Announcement

Collapse
No announcement yet.

håller spl dynamics kvaliten?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • håller spl dynamics kvaliten?

    hej jag har redan en spl dynamics ice 3500.1 i bagaget och tycker att det är en grym steg ( har matat den med 370ah, och den bara skrattar och vill mer..)

    men ny ska jag rikta fokuset mot framsystemet , då jag redan har en spl dynamics ice i bagaget så passar det in med en till..

    så fokuset hamnar på spl dynamics ice 150,4 steget..

    den är billig, den har bra effektsiffror , ( och baserad på dess storerbror så vet man att spl dynamics ljuger inte om effektsiffrorna )

    men när man ränkar in hur billig steget är och hur mycket effekt den levererar så måste ju väl tillverkaren snåla på någon annan front..

    Så frågan är hur är spl dynamics ice 150,4, när det kommir till ljudkvalite? ( alltså inte SPL, utan SQ , att låta som verkliga artister )
    ( förstås högtalarna och resten av systemet spelar också in här men nu riktar vi fokus åt steget BARA )
    website

  • #2
    Re: håller spl dynamics kvaliten?

    Det säger sig självt att det inte är ett HI-End-steg, men för de flestas behov så duger det alldeles utmärkt.

    Om man är nöjd med ett klass D-monoblock för att driva basen så känns det inte som att man är så mycket HiFi-nörd att man är i behov av ett HI-End-steg till framsystemet. För jag antar att du inte skall driva ett Alpine F1 kit?

    Jag måste säga att jag är förvånad över hur bra framsystemet låter i dBAkutens Astro, ett framsystem som drivs av just SPL Dynamics ICE 150.4 och som är SPL Dynamics billigaste 6.5" kit...

    Comment


    • #3
      Re: håller spl dynamics kvaliten?

      Kommer snart en helt ny serie klass ab slutsteg http://www.facebook.com/photo.php?fb...count=1&ref=nf så har du möjlighet vänta ett tag om inte leta upp ett begagnat steg från S serien som är deras rena välljuds serie
      SM GULD 2009 ESPL 4
      SM GULD 2010 ESPL Unlimited
      HiFiMicke
      2011 BMW SQ EDITION Black On Black
      Team dBAkuten
      BMW e91 m-sport

      Comment


      • #4
        Re: håller spl dynamics kvaliten?

        Jag har 3st 150.4 i bilen och jag är jätte nöjd. Så mycket kan jag säga
        SM 2a, Street 2K 2015.
        SM 2a, SuperStreet No wall 2012.
        SM 3a, Bassrace 149.9 2012.
        SM 3a, SuperStreet 1-2 2011.

        Comment


        • #5
          Re: håller spl dynamics kvaliten?

          Jag har ett 150.4 och är inte nöjd eftersom det blir ruggit varmt efter en stunds spelande och slår ifrån

          Comment


          • #6
            Re: håller spl dynamics kvaliten?

            Originally posted by partyvan View Post
            Jag har ett 150.4 och är inte nöjd eftersom det blir ruggit varmt efter en stunds spelande och slår ifrån
            Lastat det fel?

            Comment


            • #7
              Re: håller spl dynamics kvaliten?

              Originally posted by Noiseprojekt View Post
              Lastat det fel?
              2ohm per kanal och ström finns det

              Comment


              • #8
                Re: håller spl dynamics kvaliten?

                mitt 150,4 small... fungerade väl aldrig sådär jättebra om jag ska va ärlig. blev snuskvarmt efter en stund, gick i protect pga detta ett antal gånger. sen small det bara till på halvfart ungefär, med en vacker rökpelare efter sig.

                nöjd med alla mina SPL grejer men de steget var nog inte riktigt vad jag önskat. har två st SPL ur den nyare serien nu, de små svara. mkt trevligare tycker jag. blir inte ens ljumna och låter bättre. ljudnivån märker jag inte skillnad på trots på pappret mindre än halva effekten ^^

                Comment


                • #9
                  Re: håller spl dynamics kvaliten?

                  Originally posted by partyvan View Post
                  Jag har ett 150.4 och är inte nöjd eftersom det blir ruggit varmt efter en stunds spelande och slår ifrån
                  Det många glömmer är att det är ett ruskigt kraftigt 4x190w klass À/B steg med ca 50% verkningsgrad.

                  Så vid fullt effektuttag så blir ca 700watt till värme och får man inte bort den värmen effektivt så slår steget av på grund av säkerhets skäl dumt vore annars!!!

