Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #91
    Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

    Frågor om kabelarea har varit uppe tidigare, dock vore det snällt om någon kan svara på min fråga.

    Jag förstår ju att största möjliga kabelarea är att föredra men vad kan bli negativt om man använder för liten? Exempelvis 8 AWG rakt igenom för en normalinstallation. När behöver man egentligen 16 AWG eller större?
    sigpic

    Comment


    • #92
      Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

      För liten kabelarea gör att spänningsförlusten ökar och kabeln blir uppvärmd. Ökad spänningsförlust innebär tex större risk för haveri av slutsteg, uppvärmd kabel kan innebära risk för kabelbrand om det gäller mycket varm kabel.

      Strömförsörjningskablar ska ha en säkring som är anpassad för just den aktuella kabelarean, anledningen är att minimera risken för kabelbrand som exempelvis kan upptså vid överbelastning av kabeln (kortslutning, hög strömförbrukning). Säkringen ska då gå sönder och förhindra den höga ström som rusar genom kabeln och orsakar uppvärmning.

      Comment


      • #93
        Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

        Det förstår jag. I min installation så har jag en 16 AWG kabel ifrån 55Ah batteri till 50A säkring. Därefter 8 AWG. När jag nu skall "labba" med nytt slutsteg så är det kanske bäst att utöka 8 AWG till 16 AWG. Men räcker fortsatt 8 AWG så bemödar jag mig inte tänkte jag.

        Frågan är också om en 50A säkring är lite för mycket för en normalinstallation med tanke på kabelbrand? I min värld är allt över 10A jättemycket ström. Vad förbrukar ett normalstort fyrkanalsteg vid lite högre ljudvolymer om man skall höfta lite?

        Ljudmässigt - hur påverkas ljudet med för klen kabel?

        Originally posted by Optima View Post
        För liten kabelarea gör att spänningsförlusten ökar och kabeln blir uppvärmd. Ökad spänningsförlust innebär tex större risk för haveri av slutsteg, uppvärmd kabel kan innebära risk för kabelbrand om det gäller mycket varm kabel.

        Strömförsörjningskablar ska ha en säkring som är anpassad för just den aktuella kabelarean, anledningen är att minimera risken för kabelbrand som exempelvis kan upptså vid överbelastning av kabeln (kortslutning, hög strömförbrukning). Säkringen ska då gå sönder och förhindra den höga ström som rusar genom kabeln och orsakar uppvärmning.
        Last edited by Psycho_Squid; April 25, 2010, 15:20.
        sigpic

        Comment


        • #94
          Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

          Välkommen till världen av låg spänning där det behövs mer ström för att få ut samma effekt. 50A är inte högt i en normalinstallation, utan eg. rätt lågt. Mitt steg i bruxbilen är avsäkrt till 60A medans mitt "riktiga" steg är avsäkrat på 100A. 50mm2-kabeln jag använder har jag säkrat av till 150A då jag använder mer än steget på den kabeln, men den får avsäkras med 200A. Så du ser, 50A är inte mkt.

          Ang högtalarkabelns area och dess inverkan låter jag ngn som kan mer uttala sig om.
          Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
          ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

          Comment


          • #95
            Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

            Originally posted by Psycho_Squid View Post
            så är det kanske bäst att utöka 8 AWG till 16 AWG
            vill bara påpeka att 8 awg är större än 16, AWG skalan går baklänges, 50mm2 kabel t.ex är 0 AWG

            här är en omvandlings lista från nardik.se

            1 AWG = 42 mm 2
            2 AWG = 33 mm 2
            3 AWG = 27 mm 2
            4 AWG = 21 mm 2
            5 AWG = 16 mm 2
            6 AWG = 13 mm 2
            7 AWG = 10 mm 2
            8 AWG = 8 mm 2
            9 AWG = 6,8 mm 2
            10 AWG = 5,3 mm 2
            11 AWG = 4,2 mm 2
            12 AWG = 3 mm 2
            13 AWG = 2,7 mm 2
            14 AWG = 2 mm 2
            15 AWG = 1,65 mm 2
            16 AWG = 1,3 mm 2

            Comment


            • #96
              Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

              Tack. Då är det 5 AWG som jag menar. Passar även på att förenkla min frågeställning. Räcker 8 AWG till en normal installation eller kan det vara i klenaste laget?

