Announcement

Collapse
No announcement yet.

SQW: TransFårrden

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • SQW: TransFårrden

    Mors Boys!
    Det är dags för en ny projekttråd.. (Söker du min förra finns den här E60 Bygglogg

    Till mitt förfogande finns nu en Ford Focus mk2 -06. Bilen har vart länge i familjens ägo, och har även tidigare varit föremål för enklare stereobygge (uppgraderat 6.5" kit på 1DIN huvudenhet, och tid hade det Rockford t115d2 och t20001bd steg..) När den inte längre var i mitt våld slets strömkabel&signal ur, och följde med till mitt nästa projekt).
    Så här såg bilen ut där den stod under sitt träd knappt använd senaste åren:



    Jag tycker man kan kategorisera extremare stereobyggen grovt till tre sorter:
    -DEMO, spela högt utanför bilen med harregösses PA-framsystem och tillhörande bas.
    -Db tävling, spela högt med bas, framsystem är "option".
    -SQ tävling, spela korrekt men toklågt.

    Detta projektet riktar inte in sig stenhårt på någon del specifikt, utan blir en småudda kompromiss mellan SQ och Basmonster.. (man måste ju tillfredställa sina basbehov )

    Målet med första bygget?
    Målet är alltså ett djupbasmonster (för ryggmassage/30hz terapi), men som skall ha hyfsad potential till SQ... fast med en smula mer 'poppa kapacitet' än en renodlad SQtävlingsbil. Lite SQL' eller vad man ska säga...
    MEN... Det kan ju absolut spåra ut åt vilket håll som helst (vilket syntes i E60 byggloggen... )

    Produkter?
    Man brukar ju skriva vilka produkter som används när projekttrådar startar igång.
    I mina ögon är det rätt liten vits med att annonsera ut vad för produkter bygget skall innehålla före man kommer till skott och bygger... (läs: det brukar ju hinna ändra sig..... )

    Nu är projektet i rullning! (komentera gärna friskt!)

    Bygglogg: SQW: TransFårrden

  • #2
    Re: SQW: TransFårrden

    Ahhh äntligen en tråd som kommer att följas med 3D brillor och Popcorn

    Comment


    • #3
      Re: SQW: TransFårrden

      Det här kan bli MYCKET spännande! Jobba på nu och lycka till! Väldigt nyfiken på utfallet av ditt experiment i dörrarna.
      Mitt projekt: Volvo V60
      BRL - B2 & Dayton

      More to come...

      Comment


      • #4
        Re: SQW: TransFårrden

        Ska bli mkt intressat, ska såklart följas
        Beemer med enkel installation

        Comment


        • #5
          Re: SQW: TransFårrden

          Har ju väntat på en ny projekttråd från dig, kommer bli intressant detta!
          Niklas Bengtsson

          LjudiBil.Com

          Comment


          • #6
            Re: SQW: TransFårrden

            Ännu mera galenskaper!

            SQW = SQ Wow?
            Lincoln Mark Viii
            Framsystem: DD AW6.5, DD AT28
            Sub: 4x DD 1508
            Slutsteg: DLS Ultimate A3, DLS Ultimate A6, DLS Ultimate TA2, 2x Mosconi AS300.2

            Till salu: DLS Nordica 6.2 & DLS Ultimate A6

            Comment


            • #7
              Re: SQW: TransFårrden

              Detta blir skoj att följa
              Min bror har en likadan Focus, kanske kan bli lite inspiration för honom

              Mvh Micke

              Comment


              • #8
                Re: SQW: TransFårrden

                Intressant!

                Gillar denna typ av byggen, mycket bas och lirar rent. hehe

                skall följas massor.

                Comment


                • #9
                  Re: SQW: TransFårrden

                  Originally posted by Tim View Post
                  Ännu mera galenskaper!

                  SQW = SQ Wow?
                  SQ WHAT kanske?
                  Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                  ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                  Comment


                  • #10
                    Re: SQW: TransFårrden

                    Det var då gösses vad intresse det fanns för denna tråd! Sjukt roligt

                    Update 2:

                    En god tid ståendes under ett träd på västkusten sätter sina spår...



                    Väl med bilen i egna händer, blev första steget att få igenom besiktningen så fort som möljigt...



                    Den klarade sig igenom utan mer problem än att batteriet i fronten tydligen inte satt fast... verkar som om farsan 'förlagt' själva armaturen som håller fast det. :/ Men, ingen "full 2a" på det, utan bara 'tillsägelse'. Skönt så in i helvette!

                    En smula närmare kik visar en pågående rostskada, jag inte är helt säker på hur jag ska ge mig i kasst på att lösa hjälpligt. Eller ptja, har googlat och hört mig för en smula, men har aldrig gjort en sådan här lagning i praktiken...



