponerande jobb. Jag blir tom i blicken bara av att tänka på hur mycket jobb du lagt ner. Imponerande, är bara förnamnet.
    Tack det värmer! Den här gången tog det emot. bilen var ju redan fin när jag rev ner den, men nu börjar det vända och bilen börjar bli bil igen.

    Diskuterade detta fenomen med en billbyggarvän häromdagen. Om man skall orka ett större bygge så måste man kunna stänga av tnkarna om hur mycket jobb man har framför sig.


    Har jobbat en hel del på den i mellandagarna men inte skrivit något här då jag lägger all tid i garaget just nu. uppdaterar snart igen med vad som hänt.
    Mini Cooper goes Pioneer
    http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=36531
    Volvo V50
    http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=34708

    Sponsorer som håller mig flytande:
    Pioneer, Stinger

    Comment


    • #47
      Re: Mini Cooper goes Pioneer

      härligt, ser fram emot uppdatering!
      Kämpa på
      / Jimmy

      Comment


      • #48
        Re: Mini Cooper goes Pioneer

        Originally posted by Landén View Post
        Har jobbat en hel del på den i mellandagarna men inte skrivit något här då jag lägger all tid i garaget just nu. uppdaterar snart igen med vad som hänt.
        Du vet att om det inte finns i byggtråden så har det aldrig hänt
        ...there are only 10 kinds of people, those who understand binary and those who don't...



        Bygglogg BMW G20: BMW G20 SQ (Ny!)
        Bygglogg BMW F36: BMW F36 SQ
        Bygglogg Audi Q7: Audi Q7
        Bygglogg BMW F10: Tvåstegsprojekt i BMW F10

        Team Ljudbyggaren
        1:a Plats Skilled OEM - SM 2017
        3:e Plats Master OEM - SM 2018
        8:e Plats Master OEM - EM 2018 ()

        Comment


        • #49
          Re: Mini Cooper goes Pioneer

          Jag skall vara barnvakt vid 17:30, då kan jag passa på att skriva. Eller så bygger jag en bur av kompostgaller som barnet kan leka i medans jag bygger i garaget.

          Winwin!
          Mini Cooper goes Pioneer
          http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=36531
          Volvo V50
          http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=34708

          Sponsorer som håller mig flytande:
          Pioneer, Stinger

          Comment


          • #50
            Re: Mini Cooper goes Pioneer

            Jösses vad jag har missat denna lilla byggtråden. Trodde faktiskt att jag hade uppdaterat men det var viss bara på facebook.

            Nåväl.

            Får summerar upp detta lite kort.

            Har väntat på massa material ett tag nu men det har börjat trilla in lite smått nu.

            Var och hämtade terminaler och kablar bla på mellandagarna. Tog ledigt och jobbade på kan man säga.



            En liten julklapp från Stinger upphämtad!

            Baslådan som byggdes fick skäras upp för att sedan få en ny baffel. Denna dockades sedan med ramen som baslådan sitter i.



            Plockepinn!







            När grunden var lagd och mitt misstag uppdagades så skars baffeln uppoch en ny tillverkades.







            Plattan mot ryggstödet rensågades efteråt.



            Den obligatoriska IKEA-Fleecen lagd.



            efter det ett par lager med 300grams twillväv.



            Vad som inte syns på bild är att det också plastades i utrymmet mellan låda och baffel. Lådan målades in och utvändigt med två lager polyester samt färg.



            Började labba lite med stegplacering av monoblocket. Samt tillverkade en skiva för att utgöra grunden. Denna kommer att bantas ner en del när jag vet hur jag vill ha det. Tanken är att jag enkelt skall kunna få fram bälteshålarna vid besiktning men det ser mörkt ut på den fronten nu.

            Blir nog reggning utan baksäte om det går.


            Här syns den illa uppskurna hatthyllan som inte har blivit direkt bättre efter att jag skar ut ryggstödet.



            Så jag skar ut resten med!!

