Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nostalgibygge med Cerwin-Vega Stroker 18

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Nostalgibygge med Cerwin-Vega Stroker 18

    Jag har ett fabriksnytt Cerwin-Vega Stroker 18S baselement liggandes som det vore kul att bygga en låda till så småningom och använda hemma. Elementet har många år på nacken men jag tycker det ser fräckt ut och dessutom har jag haft flera Strokerelement när jag var yngre så det är delvis en rent nostalgisk grej. Tänkte försöka bilda mig en uppfattning om hur jag ska konstruera lådan på bästa sätt.

    I följande PDF-fil från Cerwin-Vega finns det tre olika förslag.

    http://www.eastaudio.net/kuvat/bbs/apstkr18.pdf

    30 Hz Tuning - Deep Bass
    35 Hz Tuning - Loud Bass
    40 Hz Tuning - Max SPL

    I samtliga fall rör det sig om en låda på 162,8 liter exkl. volym för element och port.

    Cerwin-Vega rekommenderar antingen en 8 tums port, två 6 tums portar eller en rektangulär port med lämpliga mått beroende på avstämningsfrekvens. Jag tänkte mig en snygg låda gjord i ek med rektangulär port, tror det kommer se bäst ut.

    När jag simulerar på dessa lådförslag i WinISD visar det sig att det uppstår en ganska kraftig puckel precis vid avstämningsfrekvensen.





    Puckeln finns även i Cerwin-Vegas egna kurvor så uppenbarligen anser de att det är okej. Men frågan är varför man inte gör lådan lite mindre och därmed får kurvan jämnare? Det är nämligen inga som helst problem. Verkningsgraden minskar något men inte så farligt mycket. Portarna blir något längre men om man inte stämmer av så lågt är det inga problem. Man får dessutom mindre konutslag så man kommer ändå kunna spela lika högt innan elementet når sitt Xmax, förutsatt att inte talspolen brinner upp innan dess. Group delayn minskar också. Här är en kurva på 100 liters låda och 30 Hz avstämningsfrekvens.



    För övrigt så funderar jag på varför puckeln blir så mycket större för Stroker 18S jämfört med Stroker 18D. Så är även fallet vad gäller kurvorna i PDF-filen så det är inte mina simuleringar det är fel på. Här är kurvan för Stroker 18S respektive Stroker 18D i exakt samma låda avstämd till 30 Hz. Värt att påpeka är att Stroker 18D2 simulerar exakt likadant som Stroker 18S så den har jag valt att inte ha med i jämförelsen.




    Kurvan för Stroker 18D ser betydligt trevligare ut till formen. Runt 123 dB med någorlunda rak karaktär ända ner till 30 Hz är inte så pjåkigt. Tankar och idéer på vad detta kan bero på? Uppenbarligen är Stroker 18D talspolen något annorlunda konstruerad jämfört med Stroker 18S/D2 men varför kan man fråga sig. Stroker 18S/D2 har något lägre fs vilket sannolikt innebär att de även har en något tyngre talspole.

    Det går hur som helst att få kurvan lika snygg för Stroker 18S men då får man minska på volymen. Tycker ni att jag ska gå på något av Cerwin-Vegas egna lådförslag trots att kurvorna blir lite puckelformade eller ska jag köra på mindre volym?

    Horn har jag redan testat och det är inte aktuellt i det här fallet. Har redan ett som står i källaren. Sluten låda är heller inte aktuellt på grund av att verkningsgraden blir för låg. Här kommer några bilder på själva elementet. Känns fräscht och fint trots sin ålder. Upphängningen är gjord i behandlat tygmaterial så den torkar inte ut och spricker på samma sätt som en skumgummiupphängning. Som ni ser kan man justera den främre spindeln men det är inget man bör göra om man inte vet vad man håller på med.






Working...
X