Announcement

Collapse
No announcement yet.

18" PA sub som ej levererar. Win ISD Problem??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • 18" PA sub som ej levererar. Win ISD Problem??

    Hej på er!

    Jag har byggt en 18" PA sub i basreflexlåda att ha i en större lokal enligt och beräkningar från WinISD Pro Alpha 0.50a7

    Elementet kommer från Ljudia och är ett
    P.audio EM18-LB600

    Enligt WinISD så ska en en låda på 263L med en avstämningsfrekvens på 40Hz kunna ha en rektangulär port på 400x70mm (areal 280 kvadrat cm)och en längd på 60,9mm så det var vad jag byggde....... Klädde även innerväggarna med ett lager av ljudias dämpull.
    Postar bilder på eländet i separat inlägg.

    Byggde lådan idag och provspelade..... Vilket antiklimax.....
    Den levererar fint när man sitter på huk med huvudet mitt framför, res dej upp och backa en handfull meter och den dör fullständigt. Någonting är riktigt fel här!

    Portarealen motsvarar nästan precis ett runt rör på 190mm och jag slog in samma parametrar i Backes gamla Probox program och det presenterar totalt andra svar. istället för portlängd 60.9 så är "budet" 230-250mm med samma areal. "Tvingar" jag fram samma mått så blir kurvan bedrövlig.

    Räknar WinISD fel åt mej? Någon med liknande erfarenheter?
    Själv har jag hittills bara hört gott om WinISD.

    Finns det någon vänlig skäl med tillgång till erkänt bra programvara som kan jämföra vad resultatet blir där?

    263 liters basreflexlåda avstämd till 40Hz

    Länk till uppgifter om elementet:
    https://emnordic-prod-cdn.azureedge....666/583624.pdf

  • #2
    Re: 18" PA sub som ej levererar. Win ISD Problem??

    Mina bilder krympte och blev lite svårlästa tyvärr...



    Porten längst bort i bild och stagningar i lådan.
    Ursäkta dum fråga, men stagningarna kan väl aldrig orsaka problem med interna luftflöden eller något sådant? Det är rejäla hål...



    Lådan färdig (trodde jag) som den såg ut vid provspelningen.



    Win ISD 263L 40Hz



    Win ISD säger 60.9mm port är rätt väg att gå



    Probox ritar en usel kurva med en 70mm kort port med diameter 190mm (283,4 cm2) .
    Kortare lyckades jag inte tvinga fram med bibehållen lådvolym.



    probox rekommenderar istället 230mm lång port för samma avstämning
    och då blir kurvan finare.
    Last edited by Arrowsmith; July 24, 2018, 23:53.

    Comment


    • #3
      Re: 18" PA sub som ej levererar. Win ISD Problem??

      Jag la in det i ett äldre Winisd program (0.41c),nu står porten visserligen i meterlängd,men tror jag fick ihop samma mått som du sa,men fick annan portlängd,på 24mm längd.....
      Om man ska få fram samma portlängd som du fick fram så skulle porten vara 400x86mm med en porthastighet av 0.10.(ju lägre desto bättre för att inte få blåsljud)
      Om man t.ex väljer 2st 4" aeroportar istället,för att få mjukare fart & spridning av porthastigheten,så blir dom så korta (40mm) att det skulle räcka att sätta ihop trattarna enbart & inga rör imellan.
      För med så kort port som du har nu,så borde luften få väldig turbulens att komma ut,när porten nästan bara är en liten spalt på ena sidan men en lång vägg på andra sidan porten,skulle tro att luften studsar mot väggen & inte komer ut rätt.

      Tror du får kolla lite mera på porten & varför inte fråga ljudia själva om dom kan räkna lite.det borde dom när dom säljer sånna basar.

      Själv har jag inte byggt PA innan,så ta inte mina ord för starkt )
      Attached Files
      Min projekttråd om olika bilar.
      http://bilstereoforum.se/showthread.php?t=33360
      Äkta bio ljud
      http://bilstereoforum.se/showthread.php?t=34913
      Min blogg,om bilar,bilstereo & annat kul
      http://mr-nonplus.blogspot.se/

      Comment


      • #4
        Re: 18" PA sub som ej levererar. Win ISD Problem??

        Ljudia har stenkoll på dessa basar så du kan även fråga dem om lådförslag å se hur det matchar de beräkningar du har gjort. Spontant känns portlängden för kort.
        BMW E38 740
        BMW M5 -01
        bilradiohuset.se
        SM-guld 2012

        Comment

        Working...
        X