Announcement

Collapse
No announcement yet.

"team thunder" bmw 318iT

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • "team thunder" bmw 318iT

    här kommer en liten och långsam projekttråd om mitt bygge, i en bmw e36 318i touring från '96!

    Kan ju börja med att dra lite info, tysksåld bil som kom till finland 05, m chassie, m ratt, taklucka, klima, tyginredning och manuellt vevade rutor
    I min ägo hälsade den på en diksbotten för någon tid sedan då jag hade att välja mellan det och frontalkrock....
    I samband med reparationen blev det M paket runtom, coilovers, angeleyes, vita blinkers och BBS challenge 18" och vips vart ju bilen bra mycket roligare att både åka i och se på



    Och eftersom jag redan brutit löftet om att inte göra något åt denna bil var det ju lika bra att löpa linan ut och bygga en liten stereoanläggning i den, och det är uppbyggnaden utav den vi förhoppningsvis får följa här!

    Målet är i princip att få en trevlig installation att titta på och lyssna på
    Setupen lyder:
    HU: pioneer p-99rs
    Steg: 2st nakamichi pa-2004
    Framsystem: dynaudio mw162, md142, md102
    Bas: dynaudio mw182
    Batteri: 2stk energizer 95Ah, ett på originalplats fram och ett på originalplats bak + 4st 1F kondingar
    Kablar: audison, jentech, cordial och nokia


    mera info kommer!


    mvh
    Last edited by sidny; May 17, 2012, 19:44.
    Grönflejkad låg corsa a med aluminiuminstallation under uppbyggnad

  • #2
    Re: "team thunder" bmw 318iT

    del1! hu, bräda och relaterad dämpning

    panelen åvanför fotbrunnen känndes lite väl plastisk, men så var det ju bara papp/lump-matta fastlimmad med några små strängar som ända ljudisolering.....



    på med några bitar SC, måste faktiskt erkänna att version2 känns ganska OK om man tänker på hur skit version1 var! så jag kommer att dämpa mera plast med denna matta fast jag varit så hejdlöst emot den förut :P



    klädde även undersidan med raggarmatta för att matcha baslådans undersida
    Last edited by sidny; May 14, 2012, 15:03.
    Grönflejkad låg corsa a med aluminiuminstallation under uppbyggnad

    Comment


    • #3
      Re: "team thunder" bmw 318iT

      del2! dörrar, poddar och relaterad dämpning

      velat länge och ingående om hur jag skall gå tillväga med middarna, första planen var kickpaneler för att inte behöva misshandla dörrarna... men det skulle ta på tok för mycket utav fotutrymmet då mina 46or inte har alltför mycket utrymme i den redan ganska trånga fotbrunnen.... sedan drar det ju ner ljudbilden drastiskt med lågt monterade element...
      så det var bara att inse att ända lösningen var att bygga dom i dörrarna, och enklast vore ju att på vanligt manér lägga dom i nedre-framkant av dörren, mera rum åt fötterna, men dom lider ju av samma symptom som kickarna... alltså låg ljudbild...
      så jag bestämde mig för att göra det på det krångligaste viset och klämma in dom högt upp tillsammans med fönsterhissarna och brädan, i närheten av mellanregistren och diskanterna!


      monteringsring i 14mm plåt! är ur Ka´n.. öronen på bilden är numer bortkapade, och anläggningsytan mot elementet har fått sig en 5mm djup fals svarvad som dörrsidan kommer att ligga i


      bara till att börja passa in ringarna



      faktiskt ganska mycket rum runt, fast det inte ser så ut



      fästöron och täckplåtar i 3mm stålplåt! ser lite lite ut att enbart fästa dom med 5st M6 skruv, men jag har pop-nutså dragna i dörren så jag får dra dit dom med maskingänga, och jag kann lova att dom sitter! kommer även att läggas butylband mellan när dom moteras permanent, och så får vi ju inte glömma att det skall kletas på ofantliga lager stp och dynamat!
      seda skall det ju givetvis kapas upp i plåten så dom får andas fritt, men vill inte göra det förräns jag har alla förstyvningar klara




      hål i sidan kapat! nu finns det ingen återvändo



      silvertejp och kolfiberspakel! bra skit!



