Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tidskomp Pioneer 80prs

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Tidskomp Pioneer 80prs

    Goddagens alla, jag har en Pioneer DEH-80PRS idag. jag har funderat lite på ge mig på det med tidskompensering. Men min fråga är kommer det fungera korrekt för min del ? Jag har 1 st 6.5 tums midd i varje dörr (både fram och bak) och och dessa driver jag med ett 2 kanals slusteg. så högra sidans högtalare går på en kanal och vänstra sidan på andra kanalen. Kommer den kunna tidskompa korrekt då ?

  • #2
    Re: Tidskomp Pioneer 80prs

    Nej tyvärr, du behöver en slutstegskanal till varje högtalare.

    Mvh Micke

    Comment


    • #3
      Re: Tidskomp Pioneer 80prs

      ....men det skadar inte att tidskompa höger/vänster ändå. Mät avståndet till varje högtalare från ditt huvud så ser du snabbt hur mycket det kommer hjälpa.

      Om du vill ha bra ljud så skulle jag rekommendera att koppla bort bakhögtalarna oavsett.
      Jonas, Umeå

      Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
      Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

      Comment


      • #4
        Re: Tidskomp Pioneer 80prs

        Endast högtalare fram ger ingen garanti för ett bra ljud. Det är inte alla som har dom preferenserna heller...

        Comment


        • #5
          Re: Tidskomp Pioneer 80prs

          Originally posted by Eazy View Post
          Endast högtalare fram ger ingen garanti för ett bra ljud. Det är inte alla som har dom preferenserna heller...
          Förklara vad som skulle förbättras med högtalare bak är du snäll.
          sigpic

          We know the Rolex feeling, only the best are copied.

          Ljudbyggaren sedan 1998

          Importör av Mosconi, Gladen
          Se oss på Facebook för nyheter.

          Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

          Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

          International Head Judge och numera även kallad besserwisser

          Comment


          • #6
            Re: Tidskomp Pioneer 80prs

            Originally posted by Nonne View Post
            Förklara vad som skulle förbättras med högtalare bak är du snäll.
            Tror jag har sagt det förut. En del vill ha ljudet endast framifrån, och en del vill sitta mitt i ljudet. Jag är medveten om att en del hör fasfel med högtalare bak, men det är inte alla som hör det. Jag är inte känslig för det. Självklart hör jag ju när man får till en bra tidskomp.

            Sedan är det så att det är många här på forumet (som svarar på frågorna här) är folk som tävlar. I tävlingar antar jag att det ska låta på ett visst sätt och följa samma regler (gissar, har aldrig varit på en tävling). Där är säkert högtalare bak tabu.

            Jag är fortfarande inte helt bekväm med att inte har högtalare bak. Jag saknar dem. Jag har sett en del här på forumet som ställt frågor om något och säger att de har högtalare bak. Direkt får personen en tillsägelse att koppla ur sina bakhögtalare utan att veta vad personen tycker om det. Finns ju också de som tänker på sina medpassagerare och vill att de ska höra också.

            Kontentan vad jag vill säga är att "alla har inte samma preferenser" oavsett vad som allmänt tycks.

            Comment


            • #7
              Re: Tidskomp Pioneer 80prs

              ja då var de lite som jag misstänkte... men ta bort högtalarna bak är inte aktuellt . då alla som sitter i bilen ska få höra musiken ... tar jag bort bakhögtalarna så kommer dom som sitter i baksätet bara höra basen och det är inte aktuellt.

              så ska jag lösa detta får jag skaffa en dsp till middarna så jag kan tidskompensera korrekt .

