Announcement

Collapse
No announcement yet.

SQW: TransFårrden

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: SQW: TransFårrden

    Det finns inga 150db här inte.
    Det är definitivt närmare 140 än 144.
    Produkterna och mängden mos (clampade upp 1500w i 40hz) på en bas, gav en impedans på 5.3ohm. Då var basen seriekopplad, dvs, strax under 2ohm. Således imphöjning vid 40hz på ca 3.4ohm..
    Provade inte ngn annan frekvens då det var allt som fanns tillgängligt innan jag fick frispel på mobilen..

    Bygglogg: SQW: TransFårrden

    Comment


    • Re: SQW: TransFårrden

      Originally posted by Porscheper View Post
      Segt när det inte funkar som man vill, men gött att du inte ger upp. Det kommer att lösa sig skall du se!

      Vad händer om du skulle plugga portarna tillfälligt, eller är risken att basarna brinner för stor?
      Annars intressant att se om du får mindre utsläckning.
      /P
      Förr eller senare händer bas, jaow
      Tror inte det skulle hända särskilt mkt mer än att det tappas en hel del djupbasrespons.. vi får se sen. Det blir annorlunda upplägg

      Bygglogg: SQW: TransFårrden

      Comment


      • Re: SQW: TransFårrden

        Originally posted by zrken View Post
        Förr eller senare händer bas, jaow
        Tror inte det skulle hända särskilt mkt mer än att det tappas en hel del djupbasrespons.. vi får se sen. Det blir annorlunda upplägg
        Jag tänkte mer på ev. Utsläckning eftersom basarna och portarna sr ut at vara inom en våglängd skulle det kanske kunna stäla till med lite konstiga fenomen. Bara gissar här, men kanske något att ha i bakhuvudet.

        /P

        Comment


        • Re: SQW: TransFårrden

          Originally posted by Porscheper View Post
          Jag tänkte mer på ev. Utsläckning eftersom basarna och portarna sr ut at vara inom en våglängd skulle det kanske kunna stäla till med lite konstiga fenomen. Bara gissar här, men kanske något att ha i bakhuvudet.

          /P
          Åhå, intressant tanke!

          Bygglogg: SQW: TransFårrden

          Comment


          • Re: SQW: TransFårrden

            Mors,

            Som hintats och härjats har jag fått nog av nuvarande situation, och eftersöker mer bas.
            Tiden kom då inte mer tangentbordsryttande kunde lösa problemet.
            Dags att man satte sig ner, tog mått i bilen, och gjorde en konkret ritning på vad för rimlig byggvolym som fanns att hämta.
            Sedan, till beräkningsprogram.

            Det första resultatet var en 6th order. Genom att montera på en ”magväska” på lådan skulle det gå att fortsätta bygga på den befintliga volymen utan att riva ut allt.
            En första skiss gav 330L. Det är i minsta laget, hell, ännu mindre än i minsta laget.

            När jag byggde ihop den förra 6th ordern satte jag allt jag såg i programmet i relation till vad för ’tumregler’ som folk tycks följa, när de bygger byggen som <funkar>.

            Det är väldigt tacksamt att ha något att luta sig emot, när program inte riktigt ger skenet av lika stora skillnader som örat ger, vid olika byggmodeller.
            Dvs, utan kunskap utanför programmet är konstruktioner ofta skrot.

            Det blir väldigt tydligt i 6th order fallet, där absolut dödsdömda lådvolymer KAN se rätt trevliga ut.
            Utan en reality check mot ’kunskapen där ute’ är man förlorad.
            Ungefär här fastnade jag. Insåg att mina ca 300L inte skulle ta mig dit jag hade hoppats på med den här 6th ordern. Det såg ut att kunna bli relativt rimligt, eller i alla fall, snarlikt till föregående låda, men proportionerna är way off.
            Således, avbröts detta projekt EFTER att 800pix material hade inhandlats och sågats till, byggts ihop till ett ”skal”.

            Istället föreföll möjligheten att använda den här extra magväske-lådan som förlängning och smacka ihop en flat-wall med rejält med volym istället.
            En mätning visade att djupet var för stort, för att kunna hantera dubbelbaffel och utstickande element…
            Ner i källarn, och köra sin budget cirkelsåg (utan bilder alls), kapade ner lådan 6cm på djupet så att nu finnes plats för element i en regelrätt portad vägg.

            Volymen har nu krympt till 260 nya liter.
            Således är total tillgänglig volym nu: 2x34L för de gamla portarna, 2x140L för de gamla lådorna, och 260 nytt. Totalt: 468L.

            Från detta ska nu port försvinna, plus material, ger ca 60L give or take, kanske 5L per bas, så totalt 70L bort.
            Kvar är ca 400L, efter att alla ytor är byggda med 2x19mm. Rätt rimligt kan jag tycka!

