Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mazda 3 2017. När amatören bygger ljud.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Re: combo-box

    Tack för svar!
    Hur stor säkring bör jag ha på 35mm2-kabeln?
    Har köpt en säkringshållare till DSP;n undrar om det ens är nödvändigt. Om det är, vilken storlek på säkring bör jag ha på den? Nog bara dessa frågor kvar sen har jag koll på resten

    Comment


    • #17
      Re: combo-box

      Originally posted by Eazy View Post
      Tack för svar!
      Hur stor säkring bör jag ha på 35mm2-kabeln?
      150A

      Originally posted by Eazy View Post
      Har köpt en säkringshållare till DSP;n undrar om det ens är nödvändigt.
      Det är alltid nödvändigt att säkra av, en tunn kabel brinner inte bara "lite"

      Originally posted by Eazy View Post
      Om det är, vilken storlek på säkring bör jag ha på den? Nog bara dessa frågor kvar sen har jag koll på resten
      Samma här, det är kabeln du säkrar av.
      Kör på en 5A så kan du gå ner i "sytråds" area på matarkabeln.

      Har för mig en 1,5mm2 kabel får ha max 15A säkring.

      Skulle gissa på att en 1A säkring håller.
      sigpic

      We know the Rolex feeling, only the best are copied.

      Ljudbyggaren sedan 1998

      Importör av Mosconi, Gladen
      Se oss på Facebook för nyheter.

      Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

      Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

      International Head Judge och numera även kallad besserwisser

      Comment


      • #18
        Re: combo-box

        Lurigt. Jag har en AGU säkringshållare som klarar 35mm2 kabel men jag hittar inga AGU säkringar på mer än 80A... Varför tillverkar de säkringshållare där man kan sätta dit en kabel som kräver större säkring än som finns att köpas?

        Säkringshållaren skall väl vara så nära batteriet som möjligt har jag lärt mig?

        Comment


        • #19
          Re: combo-box

          Originally posted by Eazy View Post
          Lurigt. Jag har en AGU säkringshållare som klarar 35mm2 kabel men jag hittar inga AGU säkringar på mer än 80A... Varför tillverkar de säkringshållare där man kan sätta dit en kabel som kräver större säkring än som finns att köpas?

          Säkringshållaren skall väl vara så nära batteriet som möjligt har jag lärt mig?
          AGU hållarna brukar bara ta 20mm, iallafall dom jag sett.
          Sen så använder man inte AGU, sämsta säkringen i bilstereosammanhang.
          Jag har fått in många bilar till Ljudbyggaren där kunden säger att anläggningen inte spelar, dom har kollat säkringen.
          Sen visar det sig att säkringen ser hel ut men ändå bränts av, dom släpper i ena änden av metallen och det syns inte.

          Satsa på en rejäl hållare, Gladens ANL för upp till 50mm2 är grymt bra för en låg summa.
          Bara haft en kund som dragit sönder gängorna, fast då använde han pollygrip och stort spärrhandtag

          Säkringen ska vara max 40cm från batteriet, längden avser med kabelsko och till centrum av säkringen.

          Många klipper kabeln 40cm vilket är felaktigt.
          sigpic

          We know the Rolex feeling, only the best are copied.

          Ljudbyggaren sedan 1998

          Importör av Mosconi, Gladen
          Se oss på Facebook för nyheter.

          Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

          Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

          International Head Judge och numera även kallad besserwisser

          Comment


          • #20
            Re: combo-box

            Jo jag ska beställa ny säkringshållare, strömkabel, fördelningsblock av dig men det får bli senare. Pengar finns inte just nu. Har skruvat ihop stommen till lådan. Ska bygga bitar på sidan som matchar bilens konturer samt täta och klä den så jag har en del pyssel ändå.

            Funderar lite på hur jag ska få DSP;n att slå av och på när jag startar bilen. Jag antar att inte DSP;n är smart nog att sköta det själv. Finns det kanske en canbus jag kan använda tro? Satte dit en canbus till extraljuset med en induktiv läsare. Kanske finns något liknande för det jag söker.

