Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bygge: DLS Scandinavia 3-way by BMF

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bygge: DLS Scandinavia 3-way by BMF

    Efter många års byggande i bilar la jag ner helt förra sommaren. Men det sved i mig med tanke på hur bra det lät i min lilla bil. En idé dök upp och efter att ha pratat med Peter Flodqvist på DLS över en fika på PM-Shopen så kände jag att jag skulle göra allvar av mina tankar. Peter kollade på lagret och kunde fixa fram 2par Scandinavia 6.5" i 8ohms utförande.
    Efter att ha fått dom levererade och att Gunnar fixat alla värden på alla Scandinavia elementen hjälpte Micke på PM-Shopen mig att räkna ut lådvolymer. Blev en lösning med basreflex. Basporten mynnar ut på baksidan och lådan är avstämd till f-3dB på 50Hz.

    Fattar inte varför bilderna blev som dom blev. Är rättvända på datorn och blev rätt på ett annat forum men inte här. Ni får stå ut med det.

    1: Först byggdes det ett par testlådor i spån. Billigt och bra om jag måste göra om något.
    2: Basarna börjades spela in. Fullregister på ganska hög volym i drygt 50-timmar fick det bli. Mellanregister och diskanter hade suttit monterat i min bil så dom hade redan många speltimmar. Kul att höra hur basen ändrade karraktär under timmarna.
    3: Första varianten av filter. Billigast möjliga komponenter.
    4: Testspelning med filtren lättåtkomliga. En vän var över i detta skedet och lyssnade. Han var salig över ljudet. Var tydligen helt i hans smak och vi hann med många skivor.
    5: Har ett coustic RTA-33 liggandes sedan mina aktiva år. Satte upp det och drog på rosa brus i 90dB och mätte 1m framför ena högtalaren. Såhär såg det ut med filtren orörda. En fin dipp i övergången mellan bas och mellanregister.
    6: Är ju passiva filter med 12dB's branthet. Och alla minns väl att 12db's branthet = 180 graders fasförskjutning ifrån skolbänken? Polvände basen och det såg direkt trevligare ut.
    Attached Files

  • #2
    Re: Bygge: DLS Scandinavia 3-way by BMF

    1: Nu var det dags att lasta sakerna i bilen och besöka PM-Shopen. Kopplade upp allt och Micke fick lyssna. Blev lite justeringar av filtren men inga jättesaker. Brytningarna låg rätt men vi ändrade lite med nivåerna.
    Sedan blev han nöjd. Underlättar lite vid konstruerandet när han som räknar kan elementen riktigt bra och vet vad som funkar redan ifrån start. Sparar många timmar.

    2: Började med att labba med formen på högtalaren och mätte upp hur högt det blev med 1liter rostat ris.

    3: Dags att fylla på förrådet med MDF hemma.

    4: Gjorde en mall på högtalarens böjning i massonit.

    5: Fräste sedan en riktig mall i spån.

    6: Efter en stunds sågande med bänksågen hade jag fixat framsida, baksida och mellanväggar.

    7: Sedan fräste jag till alla mellanväggar. Gjorde även en första mall för hålen till elementen.

    8: Första provmontering.
    Attached Files

    Comment


    • #3
      Re: Bygge: DLS Scandinavia 3-way by BMF

      1: Med hjälp av första hålbildsmallen gjorde jag en riktig fräsmall och fräste sedan till två aluminiumskivor i 5mm tjock alu. Vill ha en rejäl stabil montering som jag kan skruva i och ur elementen i utan att riskera att materialet blir dåligt.

      2: Insidan av hålen på MDF-skivorna snefräses för bättre luftflöde

      3: Framsidan, baksidan och mellanväggar limmas med efter att jag fräst i "kex". Underbart med en lamellfräs. Har du inte en sådan, köp en! Här syns hålet för basporten. Bara grovsågat. Fräser till hålet när porten är på plats för att det ska bli helt slätt.

      4: Äntligen dags att limma lite. Var många timmars fräsande innan jag hade nått hit.

      5: Började fundera på hur jag skulle göra med terminalerna till högtalarkabeln. På alla jag sett är det bara ett hål som dom är fastskruvade i. Även på 100.000:- + prisklasserna. Lite trist tyckte jag och började med att fräsa en skål. Blev en lite annorlunda lösning till slut men den blev helt försänkta i alla fall.

      6: Konsten att böja MDF. Såga väldigt många slitsar med bänksågen.

      7: Förberett för att limma sidorna. Då det kommer en lite annan lösning för sidorna så kunde jag skruva dessa.

      8: Här syns formen på lådorna.