            En tanke som slår mig är att man lär behöva ta de här inre tidigare ”portarna” i bekatning, det kan finnas risk de beter sig som någon slags cancellerande helmholtz resonansdämpare, i synnerligen olycklig frekvens (volymen som skulle påverka skulle ge en SAFTIG dämpning vid 30hz)
            Detta finns i hemmahögtalare av lite mer elaborativ sort, som används för att helt enkelt kontrollera resonans spikar i registret.
            Principen är precis samma som en portad baslåda, men istället för att förstärka en viss frekvens, så dämpar man en viss frekvens.


            Således är det nog klokt att korka igen portarna jag har nu, i åtminstonne en ände för att undvika potentiellt förvirrade effekter. Det BÖR vara lugnt, eftersom inte porten leder till en tillsluten kammare (tex om man bultar igen nuvarande baffelhål men låter porten vara öppen = MASSIVA problem).

            Så, i nuläget återstår att reda upp hur stor port jag ska slänga ihop nu, och helt enkelt, hur lång den ska få vara.
            Kikar man på jenkarrekomendationer landar jag på 1100-1400cm^2.
            Jag är sugen på att köra en smuula mindre, för att få rimlig längd och ändå kunna stämma av vid 30-31hz.
            1000cm^2 och 50cm ger ”30.8hz” vilket får ses som ngnstans där, bli rimligt om utgångspunkt.
            34.5cm = 34hz
            43.9cm = 32hz
            54.7cm = 30hz.

            Således, håller man sig i bekvämlighetsregionen runt 45-55cm är det rimligt lugnt. Eftersom det kommer behövas en krök på porten finns risk för ökat motstånd i porten, och därmed sjunker resonansfrekvensen en smuuula, till min fördel i sammanhanget.

            Idag utrönades det tämligen övertygande efter en poll och en samling PM att det är vedertaget vettigast att montera porten över basarna.
            Själv må jag erkänna jag vart lite sugen på att ha porten i underkant istället för i nacken... men ptja. Det här ger väl en ”rolig effekt” eller ngt

            Sådant är läget nu. Byggbilder på lådan får komma sinom tid.

            Mvh Surk

            Bygglogg: SQW: TransFårrden

            Comment


            • Re: SQW: TransFårrden

              Spännande! Starkt att inte ge upp och nöja sig.. Jag hoppas att man får lyssna på denna nångång.
              Mini Cooper goes Pioneer
              http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=36531
              Volvo V50
              http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=34708

              Sponsorer som håller mig flytande:
              Pioneer, Stinger

              Comment


              • Re: SQW: TransFårrden

                Originally posted by Landén View Post
                Spännande! Starkt att inte ge upp och nöja sig.. Jag hoppas att man får lyssna på denna nångång.
                Blir det inte vettigt vid den ombyggnationen vet jag inte riktigt vart jag ska ta vägen dock.
                Då finns det stor risk det här ligger på is oavsett hur det låter...

                Förhoppningsvis kan jag ta mig runt på någon tävling eller så till våren.
                Det är ju högst oklart om det kommer låta särskilt spännande.

                Allt vad SQ-orientering när det kommer till basdepartementet är fullständigt bortrangerade. Inget att fundera över.

                Bygglogg: SQW: TransFårrden

                Comment


                • Re: SQW: TransFårrden

                  Har inte läst på forumet på ett antal veckor, å gösses vad det har hänt saker här
                  Det är alltid lika intressant att läsa dina uppdateringar, eftersom du skriver mycket om varför du gör just som du gör.
                  Kul med teorier kring bygget, intressant och lärorikt

                  Ser fram mot kommande uppdateringar!


                  Mvh Micke

                  Comment


                  • Re: SQW: TransFårrden

                    instämmer med Micke, kul att se att du kämpar på och orkar göra om.

                    Tänk om man själv hade den orken...

                    Fortsätt gärna att delge dig av dina uppdateringar och funderingar, känner att det finns mycket att lära sig här
                    / Jimmy

                    Comment


                    • Re: SQW: TransFårrden

                      Helt galet vad du kan följer med spänning;-)

                      Comment


                      • Re: SQW: TransFårrden

                        Du har en grym förmåga att tänka lösningsorienterat, och inte fastna när något inte går som tänkt, kommer bli väldigt intressant att se slutresultatet, men resan dit är den största behållningen för oss som får följa med.

                        Mina bästa lyckönskningar,

                        Fluff
                        sigpicOld Genesis amps never die, they may however slide into retirement
                        Old school rockford amps will just kick your ass until they detonate.......

                        God bless the Amp Doctor !

                        Comment


                        • Re: SQW: TransFårrden

                          Originally posted by T-Micke View Post
                          Har inte läst på forumet på ett antal veckor, å gösses vad det har hänt saker här
                          Det är alltid lika intressant att läsa dina uppdateringar, eftersom du skriver mycket om varför du gör just som du gör.
                          Kul med teorier kring bygget, intressant och lärorikt
                          Ser fram mot kommande uppdateringar!
                          Mvh Micke
                          Stort tack!
                          Det kommer

                          Originally posted by pinnen666 View Post
                          instämmer med Micke, kul att se att du kämpar på och orkar göra om.