              Comment


              • #8
                Re: Tidskomp Pioneer 80prs

                Hur ska en DSP lösa att du driver fram och bak på samma kanal på slutsteget?
                Jonas, Umeå

                Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
                Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

                Comment


                • #9
                  Re: Tidskomp Pioneer 80prs

                  Originally posted by tvett View Post
                  Hur ska en DSP lösa att du driver fram och bak på samma kanal på slutsteget?
                  missade skriva med att jag har 2 4 kanals steg ... en till diskanter och en till mellanregister som jag så fall får använda i kombination med dsp ... men just nu kör jag ett 4 kanals steg bara.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Tidskomp Pioneer 80prs

                    Originally posted by Eazy View Post
                    Tror jag har sagt det förut. En del vill ha ljudet endast framifrån, och en del vill sitta mitt i ljudet. Jag är medveten om att en del hör fasfel med högtalare bak, men det är inte alla som hör det. Jag är inte känslig för det. Självklart hör jag ju när man får till en bra tidskomp.

                    Sedan är det så att det är många här på forumet (som svarar på frågorna här) är folk som tävlar. I tävlingar antar jag att det ska låta på ett visst sätt och följa samma regler (gissar, har aldrig varit på en tävling). Där är säkert högtalare bak tabu.

                    Jag är fortfarande inte helt bekväm med att inte har högtalare bak. Jag saknar dem. Jag har sett en del här på forumet som ställt frågor om något och säger att de har högtalare bak. Direkt får personen en tillsägelse att koppla ur sina bakhögtalare utan att veta vad personen tycker om det. Finns ju också de som tänker på sina medpassagerare och vill att de ska höra också.

                    Kontentan vad jag vill säga är att "alla har inte samma preferenser" oavsett vad som allmänt tycks.
                    Detta har varit het diskussition länge och självklart får man göra som man vill i sin egen bil.
                    Ingen av oss medlemmar kan säga vad en annan ska göra.

                    Men, dom som sitter på erfarenheter bör man lyssna på om man vill förbättra eller snarare rätta till felen i bilen.
                    Finns inget som säger att en person som tävlar har rätt.
                    Men precis som i fotboll så den som tränar mycket och spelar matcher är så klart bättre än den som inte gör det.

                    Du svarade dock inte på min fråga om varför högtalare bak skulle förbättra ljudet.
                    Jag var ute efter lite tekniska saker med att använda högtalare bak, vad dom kan göra med ljudet om man gör rätt.

                    Jag har arbetat massor med högtalare bak, under en 10-års period försökte jag få till det med musik + högtalare bak.
                    Det blev okej men inte korrekt, men till film är det ett måste!
                    Vet man hur musiken ska/bör te sig på scenen (det är just en scen vi försöker skapa) så blir det fel.
                    Gittarren är inte där den ska vara, sångaren ligger i baksätet, saxofonen sitter på taket .... ja orkestern är i hela rummet vilket är fel.

                    När vi är på en konsert så hoppas jag alla musiker är på scenen, även att vi som lyssnar på dom tittat framåt.

                    Men sen kommer vi till ett annat fenomen som kan skapas med högtalare bak.
                    Och det är ambiensen .... rumsinformation.

                    Alla som varit på en livespelning vet att ljud kommer även bakifrån, dessa reflexer kan vi skapa med högtalare eller ändra förutsättningarna bak i bilen.
                    Att skapa denna känsla är inte enkel, det krävs massor av erfarenhet.
                    Man får erfarenhet av att träna, alltså bygga om och rikta högtalare.
                    Lära känna sitt lyssningsrum med att labba med olika tider, nivåer och delningar.

                    Jag kommer att ge högtalare bak en ny chans i mitt kommande bygge.
                    Tekniken har gått framåt och jag har tränat ytterligare i 10-12 år.
                    Enligt utvecklare och deras erfarenheter så var jag inte helt fel på det i förra försöket så därför känner jag mig manad att ge det en chans till.

                    Men att bara spela fullt ut på högtalare bak ..... är inte rätt tyvärr.
                    sigpic

                    We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                    Ljudbyggaren sedan 1998

                    Importör av Mosconi, Gladen
                    Se oss på Facebook för nyheter.

                    Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                    Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                    International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                    Comment


                    • #11
                      Re: Tidskomp Pioneer 80prs

                      Tack för ett långt välformulerat svar nonne

                      Comment

                      Working...
                      X