Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med lådor till DLS UR6or

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hjälp med lådor till DLS UR6or

    Hej

    Jag tänkte bygga mig ett par lådor till ett gammalt DLS UR6 kit.
    Jag tänkte ha lådorna i taket på min blivande altan/husutbyggnad och tänkte att biltereohögtalare blir ju bra där då det kan bli fukt, och jag hade dem ju ändå låg så..

    DLS rekommenderar 10-12 liters låda generellt till 6,5"arna, men jag tänkte man skulle kunna göra det så bra som möjligt när man ändå bygger.
    Portad låda är inget hinder och obegränsad volym finns tillänglig.

    Kan någon vänlig räkna lite?

    Väldigt stort rum jämfört med en bilkupe, ca. 30 kavdratmeter med i snitt 250cm i takhöjd ungefär.
    En subbas tar vid i botten , men kul om dom kan spela så djupt som möjligt, dom kommer nog inte spelas på så jättehög volym.


    T/S parameters
    single V/C
    Fs 70,5 Hz
    Vas 8,5 liter
    Qts 0,41
    Re 3,4 Ohm
    Vas 0,3 Cuft
    Sd 129 cm²
    Qms 2,34
    Qes 0,5
    BL 6,42
    Sensitivity 89,8 dB
    Power handling capacity 100 W RMS

    MVH Theo
    Föredetta EMMAtävlande. Billjud kommer alltid vara en del av mig, men vi får se när det finns tid att bygga igen.

  • #2
    Re: Hjälp med lådor till DLS UR6or

    Förslag 1
    20L låda till varje bas. Stämd 45Hz. Spelar ner till 40Hz med lite peak i simuleringen. Borde funka bra, men spelar inte så högt.
    30cm2 rör som är 18cm långt. Behöver typ 6dB EQ för att inte låta tunt neråt.

    Förslag 2
    15L låda stämd 55Hz. Spelar ner till 50Hz.
    30cm2 rör 15cm långt. Spelar 3-4dB högre än förslaget ovan.
    Behöver ett par dB EQ neråt för att inte låta tunt.

    Förslag 3
    10L låda stämd 68Hz, spelar till 60Hz. 30cm2 rör 15cm långt. Spelar 2-3dB mer än förslag 2. Spelar hyggligt rakt ner till 60Hz utan EQ.

    Utan att ha en aning om Xmax är det svårt att sia om vilket som är bäst.
    Men jag hade utgått från 3mm typ och då spelar det inte så högt med bas. Har du en sub hade jag kört förslag 3 för att lasta över basen under 60-70Hz till subben.

    Comment

    Working...
    X