Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vad ska man ha? Stereo/hembio?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Vad ska man ha? Stereo/hembio?

    Tycker närfältsmätningar som den Jimma visar har begränsat värde, särskillt om man inte gör dem med spridningsvinklar, men det är svårt att mäta korrekt i ett rum.

    I mitt gamla vardagsrum i Malmö hade jag en rak men sluttande kurva inom ±2 dB från 48 till 17000 Hz. Mätt i sittposition. Det lät skapligt. Men det säger inget om de svagheter min anläggning har.

    Nu har jag bestämt mig för hur biorummet hemma skall ombyggas. Byggtråd kommer. Det blir dock nya bakhögtalare (klangmatchade) och troligen nya bottnar till mina Jjaz. Samt en komplicerad lösning för att få det bästa tvåkanalsljudet samtidigt som hyfsad flerkanal
    /tycker Erik.

    Comment


    • #32
      Re: Vad ska man ha? Stereo/hembio?

      Jimma vem skrev det där citatet, jag gissar på nån som blivit arg över att inte ha fått annonspengar alternativt nån som lyssnar med mätmicken....
      SM-guld 2007 och 2008.
      Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

      Comment


      • #33
        Re: Vad ska man ha? Stereo/hembio?

        Originally posted by jonash View Post
        Jimma vem skrev det där citatet, jag gissar på nån som blivit arg över att inte ha fått annonspengar alternativt nån som lyssnar med mätmicken....
        Jag vet inte eftersom den personen bara hade ett nick men det var bara ett exempel på hur olika folk tycker om ljud. Mätningen är gjord av NRC (National Research Counsil) i Kanada.

        Detta är skrivet av en som ägt ett par wilson WATT / Puppy själv och sålde dem till förmån av ett par högtalare som kostade ganska exakt 5000:-

        Citat: "bamsefar"

        Eftersom jag är en av få som ägt Wilson Audio WATT3/Puppy2 och Wilson Audio CUB, och idag äger ett par (öhh... hmm... nåja...) Ino Audio piP så kan jag med enkelhet säga att i mitt rum med mina preferenser så är Wilson Audio inte i närhet av ens ett par piP. Och det utan bassystem till piP...

        Och jag kanske skall inflika att jag hört 5, 5.1, 6 och faktiskt nu även 7rna (när kommer 8rna, det är dags för ytterligare en uppgradering om man räknar på hur lång tid det var sedan den senaste). Btw Wilsons argument för 7rna lär ha varit att skapa en tonkurva som mera tilltalar kritikerkåren än en "rak och transparant" återgivning (inte mitt fel att någon inom Wilson säger så).

        Sedan skriver en person om Watt/Puppy6:

        gudars vad trött jag blir på alla som försöker sänka Wilsons konstruktioner pga mätningar och pris. Det är ju precis som Mikael2 säger: Hur många av er har haft chansen att LYSSNA på dessa korrekt uppställda i hemmiljö??
        Jag har personligen lyssnat på Watt/Puppy6 med Krellcombo och Wadia CD uppställd i hemmiljö. Absolut det bästa jag någonsin hört! Helt och totalt till skillnad från de inryck jag fått vid tidigare demonstrationer på mässor och dåliga demorum.
        Jag har även haft nöjet att lyssa på det de flesta av er här refererar till: Ino Pi60s, NAD 208.... uppställt i hemmiljö.
        Tyvärr inget snack om saken. Wilson paketet var bättre på i stort sett alla punkter under den lyssning som jag fick. Det enda som jag tyckte var märkbart bättre med INO/NAD combon var den breda sweetspoten. Dock INGET ont sagt om INOs konstruktioner, jag kom faktiskt hem med 4 W104 basar. Otroligt prisvärda element, som jag är mycket nöjd med. Skulle också gärna höra Pi60s med dyrare elektronik.
        Men om jag fick välja system?? Wilson/Krell alla dagar i veckan. Det är mitt SUBJEKTIVA intryck av dessa saker i rätt miljö.

        Ett år senare skriver samma person såhär:

        Jag vidhåller fortfarande att kombon med Wilson gav mig gåshud hemma hos Mikael2.. Men efter att ha kört en match med GEM vs Pip sida vid sida så törs jag inte lita på mina intryck för 1% vid en jämförelse som inte sker i samma rum och inom en kort tidsrymd. Hörselminnet är som sagt kort, och inte speciellt pålitligt.
        Skulle kunna ge mycket för att höra Wilson idag vs Pi60s, sida vid sida givetvis.
        Med tanke på hur utgången blev med GEM så tror jag att Wilson skulle få gå och dra nåt gammalt över sig....