      9: Ena sidan på plats. Även aluminiumskivan sitter på plats för stunden. Är lite mer jobb på den innan den är helt klar.
      Attached Files

      Comment


      • #4
        Re: Bygge: DLS Scandinavia 3-way by BMF

        1: När sidan var på plats så spacklades slitsningen och alla skarvar tätades med latexfog.

        2: För att kunna passera genom med högtalarkabeln men ändå kunna byta den om jag känner för det så drog jag robotslang som limmades fast och tätades i hålen med latexfox. Känner att jag har ganska mycket tänk ifrån bilstereobyggandet i huvudet. Läggs ner mycket tid på att det ska vara "servicevänligt". Kan man tävla i högtalarbygge också kanske?

        3: Beställde hem lite bättre komponenter till filtren. Jobbig balansgång detta. Ville ifrån början ha ännubättre komponenter men det blev så grymt dyrt. Slutade med att jag fick bestämma att såhär mycket får det kosta och sedan köpa efter det.

        4: Testar komponentplacering för mellanregistret. Kommer dela upp filtret i tre delar för att det ska bli lättare och möjligt att få in och ut det i lådan utan att såga sönder något.


        Såhär långt har jag hunnit nu. Började i julas och trodde jag skulle hunnit mycket längre vid detta laget. Men en jobbig vår med en seg förkylning som slutade med lunginflammation har bromsat mig en hel del. Hoppas kunna ha högtalarna klara till hösten i alla fall. Sedan är det bara lite surround-högtalare och några aktiva baslådor kvar att bygga också.
        Attached Files

        Comment


        • #5
          Re: Bygge: DLS Scandinavia 3-way by BMF

          Trevlig läsning ser fram emot fortsättningen

          Comment


          • #6
            Re: Bygge: DLS Scandinavia 3-way by BMF

            Fick lite gjort idag med. Sågade till några björkskivor. Alla vet väl att just björk gör att diskanten släpper och blir mjukare? Nä, men råkade ha en lämplig skiva liggandes. Borrade en massa hål och satte fast alla komponenter med buntband. Nu är det bara att börja löda. Vilken tur att jag fick godkänt på lödcertifikatet på klass3 i våras. Dvs att jag får löda åt försvaret bland annat. Annars hade jag ju inte kunnat löda detta.
            Hade en tanke att etsa riktiga mönstekort till filtren men ville samtidigt påverka ljudet minimalt så jag valde denna lösningen istället.
            Attached Files

            Comment


            • #7
              Re: Bygge: DLS Scandinavia 3-way by BMF

              Ser riktigt bra ut men blir det inte så att robotslangen ger en luftförbindelse imellan de olika volymerna?
              "Sound by Hewi"

              Blue eMotion by heWi

              Comment


              • #8
                Re: Bygge: DLS Scandinavia 3-way by BMF

                Nä, det kommer bli tätt. Är riktig robotslang och inte en slitsad rasselslang. Så det blir som ett böjbart mjukare rör. Varje hål där dom dras genom mellanväggarna tätas ordentligt med latexfog på båda sidor. Sedan kommer jag täta med "apskit" in i slangen sedan när högtalarkabeln är dragen. Då blir även röret tätt men det går lätt att ta bort om jag vill byta kabel senare.

                Comment


                • #9
                  Re: Bygge: DLS Scandinavia 3-way by BMF

                  Ser grymmt ut, vet du hur gula Scandinavia 3 skiljer dig ljudmässigt mot svarta Scandinavia 3c? eller är det endast kosmetika?

                  Mvh

                  Fluff
                  sigpicOld Genesis amps never die, they may however slide into retirement
                  Old school rockford amps will just kick your ass until they detonate.......

                  God bless the Amp Doctor !

                  Comment


                  • #10
                    Re: Bygge: DLS Scandinavia 3-way by BMF

                    Kul att du kom igång med bygget.

                    Ser bra ut.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Bygge: DLS Scandinavia 3-way by BMF

                      Hänt lite mer här i bygget...

                      1: Eftersom det är två läger. Dom som säker att en kabel är en kabel och inte kan påverka ljudet och det andra lägre säger att kablar visst kan påverka ljudet så tog jag fram resten av min rulle med TchernovAudio kabel jag hade liggandes. Självklart är den signalriktad.

                      2: TchernovAudio Made in Russia

                      3: Kabeln dras i kabelstrumpa och sedan via slangarna till sina olika delar av lådan.

                      4: Ett nästan perfekt skolboksexempel på en crimpning i klass3. Bell mouth och korrekt brush. Avståndet mellan bellmouth och isolering är 1/3 av kabelns diameter.

                      5: Svårt att få till fokusen här men kabelstrumpa hela vägen och krympslang som går ut en bit på kabelskon. Och sedan dit med kabelskons egna skydd.