            Fortsättning i nästa post (Blir för mycket bilder)
            Mini Cooper goes Pioneer
            http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=36531
            Volvo V50
            http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=34708

            Sponsorer som håller mig flytande:
            Pioneer, Stinger

            Comment


            • #51
              Re: Mini Cooper goes Pioneer

              Forsättning..

              Efter att ha gått bananas med vinkelkapen så svetsades en ram upp i stål. Dels för att stärka upp avsaknaden av hatthylla men också för att kunna rymma en liten låda till.


              Köpte en ny svets som jag kommer riktigt bra överens med.




              Här r den på plats och den är nu starkare än vad sektionen var när jag började.



              Här byggda jag en låda i tunn mdf.



              På självaste nyårsafton så jobbades det. Bestämde mig för att ha slutstegen för framsystemet i hatthyllan.. Bara för att det går.

              Drog sen upp på nyårsfest hos grannen. Men festhumöret var inte på topp, Hade lite för mycket tankar kvar att reda ut.

              Men ett nytt år blev det, det kom tom lite snö!!



              Är dock glatt överaskad i hur varmt jag har fått det i garaget efter att jag isolerade garageportarna.

              Lånade sen lite mallar och överblivna konstruktioner av Redigh och satte igång att kopiera dessa. Byggde ett par ny med för att labba fram vad jag tyckte passade. Köpte ett storpack med frässtål på Claes ohlson som innehöll massor av olika storlekar på kopierstålen så att det går att fräsa överdimensioner.

              Byggde ett provisorikt färsbord som fungerar riktig bra.






              Har idag byggt vidare på instrumentpanelen men glömde att fota detta moment men har kommit en god bit på väg med hatthyllan.



              Såhär ser det ut i baksätet nu. bågen skall kasseras ochen ny mindre skall fräsas. denna utger öppningen i covern som kommer att dölja baslådan. (svårt att förklara i ord.



              Såhär har klockan stått ett par kvällar i rad nu vid hemgång.



              Här är katten som inte låter mig titta på tv. Ett fast grepp runt fjärrkontrollen till Apple-tv:n visar att det är dags att jobba.
              Last edited by Landén; January 8, 2017, 01:08.
              Mini Cooper goes Pioneer
              http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=36531
              Volvo V50
              http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=34708

              Sponsorer som håller mig flytande:
              Pioneer, Stinger

              Comment


              • #52
                Re: Mini Cooper goes Pioneer

                Hej

                Snyggt jobbat ser fram emot att läsa vidare om detta projekt

                Comment


                • #53
                  Re: Mini Cooper goes Pioneer

                  Ser grymt ut som vanligt! Keep up the good work!
                  Kolla in mitt bygge i Saaben!
                  http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=35263

                  Rockford Fosgate, Dayton Audio, Dls.

                  Comment


                  • #54
                    Re: Mini Cooper goes Pioneer

                    Ser bra ut!

                    Comment


                    • #55
                      Re: Mini Cooper goes Pioneer

                      Ser riktigt nice ut!!!

                      Comment


                      • #56
                        Re: Mini Cooper goes Pioneer

                        Kära dagbok.


                        Tack för allla kommentarer om att det ser bra ut. Baslåda och cover kan nu hittas på Diseröds återvinningsstation i containern för brännbart "stort".

                        Det blev inte somjag tänkte mig (igen), men jag tänker fan inte stå på Elmia och ursäkta ett bygge som jag inte står för.

                        Så jag tog ett djupt andetag och sågade isär alltihopa och kastade det på släpet.
                        Förutom att den inte såg ut som jag ville så blev baslådans infästning mot ryggstödet alldeles för mjuk och den ena nödlösningen avlöste den andra innan jag fick nog och rev ut den.

                        Så jag började med att svetsa upp en ny ram i ryggstödet som den nya baslådan passar perfekt i, på det viset så har jag iaf något rakt att utgå från.
                        En hundkoja är nämligen inte särskilt symetrisk, särskilt inte om man plockar ur all inredning.


                        Här syns ramen och den nya lådan som bultas med 4st m8 genom ryggstödet.
                        På bagagesidan så möter en stödbaffel som agerar mothåll.
                        Nu är det stabilt!

