Announcement

Collapse
No announcement yet.

9-5 projekt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Re: 9-5 projekt

    Originally posted by Bengt View Post
    Ja, det är en hel del jag hoppas få plats med i reservhjulsbaljan. Blackbirden är dock såld så där sparar jag lite plats.

    Det sista steget blir ett till Celestra FA 2150X.

    Kan jag klara mig utan extra batteri så är det bra. Installationen blir både snyggare och enklare utan. Men det är väl gränsfall? Alla steg kommer att lastas i fyra ohm så det blir totalt 4 gånger 75 wrms plus 2 gånger 150 wrms plus en gånger 750 wrms. 1350 wrms sammanlagt. Vad säger experterna?
    Kan du lösa plats för ett stort batteri fram, tex banner 95ah så kör på det. Men absolut inte ett vanligt standard på runt 50-60ah. Men att ha ett batteri bak nära stegen är att föredra, å andra sidan blir det ok med ett riktigt/stort fram och kondning bak.

    Mvh Andreas

    Comment


    • #32
      Re: 9-5 projekt

      Det verkar som att adaptern mellan Saabs stereokablage och ISOkablaget på något sätt drar ur batteriet. Jag har provat två olika och det har varit samma med båda. Varning för sådana! Nu drogs batteriet ur utan att DVDn ens var inkopplad. Bara kabeladaptern. Så nu är strömdelen dragen separat. Jag lödde på en 4 mm2 kabel direkt på Alpinekablaget och drog fram den till batteriet och en likadan kabel till jord. Acc sitter direkt från Alpinekablaget till säkringspanelen. Nu borde det inte kunna dra någon tjuvström.

      Jag hoppas att den delen av kabeladaptern som är till högtalarkablarna ska fungera tills dess att slutstegen är installerade.

      Tips: Bakom pedalstället finns en genomföring genom torpedväggen som går att använda för att dra igenom kablar. Men det är trångt. Enklaste sättet jag kommit på är att ta ut innehållet ur en kulspetspenna, trycka pennan genom genomföringen och på så sätt skapa ett smalt rör mellan kupén och motorrummet. I och med att pennan inte böjer sig så är det enkelt. Sen drar man en ståltråd genom kabelskon på kabeln, viker ståltråden dubbelt och för båda ändarna genom pennan. Ståltråden bör vara någon meter lång så man lätt kan få tag på den på andra sidan. Sen drar man bara igenom den dubbelvikta ståltråden som drar med sig både pennan och kabeln genom genomföringen.

      Comment


      • #33
        Re: 9-5 projekt

        Vet inte om det skiljer sig på nyare 9-5r men jag tejpade fast kabeln på en radioantenn oljade sen lite på gummit innan jag tryckte igenom....
        Last edited by jokko23; November 18, 2011, 18:22. Reason: stavfel...
        Alpine Audison !GENESIS DLS

        http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=8797

        Comment


        • #34
          Re: 9-5 projekt

          Kul att den här tråden är igång igen!

          Ang. inkoppling till TWICE/DICE-säkringen.
          Idag skulle jag inte råda någon att koppla in sig där.

          Enligt vad jag har läst (antagligen på forum.saabturboclub.com) är den utgången känslig. Ett relä, t.ex. styrström till en stereo, klarar den, men inte två. Då går boxen sönder. Tydligen har detta varit ett problem vid montering av elstolar.
          Jag kör fortfarande den inkopplingen på min -02 och det fungerar fint. Jag har dock helt manuella stolar. Vet inte om en bil med elstolar är känsligare än min, men det verkar sannolikt. Det kanske finns annan extrautrustning som också påverkar.

          Dock borde halvledarrelät som Robsarve länkade till lösa det problemet!

          Annars lossade jag bara säkringspanelen, ljusvredet och kanske plasten under panelen. Genom att hjälpa kabelstammen lite på traven så fick jag en nog stor glipa för att kunna klämma på på kabelskor (med en ordentlig tång) och det Biltema kallar för "Förgreningslist". http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bi...r-10-st-44034/
          Instämmer helt med Robsarve i att en s.k. strömtjuv inte är bra. Jag tror att detta är ett ställe där man inte vill ha glapp.

          Comment


          • #35
            Re: 9-5 projekt

            Dem nya batterierna är större än original så jag fick bygga om batterilådan ganska ordentligt. Den är 2,5-3 cm lägre vilket gör att batteriet får plats på höjden. En plexiglasskiva skyddar polerna och i den kommer också en säkringshållare att monteras.