              Originally posted by crossboy View Post
              vill bara påpeka att 8 awg är större än 16, AWG skalan går baklänges, 50mm2 kabel t.ex är 0 AWG

              här är en omvandlings lista från nardik.se

              1 AWG = 42 mm 2
              2 AWG = 33 mm 2
              3 AWG = 27 mm 2
              4 AWG = 21 mm 2
              5 AWG = 16 mm 2
              6 AWG = 13 mm 2
              7 AWG = 10 mm 2
              8 AWG = 8 mm 2
              9 AWG = 6,8 mm 2
              10 AWG = 5,3 mm 2
              11 AWG = 4,2 mm 2
              12 AWG = 3 mm 2
              13 AWG = 2,7 mm 2
              14 AWG = 2 mm 2
              15 AWG = 1,65 mm 2
              16 AWG = 1,3 mm 2
              Last edited by Psycho_Squid; April 25, 2010, 19:40.
              sigpic

              Comment


              • #97
                Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                Beror på vad du skall hänga på för steg.....

                8mm2/8AWG får ju säkras av med 50A så det är bara att räkna

                Själv använder jag 20mm2/4AWG som minst.... Denna får säkras av med 100A...
                Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                Comment


                • #98
                  Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                  Originally posted by Psycho_Squid View Post
                  Tack. Då är det 5 AWG som jag menar. Passar även på att förenkla min frågeställning. Räcker 8 AWG till en normal installation eller kan det vara i klenaste laget?
                  Med tanke på att du har två steg så skulle jag spontant säga att din kabeln är för klen. Jag gillar inte AWG (Eller Gauge) standarden, våran europeiska med mm2 fungerar mycket bättre då den är logisk.

                  33mm2 eller större tycker jag att du skall ha, och säkra av kabeln med rätt storlek på säkringen.
                  Vis vobiscum sit!

                  Comment


                  • #99
                    Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                    Tack för alla bra synpunkter på kabelarea. Jag skall byta så snart som möjligt. Anledningen att jag ens tog upp diskussionen är att det redan fanns en 8 AWG när jag köpte bilen. Lat som man är...
                    sigpic

                    Comment


                    • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                      http://www.blocket.se/stockholm/Digi....htm?ca=11&w=1

                      Denna bas lär spela riktigt bra med mitt RockfordFosgate r500-1 mono block va?

                      Sen visst var det rätt bra pris?

                      Comment


                      • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                        Var och hämtade hem ett par Ground Zero RW-12r med Ett fusion powerplant monosteg igår. Och det som fattas nu är strömkablar + säkring. Satt och googlade lite och har sen innan bestämt mig för att köra 50mm2, lika bra att börja på en bra grund. Och fann då detta kabelkitet:
                        http://www.webshop.bertilssonautoele...productid=2732

                        Lågnivå har jag redan, så det är allt jag behöver i det kitet.
                        Sen funderade jag även på, för att få in 50mm2 kabel i slutsteget hur skall jag gå till väga då?

                        Skulle gärna behöva lite tips om en ny bra Huvudenhet, gärna med usb. Bra inställningsmöjligheter osv, i 2000kr klassen.

                        Tack på förhand!

                        Comment


                        • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                          Hur grov kabel ryms i anslutningarna på steget?

                          Ett alternativ är att använda någon typ av "kabelförminskare" som sätts i strömingången, ett annat är att sätta 50 mm2 kabeln i ett kopplingsblock/fuseblock och sedan dra tex 35 mm2 från blocket in i steget (om det får plats).

                          Om slutsteget har dubbla strömanslutningar på plus och minus, då kan du "splitta upp" 50 mm2 kabeln i två lika stora delar den sista decimetern och sätta vardera del i respektive ingång.

                          Comment


                          • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                            Originally posted by Optima View Post
                            Hur grov kabel ryms i anslutningarna på steget?

                            Ett alternativ är att använda någon typ av "kabelförminskare" som sätts i strömingången, ett annat är att sätta 50 mm2 kabeln i ett kopplingsblock/fuseblock och sedan dra tex 35 mm2 från blocket in i steget (om det får plats).

                            Om slutsteget har dubbla strömanslutningar på plus och minus, då kan du "splitta upp" 50 mm2 kabeln i två lika stora delar den sista decimetern och sätta vardera del i respektive ingång.
                            Det kommer bli att jag köper kopplingsblock och drar 21mm in i steget!

                            Comment


                            • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                              Originally posted by Orre View Post
                              http://www.blocket.se/stockholm/Digi....htm?ca=11&w=1

                              Denna bas lär spela riktigt bra med mitt RockfordFosgate r500-1 mono block va?

                              Sen visst var det rätt bra pris?
                              Hamnade rätt långt ner anybody?

                              Comment


                              • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                                Förr i tiden så kunde man köpa en lös kåpa för att kunna montera huvudenheten under instrumentbrädan eller något...

                                Finns det såna produkter att köpa idag?

                                -Förutom biltemas radiokonsol
                                http://biltema.se/Bil---MC/Bilstereo...r/Radiokonsol/

                                Eller det råkar inte finnas slutna lådor med öppning för huvudenheten... Funderar lite på att ha den under soffan och satsa på styra via fjärr..
                                Last edited by gecko; May 7, 2010, 20:39.

                                Comment

                                Working...
                                X