Announcement

Collapse
No announcement yet.

DALI/B&W ... andra alternativ att fundera på?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • DALI/B&W ... andra alternativ att fundera på?

    Okej, newbie här.... Bakgrund:

    Jag har ett Samsung-paket sedan tidigare, med en Samsung HT-6500 Blue-Ray/receiver och medföljande högtalare. De mikroskopiska fronthögtalarna har jag satt som bakhögtalare, och har ett par golvhögtalare av okänt märke som front. Dvs: Surround, ja. Ljudkvalité: nej. 25m2 vardagsrum

    Jag lyssnar ca 50/50 på musik/film, men just nu sitter jag mest i studion för musiklyssning, för där har jag studiomonitorer: 2 st Presonus Eris E5 med 5,25" element, samt 1 Presonus Temblor T10 10" subbas. Skitbra ljud, helt enkelt, men tråkigt ställe att sitta & slappna av i.

    Så ... Shoppingdags:

    Jag har försökt läsa in mig lite, men blir inte klokare.

    Jag vill ha kompakthögtalare, minst 10" subbas, fungera med både musik (livsviktigt) och film. De ska spela bra - men jag kommer aldrig att dra dem över 85dB (lägenhet), så inga "spela för hela kvarteret". Dessutom lyssnar jag på progressiv rock, dvs extremt välproducerad och dynamisk musik med massor av detaljer. Nu kan jag tänka mig att ställa frontarna på stativ, men det kan komma en dag då de ska in i en bokhylla. Bakhögtalarna ska upp på väggen.

    Budget? 15-25kkr.
    De alternativ jag funderat på är DALI och B&W. Jag räknar med att köra samma högtalare både som front och surround för man sparar bara ~1kkr på att ta en mindre variant bak.

    För DALI: SUB E-12 F subbas, ZENSOR VOKAL center och Zensor 1 eller Zensor 3 ==> 15kkr/17kkr
    För B&W: ASW610 subbas, samt HTM62 S2 center + 686 S2, eller HTM61 S2 center+865 S2 ==> 20kkr/25kkr

    Q1: Finns det andra alternativa serier jag bör fundera på?
    Q2: Kommer de att fungera även om de läggs "in" i en hylla som kanske har ett flexande bakstycke, eller kräver de en stabil vägg att reflektera basen mot?

  • #2
    Re: DALI/B&W ... andra alternativ att fundera på?

    Dyrare än den du nämnt, men ruggigt artikulerad(som krävs om rock/metall ska fungera)https://www.hifiklubben.se/hogtalare...0cm-s2-subbas/
    Låter bra högt upp i frekvens så "toppar" kan vara av mindre grävande typ, kanske något med 5.25" midbas, ja det främjar ju i dom flesta högtalare mellanregistret.
    (tror du vet vad jag menar)

    Pierre
    SEASTREAMS GARAGE


    ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

    Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

    Comment


    • #3
      Re: DALI/B&W ... andra alternativ att fundera på?

      Originally posted by Alessandro01
      Jag tänker likadant .. några tusenlappar ställer bara till det ännu mer. Det är min erfarenhet. Har du typ alla lån så lär utsikten att få lån med bra ränta som kan skifta din situation till bättre vara mikroskopiska. Ledsamt .. hoppas du hittar en ljusning https://credit-10.com/se/monetti-logga-in/
      SPAM SPAM SPAM
      Jonas, Umeå

      Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
      Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

      Comment

      Working...
      X