                  Mitt tipps är att kyla ner steget med hjälp av fläktar eller inte lasta det under 4ohm om man ska spela på full mutter länge ( då det slå av)

                  Med vänlig hälsning,//Björn

                  www.dbakuten.se

                  Comment


                  • #10
                    Re: håller spl dynamics kvaliten?

                    Då får det bli fläktar tills jag har pengar så jag kan handla ett till.
                    Har 3500 och det blir inte alls i närheten av samma värme.
                    Tycket dock att det borde stå på hemsidan att det ej klarar av att lasta i 2ohm vilket som dock står i specen att det ska funka

                    Comment


                    • #11
                      Re: håller spl dynamics kvaliten?

                      Originally posted by partyvan View Post
                      Då får det bli fläktar tills jag har pengar så jag kan handla ett till.
                      Har 3500 och det blir inte alls i närheten av samma värme.
                      Tycket dock att det borde stå på hemsidan att det ej klarar av att lasta i 2ohm vilket som dock står i specen att det ska funka
                      Jag har lastat ett 150.4 till 2 ohm på alla kanaler utan några problem..
                      Det klarar det men som med många andra steg så blir det ju varmt förr
                      eller senare och i detta fallet är det rätt mycket effekt ur ett ganska
                      fysiskt litet steg.

                      Har haft rockfordsteg som blev så pass varma så det inte gick att ta på dom,
                      och även där gick det i protect efter en stunds spelande.
                      Och då pratar vi om slutsteg som kostar tre gånger så mycket.

                      Ser inte det som ett problem egentligen, lastar du ner ett steg så blir det varmt.
                      Har haft ack ack ack så många steg som gått i protect pga av värme.
                      Builder of the Metallica Tribute Car

                      Comment


                      • #12
                        Re: håller spl dynamics kvaliten?

                        Originally posted by partyvan View Post
                        Då får det bli fläktar tills jag har pengar så jag kan handla ett till.
                        Har 3500 och det blir inte alls i närheten av samma värme.
                        Tycket dock att det borde stå på hemsidan att det ej klarar av att lasta i 2ohm vilket som dock står i specen att det ska funka
                        Nu missuppfattar du det !

                        Det är klart att det går att lasta i 2ohm. Jag har inte sett installationen men det kan vara en trolig osak att ska man spela väldigt högt länge så är risken att det blir för varmt fortare när man kör det i 2ohm

                        DET finns alltid en förklaring varför det händer saker och ting med olika produkter gäller bara hitta osaken sen lösa det!!!

                        Hade du gjort exakt samma med ett annat märke med samma effekt ut samma storlek på kylflänsar samma platts i bilen med samma last på högtalareanslutningen samma temp säkring så hade du garanterat haft samma problem.

                        Ett PA steg där sitter det fläktar i för att de är byggda för att spela länge högt.
                        Ett Hifi steg uttan fläktar och kör det på full mutter så slår de av rätt fort.
                        Det är på grund av varme!

                        Om det hade funnits fläktar i stegen så kan man spela högre och längre med det MEN då hade steget varit betydligt dyrare så är det med allt i dag.

                        Kanske 90% av de som köper stegen använder det på ett sådant sätt så de inte blir något problem med överhettning och slå av.


                        MVH//Björn

                        www.dbakuten.se

                        Comment


                        • #13
                          Re: håller spl dynamics kvaliten?

                          Ett relä på biltema - http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bi...la/Rela-42134/
                          Ett par fläktar från tyskland; http://www.sweburn.com/product.php?p...4&cat=0&page=1
                          50 spänn frakt, 15 spänn fläkten. Du är hemma för under hundralappen...

                          Bygglogg: SQW: TransFårrden

                          Comment


                          • #14
                            Re: håller spl dynamics kvaliten?

                            Får bli och plocka fram en fläkt och se om det löser mitt problem är annars nöjd med spl stegen och funderar på basar från spl så jag har allt i spl förutom faitalpro frontsystemet

                            Comment


                            • #15
                              Re: håller spl dynamics kvaliten?

                              Spänningsmät på steget när du spelar, sjunker spänningen så drar steget mer ström för att prestera samma effekt. Mer ström innebär mer värme...

                              Det är av denna anledningen som strömförsörjningen ALLTID är viktig när det gäller slutsteg, tänk på att även om man har grova kablar så kan flaskhalsen sitta någon annanstans i elkretsen.

                              Comment

                              Working...
                              X