Announcement

Collapse
No announcement yet.

9-5 projekt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Re: 9-5 projekt

    Originally posted by Robsarve View Post
    Använd samma dimension på kabel ut så behöver du inte oroa dig för avsäkring.

    Strömtjuvar tar jag starkt avstånd till. De håller inte över tid. Löd eller rullpressa en u-klämma.
    Jag hade tänkt löda men det finns det helt enkelt inte plats till. Tveksamt om det ens finns plats att få in en tång och klämma dit en skarv. Men jag får väl helt enkelt hoppas att mer kabel frigörs när jag klipper av den.

    Comment


    • #17
      Re: 9-5 projekt

      Mycket du ska få plats med i reservhjulsbaljan hehe. Jag som tycker det är trångt redan med ett steg och en kondensator i min 9-3:a

      Comment


      • #18
        Re: 9-5 projekt

        Ja, det är en hel del jag hoppas få plats med i reservhjulsbaljan. Blackbirden är dock såld så där sparar jag lite plats.

        Det sista steget blir ett till Celestra FA 2150X.

        Kan jag klara mig utan extra batteri så är det bra. Installationen blir både snyggare och enklare utan. Men det är väl gränsfall? Alla steg kommer att lastas i fyra ohm så det blir totalt 4 gånger 75 wrms plus 2 gånger 150 wrms plus en gånger 750 wrms. 1350 wrms sammanlagt. Vad säger experterna?

        Comment


        • #19
          Re: 9-5 projekt

          Hur kommmer du göra under locket i skuffen?
          Kommer du svetsa en ram i fyrkantsprofil eller kommer han använda sig av trä?
          Jag har ju för tillfället själv en träskiva på 12mm som "golv". och då fick inte mitt steg plats längst in om man säger, (mot sätena) därav fick jag göra en nersänkning där reservhjulet är för att det inte skulle ta i locket.
          Bara menar på att man tjänar kaske 10mm om man kan svetsa ihop något som jag sett vissa andra gjort.
          Men du har säkert redan mätt och har grym koll på läget? :P
          Alpine Audison !GENESIS DLS

          http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=8797

          Comment


          • #20
            Re: 9-5 projekt

            Originally posted by Bengt View Post
            Ja, det är en hel del jag hoppas få plats med i reservhjulsbaljan. Blackbirden är dock såld så där sparar jag lite plats.

            Det sista steget blir ett till Celestra FA 2150X.

            Kan jag klara mig utan extra batteri så är det bra. Installationen blir både snyggare och enklare utan. Men det är väl gränsfall? Alla steg kommer att lastas i fyra ohm så det blir totalt 4 gånger 75 wrms plus 2 gånger 150 wrms plus en gånger 750 wrms. 1350 wrms sammanlagt. Vad säger experterna?
            Jag är ingen expert, men med den effekten och alla dem stegen så tycker jag att han ska satsa på ett extra batteri direkt.
            Då slipper du bygga om och fippla med kablar och sånna saker sen.
            Kommer själv trycka in ett extra framigenom.
            Och om man blir sugen på att kasta in fler leksaker i framtiden så behöver man ju inte tänka på de...
            Alpine Audison !GENESIS DLS

            http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=8797

            Comment


            • #21
              Re: 9-5 projekt

              Det blir trångt i höjdled mellan den nya botten och luckan. Längst in mot baksätet är det enligt min mätning 7,2 cm och längst bak är det 9,2 cm. Dessutom finns det upphöjningar i plåten på kanterna längst in.

              Mina steg är 6 cm höga så dem får plats precis om jag använder en skiva på 10 eller 12 mm. Jag är lite rädd att en så tunn skiva kommer att vibrera och föra oljud men det märker man väl. Längst in i hörnen blir jag tvungen att göra golvet något högre. Det kommer jag även att göra runt basen så att golvet sitter direkt mot luckan. (Mörkgrått på bilden).

              Batteriet kommer tyvärr att sticka upp lite genom den nya botten därför skulle jag helst slippa det men jag antar att det är lika bra att sätta dit det ändå.

              I luckan ovanför basen kommer jag att såga ut ett hål och sätta i ett galler som jag sen klär över med tyg så det förhoppningsvis blir osynligt.

              Till sist så kommer jag att sätta skruvar genom luckan och ner i metallskenorna under för att försvåra för eventuella tjuvar.

              Comment


              • #22
                Re: 9-5 projekt

                A-stolparna är klara och monterade. Tyvärr var inte färgen på tyget perfekt men det får duga så länge. Bilder finns tidigare i tråden.