            Comment


            • #21
              Re: combo-box

              Originally posted by Eazy View Post
              Funderar lite på hur jag ska få DSP;n att slå av och på när jag startar bilen. Jag antar att inte DSP;n är smart nog att sköta det själv
              Klart den är så smart, du har AUTO ON då du kopplar in DSPn i HÖGNIVÅ.
              Dessutom får du REMOTE UT i kontakten så du kan starta stegen.

              Allt funkar helt sömnlöst.
              sigpic

              We know the Rolex feeling, only the best are copied.

              Ljudbyggaren sedan 1998

              Importör av Mosconi, Gladen
              Se oss på Facebook för nyheter.

              Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

              Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

              International Head Judge och numera även kallad besserwisser

              Comment


              • #22
                Re: combo-box

                Ah, ok. Kunde inte utläsa det i manualen. Eller jag förstod det kanske inte. Har googlat efter kopplingscheman men inte hittat vilken kabel (om det ens finns en) som är remote från original-spelaren.

                Comment


                • #23
                  Re: combo-box

                  Originally posted by Nonne View Post
                  AGU hållarna brukar bara ta 20mm, iallafall dom jag sett.
                  Sen så använder man inte AGU, sämsta säkringen i bilstereosammanhang.
                  Jag har fått in många bilar till Ljudbyggaren där kunden säger att anläggningen inte spelar, dom har kollat säkringen.
                  Sen visar det sig att säkringen ser hel ut men ändå bränts av, dom släpper i ena änden av metallen och det syns inte.

                  Satsa på en rejäl hållare, Gladens ANL för upp till 50mm2 är grymt bra för en låg summa.
                  Bara haft en kund som dragit sönder gängorna, fast då använde han pollygrip och stort spärrhandtag

                  Säkringen ska vara max 40cm från batteriet, längden avser med kabelsko och till centrum av säkringen.

                  Många klipper kabeln 40cm vilket är felaktigt.
                  Jag kollar på ANL säkringshållare på din site men hittar ingen som tar 35mm2 IN och 35mm2 UT. Hittar en med dubbla säkringar med 35 IN och dubbla 20mm2 UT. Behöver ju en med 35 i bådar ändar och en säkring. Finns det en sån, fast inte upplagt i din butik? Finns en på Biltema om den kanske duger...

                  Comment


                  • #24
                    Re: combo-box

                    Originally posted by Eazy View Post
                    Jag kollar på ANL säkringshållare på din site men hittar ingen som tar 35mm2 IN och 35mm2 UT. Hittar en med dubbla säkringar med 35 IN och dubbla 20mm2 UT. Behöver ju en med 35 i bådar ändar och en säkring. Finns det en sån, fast inte upplagt i din butik? Finns en på Biltema om den kanske duger...
                    Jag vet att FH35 inte ligger utlagd, har en ny sajt på G så vi vill inte fylla på .... med ogjort arbete.

                    Jag kan lägga upp den utan en massa text.
                    sigpic

                    We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                    Ljudbyggaren sedan 1998

                    Importör av Mosconi, Gladen
                    Se oss på Facebook för nyheter.

                    Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                    Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                    International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                    Comment


                    • #25
                      Re: combo-box

                      Nice. Blir beställning så småningom. Blir nog bra med en ny site. Märkte lite buggar med Firefox.

                      Comment


                      • #26
                        Re: combo-box

                        Håller på att färdigställa lådan. Jag limmar med rikligt med trälim samt skruv.
                        Men jag undrar vad tätar ni lådan med efter?
                        Ska man ha Silikon?
                        En sträng med trälim inuti lådan?
                        Man kanske kan blanda lim och spån från MDF?
                        Last edited by Eazy; January 27, 2018, 19:50.