                    En viktig lärdom från E60 bygget var - bygg för i helvette inte om orginalgrejjorna i bilen. Först - fixa reservdelar först och lägg undan orginalen. De kan kosta helt djävla hutlösa pengar att lösa ersättare om inte bilen är vanligt förekommande på skroten. 6.8k per dörrklädsel/sida ville BMW ha orginal för rätt klädsel... Ja jo? hallå eller...

                    Så, med detta i bakhuvudet drog jag en kylig helg till skroten utanför västerås. Detta var första gången jag var på en bilskrot över huvudtaget, vilket man väl kan säga var lite av en upplevelse. Himla gemytligt! Kyligt väder, men hade i alla fall sol till en början...
                    Det tog en stund innan jag lyckades identifiera det vrak som skulle användas... Såg fint ut:



                    Knappt hade man fått loss verktygslådan och börjat arbeta på 'att hämta listan' innan man började få en lagom skur i huvudet. Ptja, inte mkt mer att göra åt det än att acceptera det kommer bli en smula blött när man nu är klar.. Det blev lite skralt med bilder, men här är i alla fall delar av skörden;




                    Hade inte räknat med att få tag på allt jag "behövde", men kammade full pott redan på första bilen (enda som fanns i Kungsåra/Örebro!).
                    En uppsättning framdörrar, A-stolpar, Segelpaneler, övre/undre B-stolpe och ett tak, samt en frigolitdistnas i skuffen jag tappat bort (ger grop i golvet).
                    Hade egentligen inte tänkt mer än A stolpe + dörrklädsel, men när man kan få segelpaneler (backspegelskåpor-isch), och Hela B-stolparna var det lika bra att slå till. Det är ju knappast några större peningar.

                    Himla gött att slippa oroa sig för att ge sig på plastprojekt... Nu finns det en god grund för tokerier

                    Bygglogg: SQW: TransFårrden

                    Comment


                    • #11
                      Re: SQW: TransFårrden

                      Den är bra den där skroten i Kungsåra! Har shoppat loss där jag också, man får en hel hög med grejer för mindre pengar än en dörrsida kostar på andra skrotar och betydligt mindre än en ny! Sen kanske inte allt är direkt helfräscht men det ska ju byggas om ändå.
                      Mitt projekt: Volvo V60
                      BRL - B2 & Dayton

                      More to come...

                      Comment


                      • #12
                        Re: SQW: TransFårrden

                        Ja det är bra med skroten ibland, har själv köttat sönder en del ifram på bmwn. Fast e39 delar på skroten kostar inte många dineros.

                        Ja kom igen nu, ta semester resten av året och bygg för satan

                        Ska vara en bygguppdatering minst en gång per dag, så man har lite läs lektyr på lunchen..hehe

                        Gillar dina projekt, mkt intressanta beskrivningar in i minsta detalj sådant gillas starkt av oss här på forumet.
                        Beemer med enkel installation

                        Comment


                        • #13
                          Re: SQW: TransFårrden

                          Returbilen, bra grejer det och riktigt schyssta priser! Kommer själv plocka halvskinns inredning till min till våren

                          För övrigt väntar jag spänt på mer updates!
                          www.12vled.se - Cool & fräsch belysning till bilen!

                          Comment


                          • #14
                            Ett inlägg om dämpning

                            Mors boys!

                            Den här posten skall försöka handla lite tankar om dämpning i bilen.

                            Vägen till ett trevligt ljud måste man komma ihåg två saker.
                            I en bil är den stora utmaningen att jobba MED akustiken som man har att tillgå.
                            Dvs, det är i princip svinkört att jobba mot problemen med mer effekt, och mer EQ osv.. det når ingen vart.
                            Detta gör att en väldigt viktig del är att få till delar av de aukustiska förutsättnignarna så gott som möjligt. Självklart, geometri kan vi inte ändra mycket på i en bil, men vi kan ändra resonansfrekvenser hos materialen genom ex dämpning. Dvs - knackar du på en panel låter den "död" om den är dämpad... ja merparten av er känner ju till konceptet.

                            Och vad är poängenmed att lägga ut texten om detta...?
                            Helt enkelt för att påminna om att "mer dämpning" inte alltid är bättre!

                            Materialets resonansfrekvens är vad som påverkas när vi dämpar.
                            Men vad är då den här resonansfrekvensen?
                            Det är helt enkelt den frekvens materialet 'svarar' på tillförd energi med påtagligt höjd amplitud (nivå).
                            Detta betyder att om vi matar med ett gäng olika frekvenser (ex musik) från en Högtalare som spelar mot ett material kommer dels materialet att vibrera en hel del, men speciellt på vissa utav dessa frekvenser vibrerar den tokigt mycket mer. Det är vid dessa frekvenser man talar om 'egenresonans'.

                            En lånad bild. Det som är intressant att ta med sig från denna är hur gösses skarp peaken på kurvan kan vara vid en frekvens.