      typ något sånt, ser ganska likadant ut på förarsidan, dock ingen fjärr där



      Färdigt resultat! Behöver lite cleaning och ett nytt hål för bakspegelsjoysticken (:



      Fjärren är till för att smidigt slippa åt paus, volym och next track ifall man, grymma saker, tillochmed skulle få ställa till med en liten demo någongång
      Plus att jag helt plötsligt hade ett överskott på 8st fjärrar till mina 2st pioneer spelare, så jag behöver ju göra någonting med dom


      moddad fjärr, dioden kommer att placeras i mittkonsolen för att säkerställa räckvidden, kommer även få en batterieliminator med en halvt gömd brytare så att inte otåliga passagerare skall knappa för mycket




      Poddarna!


      typ! ser ganska lika ut på båda sidorna, i mån om rum..




      färdigt första utkast!



      klammer på för att avleda värmen bättre, elementen monteras i stolparna förräns dom monteras i bilen, alltså sitter det en till skarv mot cordial sladdarna bakom stolpen...

      Last edited by sidny; June 4, 2012, 22:59.
      Grönflejkad låg corsa a med aluminiuminstallation under uppbyggnad

      Comment


      • #4
        Re: "team thunder" bmw 318iT

        del3! baslåda och relaterad dämpning


        första utkastet, byggd med hönsnät och McGyvertape som mall, 15 liter och stabil så uta fan! är dock missnöjd med utseendet... så den kasserades...



        såhär ser det ut under brädan på en e36 utan lull lull! onödigt mycket oanvänt utrymme!



        bort med boxfacket och det blev såhär luftigt och bra! behöver förstås fixa nytt utrymme till några reläer och kabelhållaren, men det lämnar ganska mycket utrymme runt sidorna, så det löser sig



        ny plats till reläerna och kabelhållarn!




        bara till att börja bygga låda då! använder 9mm björkfaner, men kommer att stagas och dämpas, så jag är inte orolig över resonanser eller lådflex, sen är det ju inte så vild bas som skall dit som fästen använder jag 32mm avgasklammer som skruvas fast från insidan av lådan mot i-brädans stålram, skruvhålen tätas med silicon efter att lådan är ditmonterad



        passformstest av täckskivan, original täckskiva följer formen av mittkonsolen mot brandväggen, men jag lämnar öppet där för värmeutblåset (och lite lathet)



        här syns hålet till subben, 6,5mm nedsänkning av subben, första polyesterrundan av "fronten" av lådan och bakre lådfästet med M6 "pop-nuts" som skruvas i brandväggen med 3st M6 skruv och låsmutter från motorrummet! (det svarta sträcket på baffeln är ett tunnt lager kolfiberspackel då jag hann börja fräsa från fel centrumhål ) volymen landade på runt 18 liter utan stag, (uppmätt med lecakulor och litersmått)



        kolfiberspakel och silvertape stereobyggarens bästa vän



        första grovslipningen av kolfibret!



        sista glasfibret på lådan! blev 4 lager i mitten som tunnar ut till 2 mot kanterna, totalt är det mellan 18-20 lager på fronten, glasfibret på utsidan är till för att styva upp spaklet så jag har en stabil grund att bygga vidare mot en klädbar yta



        Diffusorer för att undvika stående vågor



        stp för att undvika resonanser



        kabelgenomgång, tätad med sika



        moddad luftkanal, sitter en strypning innuti röret som går bakåt då det är väldigt sällan någon sitter där... funkar över förväntan!



        Lådan klar för montering!



        lådan på plats! trådarna är lödda med silvertenn


        undrligt nog har jag inte lyckats knäppa någon helhetsbild med lådan på plats? ajja, det kommer väl senare
        Last edited by sidny; June 4, 2012, 22:43.
        Grönflejkad låg corsa a med aluminiuminstallation under uppbyggnad

        Comment


        • #5
          Re: "team thunder" bmw 318iT

          del4! steg, bagageutrymme och relaterad dämpning

          tada!





          bra att det finns polare som gillar att dämpa tack till wilson! det är guld värt med hjälp när det blir stressigt
          Last edited by sidny; June 4, 2012, 22:33.
          Grönflejkad låg corsa a med aluminiuminstallation under uppbyggnad

          Comment


          • #6
            Re: "team thunder" bmw 318iT

            del5! ström och kablar!

