Announcement

Collapse
No announcement yet.

Batteri till boombox?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Batteri till boombox?

    Håller på fixa en ny garagestereo och funderar över en grej. Tänkte först köra den direkt över en batteriladdare men då kom jag på en sak. Har ett sånt där 12 amperes mc-batteri. Det borde väl kunna funka som en typ konding eller? Tänkte inte att jag skulle köra den enbart på batteriet utan alltid ha laddaren påkopplad. Visst borde det funka?

  • #2
    Re: Batteri till boombox?

    Batteriet kommer att fungera som stabilisator, det stämmer. Frågan är vilken typ av laddare du tänker använda, den bör ju ha någon form av spänningsreglering och orka ge ut några ampere iaf.

    Är det enbart en bilstereo eller har du även slutsteg?

    Comment


    • #3
      Re: Batteri till boombox?

      Det är bara en gammal pioneer som ska sitta i lådan, inget steg. Har två laddare att välja på. Den ena är en vanlig typ OK-laddare på 8 ampere och sen har jag en "smart" laddare från biltema på 4 ampere. Antar att om jag ska använda batteriet så är den smarta laddaren föredragen att använda?

      Comment


      • #4
        Re: Batteri till boombox?

        Ja, men även för stereons skull vill jag nog ha en "smart" laddare. Nu vet jag ju inte hur laddspänningen är på OK-laddaren, men såna där enklare laddare kan ibland ge uppåt 17-18 V och det är inte riktigt lämpligt för varken batteri eller bilstereo.

        Comment


        • #5
          Re: Batteri till boombox?

          En 4amps smartladdare och ett MCbatteri är helt okay, så tillvida du inte brölar på tokhög volym.
          Jag har kört samma setup med ex en 1A MC'underhållsladdare' och det räckte inte för att ladda under tiden det spelades. En ctek xs3600 (typ 3-4a?) har fungerat klockrent som byte på det, när jag kört de byggena som 'hemma stereo'.

          Dock tror jag inte det hade räckt om man lämnade skiten på fullkräm dygnet runt skränandes..

          Bygglogg: SQW: TransFårrden

          Comment

          Working...
          X