                            Så varför är det ett problem med att de vibrerar i takt till musiken?
                            Första problemet är ju uppenbarligen att materialet väsnas och STÖR, men grundläggande för förståelsen är att materialets självsvängning vid den här frekvensen är ur fas mot musiken, och kommer därmed att motverka/cancellerar/reducera amplituden/nivån på din musik vid den här frekvensen.

                            Idiotenkelt uttryckt:
                            När högtalare gör ljud, gör "äter" materialen i bilen olika mycket av detta ljudet, vilket gör att du får mindre ljud.

                            Så vad händer när man kletar på Silent Coat/STP och liknande butyl/bitumen dämpmattor?
                            1)Först och främst minskar man 'rasslet' genom att materialet beter sig 'lugnare'.
                            2) Men oxå, och mycket viktigt - är att resonansfrekvensen hos materialet förändras.
                            Resonansfrekvensen kan antingen öka eller minska. Denna omständighet är mycket viktig att komma ihåg när man dämpar och funderar över reslutatet utav dämpningen!

                            Varför?
                            Jo, som beskrivits ovan om materials egenresonsansfrekvens, kan man plötsligt ha förflyttat resonansfrekvensen olyckligt, och istället motverkar en annan frekvens påtagligt!

                            Exempel 'legend'
                            Ett exempel jag minns var en db-guru i staterna som under ngt event skulle hjälpa ngra att få fart på sitt monsterbygge som "oförklarligt" inte ville "put up the numbers" med all effekt å alla basar osv..
                            Han började helt enkelt med att TA BORT lager på lager med dämpmatta.. och mycket riktigt, bilen började öka i siffror igen..


                            Åter till dagens inlägg på riktigt!

                            Då jag aldrig vågade bråka ut taket ur E60n ordentligt för dämpning, så var det dags att ta tjuren vid hornen och lösa den biffen här.

                            Raskt skruva loss allt och slita ut det:



                            Så här spännande ser det ut på insidan... En smula otrevligt är att takbalkarna inte sitter fast i taket i mitten. vilket gör att det är mycket rangligare än vad det hade kunnat vara. :/



                            Jag fick för mig att prova den här superhypade STP Black Gold så fort den dök upp mer eller mindre..
                            Slant på knappen och tog hem 3st bulkpack.
                            I vanlig ordning föredrar jag att arbeta med mindre bitar för att få en god fastsättning.



                            Ingen bild på resultatet i taket, men det var tydligt att mattan gav väldigt lite "stärkande" effekt, dvs, flexbarheten av taket var fortfarande påtaglig. Var rätt duktigt besviken...

                            Men mattan satt på plats, så det var inte så mkt mer att göra än att försöka prova i alla fall. Tog en sväng runt om de olika mekonomen husen i Örebro och tömde deras lager på Bitumenplattor. Dessa är alltså avsevärt styvare än STP mattan, och är tänkt att använda för att stadga upp materialet och därmed undvika vibrationer.
                            viktigt oxå är att de här mattorna värms ordentligt, så detta fick göras med hjälp utav både kupéfläkt och värmepistol tills de var precis så varma att de nästan brändes... Sen dunkades dessa upp i taket!



                            Det var en klar förbättring, men fortfarande inte i närheten av vad jag hade hoppats på från början när jag började köpa STP black Gold för en bit över 2000kr...
                            Hade dessutom ett liggande halvt paket av den gamla goda Silent Coat, så jag dunkade på nästan ett heltäckadne lager av Silent Coat oxå!



                            Sist men inte minst var jag sugen på att ta dämpningen ytterligare en nivå, och hade då fått tips om att köra Silent coat Absorber. Ett paket räckte rätt precis till hela taket!



                            Så nu är taket dämpat med STP Black Gold/mekonomen bitumen/SilentCoat butyl/Silent Coat absorber!
                            Givet det lite mer tekniska resonemanget i början av inlägget, är jag en smula nervös över hur det kommer att utveckla sig med det här dämpupplägget jag har i bilen nu.
                            Det är en rätt 'dov' duns man får när man knackar på taket, vilket i sig riskerar att bli problematiskt.
                            Men klart är i alla fall att jag är nöjd med det här upplägget, och den här omgången som experiment. Nöjd över 'ambitionsnivån' som är involverad så här långt!

                            Det var alles!

                            Mvh Surk
                            Last edited by zrken; May 14, 2014, 16:14.

                            Bygglogg: SQW: TransFårrden

                            Comment


                            • #15
                              Re: SQW: TransFårrden

                              Fan ja som beställt 18 kvm stp black Gold...aja viktigaste att dämpa 2-3 lager i framdörrarna resten med ett lager o börja med. Kommer ev komplettera med gladen massan i taket o på dörrsidorna

                              Comment

                              Working...
                              X