Announcement

Collapse
No announcement yet.

har jag kopplat rätt ??? dubbla talspolar på 2 ohm ska kopplas till 1 ohm

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • har jag kopplat rätt ??? dubbla talspolar på 2 ohm ska kopplas till 1 ohm

    tjena tänkte bara kolla för säkerhets skull om nån här vet ifall jag kopplat rätt eller fel

    jag har dragit minus till minus och plus till plus

    men de kablarna som är dubbla altså ihoptvinnade sitter på samma sida spelar det någon roll



    dubbla plus och dubbla minus sitter altså på samma sida

  • #2
    Re: har jag kopplat rätt ??? dubbla talspolar på 2 ohm ska kopplas till 1 ohm

    Plus till plus ger parallellt och 1 ohm i detta fallet.

    För sinnesfrid brukar människor med audio nervrosa sätta en kabel på minus och en på plus, vilket akademiskt ger jämnast fördelning av motståndsförlusterna i kopplingarna, men i praktisk användning inte spelar någon som helst roll.

    Bäst är om du istället för att tvinna två separata kablar, skalar av en lägre kabel en bit in och stoppar igenom tryckkontakten (om du nu har såna) och vidare till den andra terminalen.
    Last edited by tvett; August 27, 2017, 11:49.
    Jonas, Umeå

    Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
    Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

    Comment


    • #3
      Re: har jag kopplat rätt ??? dubbla talspolar på 2 ohm ska kopplas till 1 ohm

      Originally posted by tvett View Post
      Plus till plus ger parallellt och 1 ohm i detta fallet.

      För sinnesfrid brukar människor med audio nervrosa sätta en kabel på minus och en på plus, vilket akademiskt ger jämnast fördelning av motståndsförlusterna i kopplingarna, men i praktisk användning inte spelar någon som helst roll.

      Bäst är om du istället för att tvinna två separata kablar, skalar av en lägre kabel en bit in och stoppar igenom tryckkontakten (om du nu har såna) och vidare till den andra terminalen.

      jaha okeej nu förstår ja

      jag hann dock koppla in det såhär det borde väl vara rätt kopplat va ? för det är iaf okej bastryck för att bara vara en 10a i så liten låda

      den 4kantiga kabeln är plusen och den runda är minus




      Last edited by danne_69; August 28, 2017, 16:14.

      Comment

      Working...
      X