                Triusarna är monterade i aluminiumringar. Ser inte direkt bra ut men originalgallren sitter ju över så det syns inte. Gallrena har jag klätt med svart fronttyg för att det ska se mindre platsigt ut men ändå behålla originalutseende.

                Monteringsramarna som finns till huvudenheten ser inte bra ut trotts att dem är oförskämt dyra så jag köpte den billigaste och modifierade den så att huvudenheten hamnade mitt i adaptern.

                Ett tips till dem som monterar eftermarknadsstereo i 9-5 är att köpa en begagnad originalhuvudenhet och knäppa bort framsidan av den, spackla igen hålen och ta upp ett passande hål för den nya huvudenheten. Det blir underligt nog billigare än att köpa en monteringsram. Dessutom blir det även både enklare och snyggare än att göra som jag gjort.

                50 mm2 strömkabel är dragen i vänster tröskel. Högtalarkablarna till diskanter och mellanregister är dragna i taklisterna på respektive sida. Tanken är att remote och acc ska dras tillsammans med strömkabeln i vänster tröskel och högtalarkabel till midbasarna, ai-net kabeln och den optiska kabeln i den högra tröskeln. Har någon något att invända mot detta?

                Comment


                • #23
                  Re: 9-5 projekt

                  Koll verkade du ha iaf ;b
                  Vet inte hur det är i dem nya 9-5rna men i min satt det massa skruvar som stack upp som jag fick klippa av, är det samma på din så antar jag att det är viktigt att slipa ner dem ordentligt om det är så tajt till luckan. Sen vet jag inte om du ska köra med fläktar, om det blir för lite mellanrum kanske dem går varma. Annars.
                  Ser ut att vara väl genomtänkt ut iaf, och av dem bilderna som du lagt upp ser det riktigt lovande ut.

                  Fortsätt i samma stil så kommer det bli grymt bra.

                  Sen angående batteriet, är det ett av sluten typ kan du ju välta ner det annars och slippa att det sticker upp kanske? Bara en tanke som du redan funderat på kanske. ;p
                  Alpine Audison !GENESIS DLS

                  http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=8797

                  Comment


                  • #24
                    Re: 9-5 projekt

                    Det var massor med skruvar som stack upp överallt. Men dem är avsågade.

                    Fläktar hoppas jag kunna undvika. Det är ju gott om utrymme runt stegen så det borde fungera.

                    Jag har faktiskt funderat på det där med att lägga batteriet på sidan. Dem är slutna men det skvalpar i dem när man lutar dem så jag tror att syran kanske hamnar fel om man gör så. Kanske Optima kan svara på om han läser det här? Det är Biltemas fritidsbatterier, 12 V 60 ah. Artikelnummer 80-3601. Det skulle onekligen bli betydligt snyggare om det fungerar liggande.

                    Comment


                    • #25
                      Re: 9-5 projekt

                      Fritidsbatteri kan du inte köra liggande. Däremot agm, som Optima.
                      /tycker Erik.

                      Comment


                      • #26
                        Re: 9-5 projekt

                        Misstänkte det. Kan man såga av en bit av polerna? Det sitter dubbla poler till både plus och minus på de här batterierna. Både den vanliga blyvarianten och en variant som är en vanlig bult. Bulten kan jag inte tänka mig att det är några problem att förkorta men blyvarianten vet jag inte?

                        Comment


                        • #27
                          Re: 9-5 projekt

                          har du redan ett batteri eller ska du köpa ett? det finns ju små fina agm batterier 12v från 9ah och uppåt och speciellt dyra är dom inte heller. kanske ha 2 sånna liggandes så slipper du att ha betteriet upp genom den skivan.

                          Mvh
                          ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ஜ۩۞۩ஜ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬

                          SHUT UP AND ENJOY THE MUSIC

                          ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ஜ۩۞۩ஜ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬

                          Comment


                          • #28
                            Re: 9-5 projekt

                            Monterings ramen till stereon var ju riktigt fin
                            Saab 9-3 SQ style

                            Comment


                            • #29
                              Re: 9-5 projekt

                              Har tre stycken batterier kvar från förra bilen. Tänkte använda två av dem.

                              Comment


                              • #30
                                Re: 9-5 projekt

                                Originally posted by BaDiS View Post
                                Monterings ramen till stereon var ju riktigt fin
                                Så här ser den ut på plats. Jag är nästan nöjd. Ett hörn gillar jag inte riktigt så det ska fixas till.

                                Comment

                                Working...
                                X