Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vinterprojekt: Golf IV GTI -99

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Vinterprojekt: Golf IV GTI -99

    Lagt på det första lagret polyester på A-stolparna, ska bara slipa ner allt "skrot" innan jag lägger glasfibermatta och polyester.


    Tur man har en farbror som är plåtjocke så man slipper bocka och svetsa själv.


    Passar hyfsat, ska nog bara kläs med dämpmatta på insidan.


    Har tyvärr inte än bestämt om jag ska låta lådan stå där den står, skruva den genom golvet i framkant och i reservhjulsfästet bak.
    Eller om jag ska sänka ner den i golvet och svetsa fast den, då vinner jag ca 45mm på höjden och kan jorda direkt i lådan med en <15cm lång kabel istället för en >50cm lång ner till chassit

    Comment


    • Re: Vinterprojekt: Golf IV GTI -99

      Då det blev tidig julledighet så begav jag mig till garaget för att få igång DSPn i förmiddags.

      Passade på att mäta lite.
      Hur testet utfördes:
      Miken placerades 25cm från högtalargallret On-axis.
      Volymen på 178an ställd på Vol30. (Inte gainat steget ordentligt än)
      Spelade rosa brus från USB-enhet.
      EQ helt flat, enbart delning sker.



      Här är en liten sammanställning av 2 mätkurvor.
      Röd kurva är utan dörrsida/galler och blå kurva är med dörrsida/galler.
      Som synes blir det en trevligare kurva MED galler än utan.


      Denna röda kurvan visar mellanregistret i open-air med mikrofonen on-axis.
      (Den blå är midbasen med galler)
      Last edited by Noiseprojekt; December 17, 2019, 19:10.

      Comment


      • Re: Vinterprojekt: Golf IV GTI -99

        Läst igenpom hela tråden nu. Riktigt trevligt bygge!
        Man blir ju själv sugen på att damma av alla prylar man har liggandes i förrådet.
        Kör: BMW M3 Coupe 3,2 Köhler -96 [Alpine CDA-7998R, Alpine MRV-F540 + PG Xenon 400.1 + Hertz EP2, Tec SQ5 + SQ3 + Surface Slim + DD 2010 10"]
        Brukis: Saab 9-5 2,3t "Aero" -99 [Pioneer P9, Audison LRx 4.300 + 1.400 + PG Octane-R 5.0:4, Tec SQ6 + Trius + Tec Surface TW + Focal KX 33 13"]

        Comment


        • Re: Vinterprojekt: Golf IV GTI -99

          När saker inte finns att köpa så får man helt enkelt tillverka dom själv!

          Finns inga säkringshållare med både 50mm2 och 20mm2 på plus och jord så fick göra en, la till en extra 50mm2 och en 2,5mm2 för belysning.




          Last edited by Noiseprojekt; January 16, 2020, 07:53.

          Comment


          • Re: Vinterprojekt: Golf IV GTI -99

            Då jag nu bara har en vecka kvar innan jag byter jobb så har jag på sista tiden fått lite bråttom att tillverka det som krävs CNC-maskin till.

            Så jag gjorde slutstegsracket med hyllor.
            Dock upptäckte jag att jag gjort en tankevurpa och stegracket inte går ner bakom batterilådan så kommer kapa ur baljan och skjuta fram lådan mot bakaxeln.

            CAD-ritat.




            Tajt mellan steg och rack.


            Hyllorna ska vara belysta.


            Min tankevurpa.

            Comment


            • Re: Vinterprojekt: Golf IV GTI -99

              Snyggt jobbat
              Octan
              Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
              Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

              OctanAudio
              Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
              Fegens Vandrarhem

              Bilstereoblog
              Team Ljudbyggaren

              Comment


              • Re: Vinterprojekt: Golf IV GTI -99

                I och med att jag flyttar på fredag så tyckte jag att det skulle underlätta om jag slipper besikta bilen senare då jag måste lösa besiktning en lördag eller köra bilen obesiktad till Göteborg så drog en chansning och tog en besiktning idag..

                Helt jävla otroligt, inte varit besiktad sen 2014 sen bara stått sen 2016.
                Har inte rört bromsarna alls..
                Bilen gick igenom!!
                Så nu blir det att skämma bort den med nya bromsar, nya stötdämpare och sänkfjädrar runt om.

                Comment


                • Då Polon fick vila i vinter så fick jag ta ut Golfen igen så nu är den besiktad och godkänd.
                  Men då det blev tråkigt att åka utan musik så har jag fått ta tag i det skräpet.

                  Så fick börja med att svetsa igen dom ursprungliga hålen i batterilådan och skuffen, lägga rostskyddsprimer på lådan och borra hål och provmontera säkringshållaren.
                  Nu ska jag "bara" kapa upp hål i framkant på baljan för att få fram lådan så långt att stegracket får plats bakom batterilådan.

                  Click image for larger version

Name:	107608-91bac2900b3a557beb3ed37755f5368f.jpg
Views:	249
Size:	80.9 KB
ID:	687514
                  Click image for larger version

Name:	107608-9b81307ea4ca1e087da32c25c2ef4b77.jpg
Views:	239
Size:	54.0 KB
ID:	687515
                  Click image for larger version

Name:	107608-76ee41398c2c5619bb2586f511e76d4a.jpg
Views:	240
Size:	80.4 KB
ID:	687516

                  Comment


                  • Tagit ett litet ryck i veckan så nu spelar bilen ialf.
                    Men fick offra ett batteri då soppatanken ligger på tok för nära reservhjulsbaljan så kunde inte kapa ur.
                    Så fick hjälp av farsan att tillverka en ny batterilåda i rostfritt med svetsbultar på undersidan för enkel fastsättning.
                    Upptäckte dock att stereon inte skickar ut någon remote så fick riva instrumentpanelen för att komma åt att mäta och flytta remoten till tändningsspänning tills vidare.

                    Nu ska skuffen bara dämpas klart och kläs på något sätt, sen ska baslådan byggas och kastas i.
                    Click image for larger version

Name:	107608-741e00e1bfeddb010b8cb614062191dd.jpg
Views:	221
Size:	40.7 KB
ID:	687523Click image for larger version

Name:	107608-7c19a522e05315bf882f4df6f719003d.jpg
Views:	215
Size:	93.7 KB
ID:	687524

                    Comment

                    Working...
                    X