                      6: Alla kablarna i ena lådan är klara. Bara nästa kvar.

                      Härligt att vara en idiotisk pedant. Är nog inte många som bygger hemmahögtalare med sådana här idiotiska lösningar. Har faktiskt börjar fundera på om jag inte ska måla insidorna av lådorna med. Kan man tävla i hemma-högtalarbygge?
                      Attached Files

                      Comment


                      • #12
                        Re: Bygge: DLS Scandinavia 3-way by BMF

                        Hade en sådan där givande dag idag. Stod i verkstaden och jobbade med ett skydd/nätbur med öppningsbart lock till sonens jordgubbsland av alla konstiga saker man kan göra. Sneglade på mina högtalare där den ena låg på sida på ena arbetsbänken. Såg kablarna som hängde ut i botten och väntade på att anslutas till delningsfiltren. När skyddet var på plats i jordgubbslandet så hämtade jag filtren och började titta, testa och mäta. Kändes inte bra på något sätt. Vill att filtren ska vara lätta att komma åt så dom kommer sitta i botten av lådorna och ska nås via en öppningsbar botten.
                        Men vill att det ska vara rejält och att kablarna ska sitta fast bra men ändå kunna följa med in och ut ur lådan en bit.
                        Nu på kvällen skissades en mall upp på hålet och jag började rita ut komponenterna. Blir att göra om filtren igen. Så typiskt mig, och även orsaken till att allt jämt tar tid. Jag ska göra om och ändra på allt ett antal gånger innan jag blir nöjd. Får se när jag hinner köpa lite nya skivor att göra filterplattor av.

                        Fortsättning följer....

                        Comment


                        • #13
                          Re: Bygge: DLS Scandinavia 3-way by BMF

                          Då har det hänt lite. Haft fullt upp med att försöka hinna med att måla om huset och lite annat men en del har hänt...

                          1: Börjar med att göra en lite mindre kopia av hålet i botten där filtren ska in. En lite större bricka används som anhåll.

                          2: Sågar ut ett antal skivor i tunn plywood.

                          3: Slipar, borrar och kör sedan med körsbärsbets.

                          4: Monterar på alla komponenterna. Färdigt att löda.

                          5: Fick ännu ett knäppt ryck och polerar upp aluminiumskivorna lite. Vet inte varför när dom ändå kommer hamna bakom en frontskiva sedan. Känns väl lite bättre bara.

                          6: På baksidan av aluminiumskivorna lägger ett varv tätband runt varje hål.
                          Attached Files

                          Comment


                          • #14
                            Re: Bygge: DLS Scandinavia 3-way by BMF

                            Och så lite mer bilder då.

                            1: Någon undrade om inte det kan bli vibrationsljud av robotslangarna. Jag klär dom med fleece så minimeras risken att dom ska kunna vibrera mot insidan av lådan.

                            2: Varje ände av robotslangen tätas med "apskit" för att få det tätt.

                            3: Utanpå apskiten så kör jag lite eltejp för att slippa att dämpull ska kunna fastna i kladdet.

                            4: Detta är fusket med att förtenna kablar utan att bränna eller värmeskada isoleringen. På med ett kylelement. I detta fallet fick en islagsmutter duga.

                            5: Alla kablar som ska anslutas till filtren än klara.

                            6: Andra lagret med MDF på sidorna.

                            7: Fräser in kex för att styra den yttersta skivan rätt.

                            8: Väljer att enbart limma den yttre skivan då lådorna ska målas sedan. Vill inte använda skruvar så jag slipper risken att spacklet rör sig med tiden. Jag brukar använda vanligt våtrumslim som jag penslar på båda skivorna.

                            9: Ihop med båda skivorna och sedan kör jag med tvingar och massa spännband för att pressa ihop ytorna och böja skivan. Såhär får det ligga i 3dygn så jag är säker att det verkligen torkat.

                            10: Andra skivan på plats.
                            Attached Files

                            Comment


                            • #15
                              Re: Bygge: DLS Scandinavia 3-way by BMF

                              Just nu ligger andra högtalaren på tork i verkstaden och imorgon ska sista sidan limmas på plats. Har lite funderingar om jag ska fylla slitsarna på den yttre skivan med något. Lutar åt att jag fyller dom med sand i så fall och tätar ändarna med 2-komp spackel. Var lite nervös att det skulle vara lite "ihåligt" ljud när jag knackar på den delen av lådan. Men nu när den första lådan är färdiglimmad och jag testat är det väldigt dött där redan nu så jag får se hur jag gör. Viktmässigt börjar dom blir grymt tunga nu. Jobbig att flytta runt dom själv.

                              Comment

                              Working...
                              X