Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hur kopplar jag bäst det här? Är det ens möjligt..? Front, bak, baslåda, slutsteg osv

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hur kopplar jag bäst det här? Är det ens möjligt..? Front, bak, baslåda, slutsteg osv

    Hej alla!

    Jag har ett par fina grejer som jag vill koppla in i bilen. Men jag har inte riktig koll på det här med bilstereo eller ens vad jag har för grejer för den delen..

    Setup:

    Huvudenhet av okänt märke, angivna specifikationer: 4 kanaler x 45W "max outpout".
    2 x Gladen audio SQL 165, mellanbas 2Ω impedans. Front
    2 x Toyota Celica 2000 års modell original 6.5", okänd spec. Rear
    2 x GAS 10 eller 12" lågbashögtalare monterade i passiv låda
    2 x diskanthögtalare (original eller Kicker av okänd modell)
    2 x Gladen (troligen passiva) delningsfilter om jag kan begripa vad de ska vara bra för eller om de behövs
    1 x JBL CS60.4 slutsteg på 4 kanaler

    I nuläget är originalhögtalarna i bilen inkopplade till huvudenheten via originalkablarna och ISO-adapter, baslådan är inkopplad genom RCA-kabel på "Left and Right audio out", sen högtalarkabel från stegets "front" in till de två bashögtalarna i lådan.

    Planen är att stoppa i Gladenhögtalarna i dörrarna, och koppla in även dem på slutstegets andra kanaler, men frågan är om steget fixar den impedansen..?

    Fungerar det att driva bakhögtalarna genom huvudenheten, samtidigt som steget driver frontarna + baslådan?

    "The CS60.4 can be set up for stereo
    4-channel, 3-channel or bridged
    2-channel operation

    NOTE: Minimum speaker impedance
    for stereo operation is 2 ohms.
    Minimum speaker impedance for
    bridged operation is 4 ohms"

    Jag är även osäker på hur jag bäst ska föra över signalen från huvudenheten till slutsteget, det finns bara en "Audio out" utgång (L/R) genom RCA, medan steget har två ingångar (Front L/R + Back L/R).

    Fungerar det att förgrena genom någon adapter eller liknande..? Alltså RCA-kabel från audio out på huvudenheten, sedan en RCA-adapter i stil med "2 RCA honor -> 4 RCA hanar".

    Jag har testat att koppla in högtalarna direkt på huvudenheten, men jag tvivlar på att den pallar med att driva dem i längden, och det lät ganska ynkligt måste jag säga. Jag har också provat att koppla dem till slutstegets högtalarutgångar, även där lät det ynkligt.. Jag justerade dock inte frekvenser eller liknande..

    Jag har även två delningsfilter från Gladen och två från Kicker, men har inte en susning hur dessa ska kopplas, eller om jag ens behöver det.. Jag har också ett par högtalare från Kicker, oklart vilken modell eller specifikationer, men de kanske har lägre motstånd och får i värsta fall installeras i dörrarna.

    Som ni säkert märker så har jag inte bra koll på det här, skulle uppskatta tips och förslag på lösningar! Det finns en oerhörd kunskap här inne som jag gärna tar till mig av. Jag vill inte att något ska brinna upp, och jag vill inte åka runt med originalljudet längre..

    Manual till slutsteget: https://www.manualagent.com/jbl/cs60-4/users-manual
    Bilder från huvudenhetens manual:


  • #2
    Re: Hur kopplar jag bäst det här? Är det ens möjligt..? Front, bak, baslåda, slutsteg

    Jävla röra 71 har läst och ingen hjälp från hu RCA till steget steget är 4ch 1och2 till fram 3och4 förmodligen brygg koppla till bas låda bakhögtalare glöm dem filter är till diskant och mellanbas högtalare se på filtret så står det tweeter och bas och out put dr nya kablar 2,5mm2 till högtalarna output på filter går till steget sen finns det nått som heter gain på steget sätt det på medium det är ingen volym knapp är det nån som tycker jag har fel så hade ni kunnat hjälpa grabben innan

    Comment


    • #3
      Re: Hur kopplar jag bäst det här? Är det ens möjligt..? Front, bak, baslåda, slutsteg

      Svårt att se på bilden,men är det lågnivå(rca) ut från stereon?
      Om det nu är det,& då ett par som du har skrivit,så finns det y-splitt kablar/förgreningar att köpa,så du delar upp rca kablar till dubbla ändar,för att koppa in allt i slutstegets ingångar.
      Så långt är det inga problem ) men,dina Gladen audio SQL 165 var på 2 ohm sa du,om du då ska ha delningsfilter inkopplade (den delar upp ljudet till midbasarna & diskanterna,så dom inte spelar frekvenser dom inte klarar av,så dom är bra att använda) så är säkert dina delningsfilter till 4ohms högtalare.
      Om man kopplar 2ohm midbas på ett filter för 4 ohm,så stämmer inte delningarna & det blir ingen bra matchning mot diskanterna..& det är synd att snubbla på mållinjen med bra ljud om du har bra midbasar )
      Så jag skulle nog testa andra midbasar,typ dom kicker du hade (kolla så det är 4ohm på dom & diskanterna,så det blir samma)
      Bakhögtalarna kan du driva med stereon.
      Min projekttråd om olika bilar.
      http://bilstereoforum.se/showthread.php?t=33360
      Äkta bio ljud
      http://bilstereoforum.se/showthread.php?t=34913
      Min blogg,om bilar,bilstereo & annat kul
      http://mr-nonplus.blogspot.se/

      Comment


      • #4
        Re: Hur kopplar jag bäst det här? Är det ens möjligt..? Front, bak, baslåda, slutsteg

        Originally posted by nonplus View Post
        men,dina Gladen audio SQL 165 var på 2 ohm sa du,om du då ska ha delningsfilter inkopplade så är säkert dina delningsfilter till 4ohms högtalare.
        Om man kopplar 2ohm midbas på ett filter för 4 ohm,så stämmer inte delningarna & det blir ingen bra matchning mot diskanterna..
        Är det filter avsedda för SQL så är dom byggda för 2ohms midbasar och 4ohms diskanter.