            Det kommer bilder på hur det ser ut på plats i bilen senare.

            Comment


            • #36
              Re: 9-5 projekt

              Batterilådan fungerade även om det blev riktigt trångt. Ska se om det går att sänka den ytterligare senare.

              Jag har problem med att koppla in huvudenheten så jag tänkte höra om någon har någon aning om vad som kan vara fel.

              Jag tänkte använda DVD-spelarens inbyggda effekt till originalhögtalarna under byggets gång. Men jag får inte ut något ljud alls.

              Jag hade en annan Alpine DVD tidigare och den fungerade. Dock drogs batteriet ur hela tiden. Detta är dock troligtvis åtgärdat genom att jag dragit en ordentlig ACC istället för att bara koppla ihop den med +.

              Med originalstereon fungerar det helt felfritt. Detta innebär att originalkablaget till högtalarna fungerar korrekt.

              I Saaben finns det två st kontakter med högtalarkablar, ström och så vidare som går till huvudenheten dem sitter lite blandat i båda kontakterna. Alltså det är inte en för ström och en för högtalare. Jag har köpt adaptrar till dessa. Saab till ISO. När jag kopplar in adaptrarna och DVD-spelaren spelar DVDn men inget ljud kommer ur högtalarna.

              Jag tänkte att den kanske fick för lite ström och att det var lika bra att dra strömförsörjningen separat. Kommer ändå inget ljud.

              Jag har provat DVDn på ett fristående batteri och med lösa högtalare hemma och då fungerar den. Så DVDn är det inget fel på. Jag har även provat i bilen med separata högtalare direkt till Alpinekablaget och då fungerar det. Så strömförsörjningen i bilen är det inget fel på.

              Jag har provat att bara använda en av adaptrarna i taget. Dvs. Provat fram- och baksystem separat. Inget av dem fungerar. Detta tillsammans med att det spelade med samma adapter förut får mig att tro att det inte är fel på adaptrarna. Vad är chansen att båda helt plötsligt skulle gått sönder?

              Mina slutsatser är att DVDn fungerar. Strömförsörjningen fungerar. Högtalarkablaget fungerar och adaptrarna fungerar. Men det vill inte fungera tillsammans.

              Är det någon som har en aning om vad som kan vara fel? För det kan ju inte vara så att bilen inte gillar just den här huvudenheten?

              Comment


              • #37
                Re: 9-5 projekt

                Du har inte bara lyckats stänga av den inbyggda effekten?
                Vis vobiscum sit!

                Comment


                • #38
                  Re: 9-5 projekt

                  Nej, då borde det ju inte spela när jag bara byter plats på originalhögtalarkabeln och en annan kabel till en separat högtalare?

                  Vet inte ens om det går att stänga av den inbyggda effekten i min DVD. Att den var avstängd var min första tanke men jag kunde inte hitta något om att det går i instruktionsboken (IVA-D105R).

                  Comment


                  • #39
                    Re: 9-5 projekt

                    Återigen med referens till en äldre 9-5, men vad jag vet ska detta gälla även efter -05

                    Vilket stereosystem har du som original? Alla utom det enklaste har ett separat slutsteg som matas från huvudenheten. Signalen lär vara balanserad lågnivå.

                    Av någon anledning fungerar det utmärkt för vissa att koppla in sig direkt med en annan huvudenhet på dessa kablar. Andra får problem med väldigt högt ljud eller inget ljud alls.

                    Mer info finns på:
                    http://www.mitt-eget.se/saab/faq_audio.shtml

                    Comment


                    • #40
                      Re: 9-5 projekt

                      Originally posted by GubbNicke View Post
                      Återigen med referens till en äldre 9-5, men vad jag vet ska detta gälla även efter -05

                      Vilket stereosystem har du som original? Alla utom det enklaste har ett separat slutsteg som matas från huvudenheten. Signalen lär vara balanserad lågnivå.

                      Av någon anledning fungerar det utmärkt för vissa att koppla in sig direkt med en annan huvudenhet på dessa kablar. Andra får problem med väldigt högt ljud eller inget ljud alls.

                      Mer info finns på:
                      http://www.mitt-eget.se/saab/faq_audio.shtml
                      Vad jag har förstått så är det helt nya stereosystem från 06. AS1, AS2 osv. är borta. Jag är 99% säker på att jag inte har några separata slutsteg.