                        Comment


                        • #27
                          Re: combo-box

                          Originally posted by Eazy View Post
                          Håller på att färdigställa lådan. Jag limmar med rikligt med trälim samt skruv.
                          Men jag undrar vad tätar ni lådan med efter?
                          Ska man ha Silikon?
                          En sträng med trälim inuti lådan?
                          Man kanske kan blanda lim och spån från MDF?
                          Lim och spån är bra som tätning om man sågat galet, silicon använder jag på insidan i skarvarna.

                          Ska man täta helt rätt så bör man måla hela lådan invändigt med plastfärg eller varför inte stryka ytorna med polyester.

                          Detta gör man bara för att mätta materialet så det inte läcker.

                          När jag bygger lådor till mig själv använder jag 2 olika material, spån och MDF.
                          Dessa 2 material har olika egenresonanser, dom svänger med (låter) vid olika frekvenser.
                          Spånskivor är inget kul material då det smular, blir inte lika snyggt slutresultat som när man bygger i MDF.
                          Därför har jag spånskiva på insidan, sedan ett yttre lager med MDF.
                          I mellan dessa 2 lager har jag dämpmaterial för att ytterligare få en stum och död låda som inte avger egenresonanser, det är membranet vi vill lyssna på och inte lådan.
                          sigpic

                          We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                          Ljudbyggaren sedan 1998

                          Importör av Mosconi, Gladen
                          Se oss på Facebook för nyheter.

                          Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                          Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                          International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                          Comment


                          • #28
                            Re: combo-box

                            Jag jobbar som snickare och vi brukar limma/foga med ess tack från esse. Finns ett par olika ess tack att välja mellan men vi kör mest med easy ess tack. Grymt bra lim/fog/tärning. Limmar i stort sett alla material.
                            Kostar ca 170kr för en tub. Bara ett förslag.

                            Comment


                            • #29
                              Re: combo-box

                              Note to self!!!
                              Gör en låda i kartong för att se hur stor den blir innan du bygger en låda!
                              Jag fick inte in lådan i bilen först så jag fick modifiera lådan. När jag väl fick in den såg den ut som en övergödd Olifant. Jag får inte ens in en matkasse i skuffen. Min inre bild överensstämde med andra ord inte med verkligheten. Känner mig som en idiot...

                              Jag får skrota hela projektet med mina 10" coax och bara ha en sub bak. Nu är det ju så att jag verkligen vill ha högtalare bak. Det finns möjlighet att sätta dit 6.5" i bakdörrarna. Högtalarna som sitter där nu är placerade längst ner till höger. Jag tänker då kanske ett par bra 6.5" coax eller ska jag kolla på något annat?

                              Ett annat problem som nu uppkommer är ju vart jag skall placera slutstegen. Tål dom att ligga under bagagerumsgolvet för värmens skull? Golvet består av en väldigt tunn skiva som inte är gjort av trä. Ser mer ut som den är gjord av nån sammanpressad textil.

                              Comment


                              • #30
                                Re: combo-box

                                Nya tag.
                                Har ritat en baslåda med då bara en sub. Nån som är bra på matte och kan verifiera att jag räknat rätt?

                                Lådan skall vara 28.32 liter



                                Bilden visar innermått. Man kan se lite av den färdiga lådan till höger. Pålagt 2,2mm MDF.

                                Baksidan har samma vinkel som baksätets rygg ca 22,5 grader. Tyckte det skulle se trevligare ut om framsidan har samma vinkel. Blir ju lättare att räkna ut volymen med.

                                Jag tar tacksamt emot frågorna från mitt tidigare inlägg också

                                Funderar på att lägga pengar på ett par andra framhögtalare. Hade ju varit smidigt om det fanns anpassade högtalare till Mazda 3. Annars så har jag sett på Youtube att man kan göra såhär


                                Har kollat på skroten efter högtalare eftersom jag inte vill slakta mina. Vill kunna återställa till original om jag nån gång skall sälja bilen.

                                Comment

                                Working...
                                X