                          Tänk om man själv hade den orken...

                          Fortsätt gärna att delge dig av dina uppdateringar och funderingar, känner att det finns mycket att lära sig här
                          Hemligheten bakom 'orken' är att bryta ner varje moment till små pyssel som inte tar mer än en halvtimme-2h per gång.
                          Det är avsevärt lättare att hitta "en halvtimme" än vad det är att "gå ut i kylan och snålblåst för att koppla om laddaren, och byta frontsäkring"..
                          Smaka på det!


                          Originally posted by sannyN View Post
                          Helt galet vad du kan följer med spänning;-)
                          Tack, det är en kul utvecklingskurva när man läser sina första systemfunderingar till E60projektet för ngra år sedan.
                          Tråden ligger ju kvar här. Eller med delningsfrekvenser till framsystemet då.
                          Ingen är född med kunskaper i dessa ämnen

                          Originally posted by Fluff View Post
                          Du har en grym förmåga att tänka lösningsorienterat, och inte fastna när något inte går som tänkt, kommer bli väldigt intressant att se slutresultatet, men resan dit är den största behållningen för oss som får följa med.

                          Mina bästa lyckönskningar,

                          Fluff
                          Det var fina ord. Tack. Kanske smittar det av sig mellan jobb&fritid i båda riktningar med lösningsorientering

                          Bygglogg: SQW: TransFårrden

                          Comment


                          • Re: SQW: TransFårrden

                            Nu vill vi ha en update på vad som hänt sen sist

                            Comment


                            • Re: SQW: TransFårrden

                              Mors.

                              Så var det basdepartementet.
                              Har skrivits massor i tråden hittils om vad för specs och liknande funderingar det är på lådan. Allt finns ovan.
                              Här är materialet:


                              Ytterligare kapning för port och liknande krävdes, min hemmabyggda enkla jigg för raka kap med en sladdrig cirkelsåg från jula.




                              Lådan pluggades ihop och förborrades på plats, för testfit och för att göra monteringen i bilen så enkel som möjligt.
                              Pluggen hjälpte mkt mer än jag hade föreställt mig!
                              Rekomenderas varmt.








                              Så skulle hela härket modulärt in i bilen.




                              Där visade sig ett missöde som fick frihandas i luften med sticksågen, att ”hålen” mot de gamla basarna var lite förskjutet i höjdled, jag hade glömt att ta hänsyn till en höjdskillnad mot golvet vid inmätningen.
                              Så detta medgav en mindre nice fit, men funktionsduglig helt klart.
                              Lådorna drogs sedemera ihop med 4st M10 med saftiga brickor.







                              Dagsljuset tog slut och värmen var tveksam. Medelst kupévärmare och bygglampa i bilen var arbetsklimatet riktigt behagligt.
                              Stor hjälp av Bingonisse!




                              Sedan blev det ett satans sista-rush med att få ihop lött baskablage, fixa covers på sidorna, och få in basar, packa för semester och juluppehåll, och köra iväg mot Göteborg för jul…
                              Den sista morgonen skedde det mesta av detta. Jag slet som ett djur, och lyckades.
                              Förvisso fick lägenheten sig inget sista städ, eller uppplockning trots den skulle stå orörd i nära tre veckor… Men jag fick igång basarna! #becausebasshead

                              Här är det sista:
                              Sedan slaktades de gamla sidocovers från förra basväggen som jag sparat, för passform på sidorna.
                              Tanken är att temporärt montera dem, och prova hurpass nöjd jag är med väggens ljud, före jag lägger ett par hundra på att spackla igen hål, och klä hela väggen i ett tygstycke..






                              Och resultat som det står idag.







                              Topp och bättre bottencover återstår. Att få fast sidocovers mer än ”dittryckta” återstår. Att göra lite kosmetik i porten. Kanske staga upp den bättre.
                              Att klä in hela fronten i något gemensamt tyg.

                              Det går ju inte att lura någon att det är genomtänkt och superseriöst, men i mina ögon, är det här en alldeles utmärkt räddning av den olyckliga bassituationen som uppstod från c-stolpe lådan, utan att kasta alla dom pengarna och arbetstiden i sjön!!


                              / Surk

                              Bygglogg: SQW: TransFårrden

                              Comment


                              • Re: SQW: TransFårrden

                                Satan vilken maffig låda.

                                Du lär spara in lite pengar på massagekontot, bara sätta sig i bilen några minuter.

                                Är du nöjd med basen? tajt och högt?

                                Sjukt imponerad att du pallar stå ute och fixa så här års.

                                Alltid kul att följa dina uppdateringar.

                                Comment

                                Working...
                                X