            95Ah på originalplats fram! är ca 35mm frigång från motorn, så det går fritt med råge... prövade med modellera mellan och lite "inspierad" körning (läs plågade och pinade skiten ur den ont anande fyran) den var runt 15mm kvar förräns det börjar bli farligt nära



            batterihyllan som ersätter lådan som var där innan.. tillverkad i 3mm stålplåt, fästes fast med 3st M6 skruvar i originalhål som fanns där innan..
            har hunnit köra 35tkm med denna hylla redan och har fungerat över förväntan, så jag ser ingen mening med att bygga nytt eller ändra på den



            95Ah på originalplats bak, inget mycket att orda om då den rymms dit utan större bekymmer, dock är den för hög, så ja var tvungen att kapa lite plast för att få dit klädseln, blir dock ombyggt i samband med golvhöjningen... kommer bilder på det sedan när jag byggt klart


            nödlösning till första tävlingen är på g med bagaget nu, så det kommer att se väldigt annorlunda ut innom snar framtid
            Last edited by sidny; June 4, 2012, 22:49.
            Grönflejkad låg corsa a med aluminiuminstallation under uppbyggnad

            Comment


            • #7
              Re: "team thunder" bmw 318iT

              del6! onödigt tjat!
              Last edited by sidny; December 18, 2011, 03:19.
              Grönflejkad låg corsa a med aluminiuminstallation under uppbyggnad

              Comment


              • #8
                Re: "team thunder" bmw 318iT

                VAR ÄR ALLA BILDER?!? ;-)
                Projekt #sqnewbeetle
                http://www.bilstereoforum.se/showthr...375#post394375

                Nissan X-trail med old school Rockford-anläggning
                http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=6111

                Comment


                • #9
                  Re: "team thunder" bmw 318iT

                  så vart det några uppdateringar i denna tråd
                  Grönflejkad låg corsa a med aluminiuminstallation under uppbyggnad

                  Comment


                  • #10
                    Re: "team thunder" bmw 318iT

                    Kommer nog bli riktigt bra detta!
                    "Sound by Hewi"

                    Blue eMotion by heWi

                    Comment


                    • #11
                      Re: "team thunder" bmw 318iT

                      Detta ser ut att bli intressant!

                      Comment


                      • #12
                        Re: "team thunder" bmw 318iT

                        Tackar!
                        Filade vidare på lådan igår, så nu har den formen den skall ha lite finlir, ett lager grund och lite vinyl och trunkliner så är den klar

                        Mvh
                        Grönflejkad låg corsa a med aluminiuminstallation under uppbyggnad

                        Comment


                        • #13
                          Re: "team thunder" bmw 318iT

                          Första sidan uppdaterad med bild på klädd låda!

                          Drar även en sneak på vad bilen varit utsatt för tidigare
                          En 15" och 3Kw


                          Mvh
                          Grönflejkad låg corsa a med aluminiuminstallation under uppbyggnad

                          Comment


                          • #14
                            Re: "team thunder" bmw 318iT

                            Väldigt tyst i denna tråd?

                            Uppdaterat med en till baslådebild föreställande lite diffusorer och stag..
                            imorgon kommer en mera omfattande bildupdate då det börjat hända saker och ting nu!

                            Mvh
                            Grönflejkad låg corsa a med aluminiuminstallation under uppbyggnad

                            Comment


                            • #15
                              Re: "team thunder" bmw 318iT

                              Är många som jag som läser och beundrar men sällan kommenterar.
                              Känns lite som att man upprepar sina kommentarer hela tiden.
                              Men intressant set-up och fint hantverk som ditt brukar ge förutsättningar för kanon-ljud
                              Octan
                              Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
                              Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

                              OctanAudio
                              Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
                              Fegens Vandrarhem

                              Bilstereoblog
                              Team Ljudbyggaren

                              Comment

                              Working...
                              X