        Idag (6 år senare) har han bytt ut wilson mot ett par "billiga i6" som jag själv just köpt.

        Comment


        • #34
          Re: Vad ska man ha? Stereo/hembio?

          Jag anser väl det att man kan få olika resultat beroende på hur vad och vart. Just ingvars skapelser har jag hört fyra olika uppställningar av. Två av dem har varit bra, medan två har låtit sämre än min klockradio för 300kr på Clas Ohlson, i princip.

          Dvs allt beror ju på hur det funkar i den miljö som är aktuell.

          Tror vi kan lämna denna diskussion.
          SM-guld 2007 och 2008.
          Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

          Comment


          • #35
            Re: Vad ska man ha? Stereo/hembio?

            Originally posted by jonash View Post
            Jag anser väl det att man kan få olika resultat beroende på hur vad och vart. Just ingvars skapelser har jag hört fyra olika uppställningar av. Två av dem har varit bra, medan två har låtit sämre än min klockradio för 300kr på Clas Ohlson, i princip.

            Dvs allt beror ju på hur det funkar i den miljö som är aktuell.

            Tror vi kan lämna denna diskussion.
            Jag hade lämnat diskussionen om du inte skrivit detta "medan två har låtit sämre än min klockradio för 300kr på Clas Ohlson, i princip.

            Jag förstår att du skriver det för du känner dig trampad på tårna och det var inte avsikten att göra och jag har hållit mig ifån att diskutera detta högtalarmärke pga att det slutar ALLTID likadant att någon avslutar med en totalsågning.

            Mina högtalare har alla förutsättningar imot sig, ingen dämpning alls någonstans i rummet, fast monerade i vägg utan de viktiga sd kuddarna, skitförstärkare och jag tror de låter bättre än din klockradio för 300kr så jag tolkar ditt inlägg som att vem som helst borde fatta att wilsons 300 000kr högtalare är bättre än något billigt "skit"

            Du är ju medbjuden till en lyssning snart så ta med rörförstärkare, sladdar och de högtalare du anser vara bättre så kan vi diskutera vidare eftersom varken du eller jag vet vem som har rätt i nuläget.

            Mvh
            Last edited by Jimma72; December 23, 2011, 11:54.

            Comment


            • #36
              Re: Vad ska man ha? Stereo/hembio?

              Originally posted by Jimma72 View Post
              Jag hade lämnat diskussionen om du inte skrivit detta "medan två har låtit sämre än min klockradio för 300kr på Clas Ohlson, i princip.

              Jag förstår att du skriver det för du känner dig trampad på tårna och det var inte avsikten att göra och jag har hållit mig ifån att diskutera detta högtalarmärke pga att det slutar ALLTID likadant att någon avslutar med en totalsågning.

              Mina högtalare har alla förutsättningar imot sig, ingen dämpning alls någonstans i rummet, fast monerade i vägg utan de viktiga sd kuddarna, skitförstärkare och jag tror de låter bättre än din klockradio för 300kr så jag tolkar ditt inlägg som att vem som helst borde fatta att wilsons 300 000kr högtalare är bättre än något billigt "skit"

              Du är ju medbjuden till en lyssning snart så ta med rörförstärkare, sladdar och de högtalare du anser vara bättre så kan vi diskutera vidare eftersom varken du eller jag vet vem som har rätt i nuläget.

              Mvh
              Jag hoppas du fattade att jämförelsen med klockradion var något överdriven...

              Men det finns exempel på Ino60 som låter skitilla, och det kan man få alla riggar att göra, om man ger dem urusla förutsättningar. Jag brukar inte citera tidningar eller folk, men om jag skall nedlåta mig så långt så kan vi väl säga att Stereophile, som helt utan konkurrens är världens mest ansedda tidning, rankar Wilsons skapelser som de bästa man kan köpa.

              Och i de fall jag lyssnat på dem så har de på Stereophile haft samma uppfattning som jag. Eller tvärtom, jag har samma som de

              Ingvar har gjort mycket för HiFi i Sverige, men om man "köper" allt han säger, så har man hamnat i rävsaxen, och det finns en "klan" i Sverige som gjort just det......Han är dock så övertygande i sitt sätt att uttrycka sig, så jag förstår att om man själv inte har tillräcklig integritet eller kunskap så åker man lätt dit.
              SM-guld 2007 och 2008.
              Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

              Comment


              • #37
                Re: Vad ska man ha? Stereo/hembio?

