Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hemmabioreciver

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hemmabioreciver

    Hallå!
    Då biljudet fått stryka på foten för hundbur så tänkte jag försöka utveckla hemma ljudet lite..

    Har högtalare som är helt okej så dom får hänga med ett tag till,Så det jag är på jakt efter är en ny förstärkare av bra kvalite,jag har ingen panik å köpa så jag vill ha lite tips,Säg att jag är beredd på att lägga upp till 10K men gärna nåt bra lite billigare..

    Har kikat lite på pioneer men kom med förslag

    //Anders

  • #2
    Re: Hemmabioreciver

    Vad har du för högtalare?

    Trots att många använder autokalibreringen på sina recivers,så låter dom lite annorlunda beroende på märke.

    Tex så låter Yamaha lite ljust och tunt,kan upplevas som detaljerade och luftiga.Och då kan det ju vara bra med ett par lite mörkare klangliga högtalare.

    Och sen beror det ju på vad man är ute efter för ljudideal.

    Comment


    • #3
      Re: Hemmabioreciver

      Jag har Några som heter Audio pro,Tycker dom låter okej men dom kommer inte till sin rätt med den förstärkaren jag har idag..
      Har flyttat från lägenhet till hus så nu finns ju möjlighet å dra på lite

      Har en tanke att byta högtalare också men jag vill börja i nån ände,å förstärkaren är mest "akut"..
      Lyssnar mest på musik men villk även ha bra ljud när jag kollar film

      Comment


      • #4
        Re: Hemmabioreciver

        Jag kan bara ge lite info,hur några märken oftast låter.

        Denon:Bra neutralt ljud,passar många högtalare.
        Onkyo:Lite köttigare ljud,oftast inte det sista i upplösning.
        Yamaha:Som sagt,lite tunnare ljud,fokus på detaljer,saknar lite köttighet i ljudet.
        Pionner:Kör mycket med klass d (digitala) slutsteg,ljudet kan bli lite hårt.

        Comment


        • #5
          Re: Hemmabioreciver

          Marantz har jag haft förut i den prisklassen som lät hyfsat..varmt ljud med lite skimmer på toppen.
          Dock så får ju dom flesta spö av en billig 2 kanalare

          Just nu har jag denna hemma mest för att barnen tycker att det är kul..
          http://www.ljudfokus.se/produkt/yama...receiver/5219/


          Driver dls iridium för tillfället och det låter väl ok till film iaf.
          Audi A4 B5 -98
          Pioneer P90 + DEQP90
          Sinfoni amplitude 50.4x
          Sinfoni shadow 100.2
          Sinfoni S165W x4
          Sinfoni S100M
          Sinfoni S25T

          Vw up -12
          På gång..
          New car, hi end old school..

          Comment


          • #6
            Re: Hemmabioreciver

            Tack nu fick jag ju lite mer kött på benen ..
            Läste ett test där Yamha RX_A1020 tror jag den hette fick riktigt bra betyg..

            Skulle va kul om någon har erfarenhet av denna??Dock verkar den va hopplös att få tag i :/

            Comment


            • #7
              Re: Hemmabioreciver

              harman kodon har ju en del riktigt schysta högtalare som man kan få i den prisklassen. Sedan finns en hifi butik i Jönköping som har superhögtalare. Butiken heter Balance och ligger mitt i stan. Kan absolut rekommendera en tur dit för den som intresserad av ljud.
              // Stereo

              Comment

              Working...
              X