                        Att designa något för hundkojan är inte helt lätt då den har en klassisk stil så en design idé till föddes.







                        En ny front till lådan byggdes och dekorspår frästes in.
                        Jag skall inte ljuga och säga att jag inte blev inspirerad av Pakas Golf på SM-finalen.
                        Där lågt släpljus på Alcantara blir sjukt effektfullt.




                        Ett par ovaler frästes ur och jag började återigen labba med stegplaceringar.

                        Fräste sedan en till oval i överdimension för att fästa ledlisten i.
                        Detta gjorde att man aldrig ser själva ljuskällan och släpljuset ihop med dekorspåren lämnar fina skuggor.





                        Nu blev jag väldigt sugen på att klä fronten och se hur röd alcantara ser ut med blått ljus på.





                        I mörker ser man inte ens att Den är röd utan det blir bara ett overkligt sken medans i dags/kvällsljus så blir det en snygg övergång pga släpljuset. Jag blev mycket nöjd med resultatet.

                        Så då gick jag vidare med att bygga ett fäste för monoblocket och en början till en ram som jag sedan sträcker fleecen över.

                        Fotade tyvärr inte så mycket här då telefonen dog en jag tillverkade även en cover som mono blocket sticker upp ur, även denna fick spår infrästa.



                        Kunde inte hålla mig utan jag klädde den med medans jag väntade på att limmade delar skulle torka.





                        Kort sagt är jag idag glad att jag rev och började om. Även om det vet är mer blåsljus och Röd Alcantara än vid en Polisrazzia på ett Holländskt horhus så blev det hela lite mer städat.

                        Samt känsla av att bilen börjar växa fram istället för att sågas isär gör att jag sover bättre om nätterna. Imorgon hoppas jag kunna färdigställa alla infästningar till det som blir ramen så att man kan börja se lite former på det hela.

                        Men jag vet också att det kommer att bli en vecka med en del övertid så vi får se vad veckan bjuder på.

                        Sen gjorde vi ett nytt inköp med.


                        En Mini Cooper Clubman " John Cooper Works Edition"

                        Fick Kojjaabstinens och det enda sättet at bota det på är att öppna plånboken.
                        Mini Cooper goes Pioneer
                        http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=36531
                        Volvo V50
                        http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=34708

                        Sponsorer som håller mig flytande:
                        Pioneer, Stinger

                        Comment


                        • #57
                          Re: Mini Cooper goes Pioneer

                          Ser formidabelt ut!
                          ...there are only 10 kinds of people, those who understand binary and those who don't...



                          Bygglogg BMW G20: BMW G20 SQ (Ny!)
                          Bygglogg BMW F36: BMW F36 SQ
                          Bygglogg Audi Q7: Audi Q7
                          Bygglogg BMW F10: Tvåstegsprojekt i BMW F10

                          Team Ljudbyggaren
                          1:a Plats Skilled OEM - SM 2017
                          3:e Plats Master OEM - SM 2018
                          8:e Plats Master OEM - EM 2018 ()

                          Comment


                          • #58
                            Re: Mini Cooper goes Pioneer

                            Ser sjukt bra ut!
                            Drömmer...

                            Comment


                            • #59
                              Re: Mini Cooper goes Pioneer

                              Kommer den fortfarande till Elmia - även utan stereotävlingen?

                              Bygglogg: SQW: TransFårrden

                              Comment


                              • #60
                                Re: Mini Cooper goes Pioneer

                                Originally posted by carlr View Post
                                Ser formidabelt ut!
                                Tack!

                                Originally posted by Thomas_7i View Post
                                Ser sjukt bra ut!
                                Tack!

                                Originally posted by zrken View Post
                                Kommer den fortfarande till Elmia - även utan stereotävlingen?
                                Jadå! Det skall inte tävlas med denna, den skall stå i monter. Vilken vet jag inte riktigt.
                                Mini Cooper goes Pioneer
                                http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=36531
                                Volvo V50
                                http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=34708

                                Sponsorer som håller mig flytande:
                                Pioneer, Stinger

                                Comment

                                Working...
                                X