                Originally posted by jonash View Post
                Jag hoppas du fattade att jämförelsen med klockradion var något överdriven...

                Men det finns exempel på Ino60 som låter skitilla, och det kan man få alla riggar att göra, om man ger dem urusla förutsättningar. Jag brukar inte citera tidningar eller folk, men om jag skall nedlåta mig så långt så kan vi väl säga att Stereophile, som helt utan konkurrens är världens mest ansedda tidning, rankar Wilsons skapelser som de bästa man kan köpa.

                Och i de fall jag lyssnat på dem så har de på Stereophile haft samma uppfattning som jag. Eller tvärtom, jag har samma som de

                Ingvar har gjort mycket för HiFi i Sverige, men om man "köper" allt han säger, så har man hamnat i rävsaxen, och det finns en "klan" i Sverige som gjort just det......Han är dock så övertygande i sitt sätt att uttrycka sig, så jag förstår att om man själv inte har tillräcklig integritet eller kunskap så åker man lätt dit.
                Jo jag förstog att klockradion var på skämt/överdrivet och jag hoppas DU förstår att det tolkas av oss som läser att det var det sämsta skit du lyssnat på.

                "Och i de fall jag lyssnat på dem så har de på Stereophile haft samma uppfattning som jag. Eller tvärtom, jag har samma som de "

                Det kanske är de som gått på din recension?

                "och det finns en "klan" i Sverige som gjort just det..."

                I mitt förra inlägg skrev jag att det brukar bli nästkommande inlägg men insåg att det kunde uppfattas som ett påhopp mot dig så jag raderade det och nu får jag påhoppet från dig istället vilket är bra för jag brukar inte sjunka till "klockradionivån" även om jag känner mig trampad på tårna.

                Eftersom du ignorerade mitt förslag om att överhuvudtaget jämföra sakerna så hoppas jag du blir nöjd med dina framtida högtalare (jag menar det).

                (jag tillhör inte någon klan och jag kommer lyssna på wilson och återkomma med ett opartiskt intryck oavsett om jag får "klanen" mot mig.

                Vad jag förstått är du kompis med Robsarve? Vill man ha respekt så måste man förtjäna den med ödmjukhet , inte påtvinga den genom att påvisa vad man kan eller uppnått. Där tycker jag det skiljer en hel del mellan era personligheter.

                Mvh
                Last edited by Jimma72; December 23, 2011, 13:54.

                Comment


                • #38
                  Re: Vad ska man ha? Stereo/hembio?

                  Originally posted by Jimma72 View Post
                  Vad jag förstått är du kompis med Robsarve? Vill man ha respekt så måste man förtjäna den med ödmjukhet , inte påtvinga den genom att påvisa vad man kan eller uppnått. Där tycker jag det skiljer en hel del mellan era personligheter.
                  Mvh
                  Personlighet kanske vi kan strunta i att diskutera här? Men ja, vi känner varandra sedan länge.

                  Jag bryr mit inte ett dugg om respekt från nån från detta forum. Vad skulle jag med den till? Jag har ett liv, och forum betyder inte ett skit i det stora hela. Så, nu fick jag det sagt med.

                  Men det är lustigt hur folk triggar så fort man säger nåt negativt om Ingvar Öhman. Riktigt kusligt emellanåt faktiskt..men han är smart och tjänar pengar på det!

                  Ang. ditt förslag så kan vi köra på det, har jag inga problem med. Och jag kan isåfall bevisa hur man gör för att få ett par Ino att låta dåligt. Det är JÄTTELÄTT!
                  Last edited by jonash; December 23, 2011, 18:49.
                  SM-guld 2007 och 2008.
                  Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                  Comment


                  • #39
                    Re: Vad ska man ha? Stereo/hembio?

                    Ingvar kanske vi skall lämna utanför detta. Eller klicka över till faktiskt.se.
                    Jag tycker det är roligt att lyssna på olika saker. Varken ino eller intelligent sound har jag blivit fullt övertygad av, men det kan bero på förutsättningarna. Däremot gillas Transmission audio, även om lådorna kunde färga mindre.
                    Ljudupplevelser är individuella. Vad man lyssnar efter skiljer mellan olika lyssnare. Och humör. Det viktiga tycker jag är att hitta något som passar en själv.
                    /tycker Erik.