                      Comment


                      • #41
                        Re: 9-5 projekt

                        Originally posted by Bengt View Post
                        Nej, då borde det ju inte spela när jag bara byter plats på originalhögtalarkabeln och en annan kabel till en separat högtalare?

                        Vet inte ens om det går att stänga av den inbyggda effekten i min DVD. Att den var avstängd var min första tanke men jag kunde inte hitta något om att det går i instruktionsboken (IVA-D105R).
                        Helt rätt av dig, my bad...
                        Vis vobiscum sit!

                        Comment


                        • #42
                          Re: 9-5 projekt

                          Tycker allt verkar lite rörigt så ursäkta om jag är fel ute. Men när jag koppla in min Pioneer dvd i saaben fick jag inget ljud alls men spelaren fungerade, det var bara remotekabeln som inte var inkopplad i spelarens kablage. Väldigt enkelt löst, sen fungerade allt. Saab 9 5 -00 med original pioneer prylar är det jag hade. Hur kan du vara helt säker på att du inte har separat slutsteg?

                          Comment


                          • #43
                            Re: 9-5 projekt

                            Nu har problemen med huvudenheten löst sig. Det verkar som att det var två olika orsaker som bidrog till problemen.

                            Andreas hade helt rätt i att ljudet kom igång när jag kopplade in remoten. Så troligtvis har bilen slutsteg. Trots att både Saab och Backe, där jag köpt adaptrarna, hävdat motsatsen. Tack för tipset.

                            Troligtvis låg problemet med att batteriet drogs ur i att den tidigare ägaren haft en handsfree till en gammal Ericsson installerad i bilen. Jag tog bara bort de synliga delarna när jag köpte bilen och lät alla gömda boxar och grejer ligga kvar bakom instrumentpanelen. Nu när huvudenheten ändå var borta och jag kunde se de gömda delarna så passade jag på att koppla bort dem för att få mer plats och snygga till lite. Att dem var lite fult inkopplade på stereokablaget visste jag sen tidigare men inte hur illa det var. Skarven in på stereokablaget var hyfsad men efter det var kablarna bara hopknutna och i vissa fall tejpade. Inte så konstigt att batteriet dragit ur ibland. Nu är det ordnat och batteriet verkar hålla kvar strömmen.

                            Comment


                            • #44
                              Re: 9-5 projekt

                              Här kommer lite bilder på vad som hänt de senaste dagarna. Mest smågrejer med det är ju alltid något. Den undre halvan av lådan till basen, halva det nya nedsänkta golvet och batteriet är inpassade. Baslådan och extrabatteriet sitter i reservhjulsbaljan och tomrummen runt omkring är fyllda med fogskum. Det ligger plasttejp som fogskummet inte fäster på runt allt så att enkelt går att ta isär om man i framtiden skulle vilja det.

                              Framsidan av ena dörrsidan är klar. Handtagen är omklädda för att matcha panelen till huvudenheten och högtalargallret är klätt. Tyvärr hade Biltema helt slut på polyester så det kommer dröja lite innan jag kan förstärka baksidorna.

                              Om ni undrar varför det ser ut att vara fogskum i baslådan så är det för att plåten i reservhjulsbaljan är ojämn så en del av lådans botten är bortsågad för att den ska sitta så djupt som möjligt. Det kommer att täppas igen med ytterligare en bottenskiva. Dörrsidan ser flammig ut för att jag passade på att torka av den innan jag fotade så den var inte riktigt torr.

                              Comment


                              • #45
                                Re: 9-5 projekt

                                Nu är högtalarkabeln utdragen i förardörren. Det var, trotts Nordenmarks guide, knepigt men när jag väl kommit på hur jag skulle göra så gick det ganska lätt.

                                Att dra ut kablarna genom genomföringen direkt från kupén går inte. Det är alldeles för trångt. Efter ett par timmars försök som bara resulterade i blodiga händer så gav jag upp det. Istället använde jag en ganska styv 6mm2-kabel som jag drog genom genomföringen utifrån. Jag matade in kabel med ena handen och styrde den genom att klämma med den med andra handen på gummidamasken så att kabel gick i rätt riktning. 5 minuter senare var den igenom. Sen var det bara att tejpa ihop den med högtalarkabeln och dra tillbaka den. Att borra upp kontaktstyckena var inga problem efter att jag lossat kabelstammen i dörrens nederkant. Detta frigör ungefär 5-10 cm extra kabel vilket underlättar åtkomsten av kontaktstycket i dörren betydligt.

                                Comment

                                Working...
                                X