        Filter från Gladen har anslutning på delningsfiltret för 2st midbasar, fast då använder man dubbla 4ohms midbasar som blir parallellkopplade vilket ger 2Ohm och ordningen är återställd
        sigpic

        We know the Rolex feeling, only the best are copied.

        Ljudbyggaren sedan 1998

        Importör av Mosconi, Gladen
        Se oss på Facebook för nyheter.

        Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

        Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

        International Head Judge och numera även kallad besserwisser

        Comment


        • #5
          Re: Hur kopplar jag bäst det här? Är det ens möjligt..? Front, bak, baslåda, slutsteg

          Originally posted by fcmg View Post
          Från hu RCA till steget steget är 4ch 1och2 till fram 3och4 förmodligen brygg koppla till bas låda bakhögtalare glöm dem filter är till diskant och mellanbas högtalare se på filtret så står det tweeter och bas och out put dr nya kablar 2,5mm2 till högtalarna output på filter går till steget
          Tack för ditt svar! Jag har kopplat/tänkt koppla som du skrev. I nuläget har projektet haltat lite pga lite besvär.

          Originally posted by nonplus
          Svårt att se på bilden,men är det lågnivå(rca) ut från stereon?
          Om det nu är det,& då ett par som du har skrivit,så finns det y-splitt kablar/förgreningar att köpa,så du delar upp rca kablar till dubbla ändar,för att koppa in allt i slutstegets ingångar.
          Tack för svaret! Ja, det finns lågnivå ut, men bara ett par till audio (finns en del till video osv). Jag har skaffat Y-split för att se om en eventuell spänningsförlust märks av.

          En annan (möjligen dum) fråga som du (eller någon annan) kanske kan svara på är ang. steget, det har två lågnivåutgångar för vidarekoppling till ett annat steg. Jag vet inte hur utgående signal ser ut eller hur stark den är, men kan det vara möjligt att man kan koppla stegets OUT till stegets IN/REAR..? Med en naiv förhoppning att då slippa en eventuell signalförlust med Y-split..?

          Dina Gladen audio SQL 165 var på 2 ohm sa du,om du då ska ha delningsfilter inkopplade (den delar upp ljudet till midbasarna & diskanterna,så dom inte spelar frekvenser dom inte klarar av,så dom är bra att använda) så är säkert dina delningsfilter till 4ohms högtalare.
          Om man kopplar 2ohm midbas på ett filter för 4 ohm,så stämmer inte delningarna & det blir ingen bra matchning mot diskanterna..& det är synd att snubbla på mållinjen med bra ljud om du har bra midbasar )
          Så jag skulle nog testa andra midbasar,typ dom kicker du hade (kolla så det är 4ohm på dom & diskanterna,så det blir samma)
          Bakhögtalarna kan du driva med stereon.
          Det låter såklart rimligt det du säger! Nyttig info. "Nonne" har dock rätt i att Gladenfilterna har anslutningar till två midbasar, och då har han säkert rätt i ohmfrågan också!

          I övrigt har jag kommit så långt att jag ljudisolerat dörrarna med "Silent coat". Dörrsidorna in mot kupén, samt ytter och innervägg på dörrarna. Dragit nödvändiga kablar till Höger fram (PÄRS att få en bra genomföring mellan dörr och kupé).

          Dock uppstod ett väldigt tråkigt fenomen, högtalarna knäpper till väldigt då man stänger av tändningen eller huvudenheten. Har försökt läsa in mig på möjliga orsaker och det första jag ska testa är att se över slutstegets jordning (sitter f.n dragit en kort och grov kabel från steget till karossplåt i bagaget).

          Då jag skulle se så att REMOTE-kabeln satt ordentligt, så lossnade stiftet i kabeln som går ut genom "plastadaptern" som samlar ihop kablarna till 15-pin utgången på huvudeneheten. Jag har inte lyckats lösa saken än..

          Ang knäppandet (rejält högt och knappast högtalarvänligt) så var tanken att prova om det knäppte även med endast remotekabeln ansluten och alltså inte RCA-kablarna.

          Tyvärr saknas originaldiskanterna till Gladenkitet, varför jag provar med de ifrån Kickerkitet. Att det inte blir optimal matchning osv förstår jag såklart, men jag ska tillägga att jag säkerligen inte har alls lika höga krav eller ens upplevelse av ljud som många medlemmar här inne.. Och det lär inte låta värre än originaldiskanterna iaf :P

          Originally posted by Nonne
          Filter från Gladen har anslutning på delningsfiltret för 2st midbasar, fast då använder man dubbla 4ohms midbasar som blir parallellkopplade vilket ger 2Ohm och ordningen är återställd
          Stämmer bra det! Iaf med att det finns dubbla anslutningar (märkta (M+) (M-) M+ och M-

          Tack alla igen för era svar

          Comment

          Working...
          X