                    Comment


                    • #40
                      Re: Vad ska man ha? Stereo/hembio?

                      Originally posted by Robsarve View Post
                      Ingvar kanske vi skall lämna utanför detta. Eller klicka över till faktiskt.se.
                      Jag tycker det är roligt att lyssna på olika saker. Varken ino eller intelligent sound har jag blivit fullt övertygad av, men det kan bero på förutsättningarna. Däremot gillas Transmission audio, även om lådorna kunde färga mindre.
                      Ljudupplevelser är individuella. Vad man lyssnar efter skiljer mellan olika lyssnare. Och humör. Det viktiga tycker jag är att hitta något som passar en själv.
                      Gillaknappen intryckt på hela inlägget.
                      SM-guld 2007 och 2008.
                      Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                      Comment


                      • #41
                        Re: Vad ska man ha? Stereo/hembio?

                        Originally posted by Robsarve View Post
                        Det viktiga tycker jag är att hitta något som passar en själv.
                        Med tillräcklig WAF så de får stå kvar framme.
                        Roger Edvinsson
                        Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
                        helst på saker av kolfiber :-)

                        Comment


                        • #42
                          Re: Vad ska man ha? Stereo/hembio?

                          Originally posted by JALLE View Post
                          Med tillräcklig WAF så de får stå kvar framme.
                          Och ungar som är stora nog att begripa att INTE trycka in dustcapen / faspluggen
                          SM-guld 2007 och 2008.
                          Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                          Comment


                          • #43
                            Re: Vad ska man ha? Stereo/hembio?

                            Originally posted by Robsarve View Post
                            Ingvar kanske vi skall lämna utanför detta. Eller klicka över till faktiskt.se.
                            Jag tycker det är roligt att lyssna på olika saker. Varken ino eller intelligent sound har jag blivit fullt övertygad av, men det kan bero på förutsättningarna. Däremot gillas Transmission audio, även om lådorna kunde färga mindre.
                            Ljudupplevelser är individuella. Vad man lyssnar efter skiljer mellan olika lyssnare. Och humör. Det viktiga tycker jag är att hitta något som passar en själv.

                            Intelligent Sound lyssnade jag på under en mässa, det var i princip mässan bästa ljud enligt mig. Det var i ett vanligt hotellrum med lite simpel akustikfix. Canton 9.2 var oxå mycket bra. Samtidigt vet jag hur lite provlyssningar betyder. Samma rum och samma kringutrustning är det som gäller.

                            Comment


                            • #44
                              Re: Vad ska man ha? Stereo/hembio?

                              Ja, vet inte vad jag ska säga... Frågade ett par saker men denna tråd spårade ur lite men alltid kul med lite "extra", är väl det forum är till för... Men som jonash sa är ju väldigt sant : Det viktiga tycker jag är att hitta något som passar en själv.

                              Synd bara att inte allt finns att prova på innnan köp.


                              MVH Simon Jonsson

                              Comment


                              • #45
                                Re: Vad ska man ha? Stereo/hembio?

                                Originally posted by jonash View Post
                                Ja självklart har du rätt i att det finns sånt som inte är värt vad det kostar, men det finns i mitt tycke inte en enda fullrange högtalare (dvs från typiskt 30Hz till 20kHz) som är tillräckligt bra.

                                Men kan du ge ett exempel så skall jag åka och lyssna.

                                Många vet jag har framhållt Monitor Audio Silver RX6. NJA!!!!! Det närmaste jag kommit är Magneplanar 1.7, den är vettig, men den har inte hela vägen, så det slutar ändå med att du måste ha en sub. Och då är vi en bra bit över 25 igen.

                                Notera att jag inte nämner DYI projekt, det kan bli billigare för då blir det "bara" komponentkostnad.
                                Öh.........du......komma här och dissa Monitor Audio så.
                                Nu råkar jag gilla deras karaktär och önskar att jag hade råd med ett par Silver.......får nog nöja mig med Bronze såvida jag inte köper lösa EAD-element och bygger eget.

                                Kan iofs bero på att MA kompleterar mina öron väldigt bra med

                                Men för att summera vad de allra flesta har försökt att få fram är:
                                Alla är vi olika och har olika smak.
                                Det enda man kan komma överens om är att man får leta runt tills man hittar ngt man verkligen gillar själv...och accepteras av ens eventuella partner (Sedär Jalle....då fick jag med din WAF där med)
                                Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                                ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                                Comment

                                Working...
                                X