Announcement

Collapse
No announcement yet.

Saab 9-3 SS

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Saab 9-3 SS

    Upsågad orginal-baffel. Som synes fortfarande för dåligt med utrymme.


    Så ny baffel tillverkades.


    Provmonterad. Fick senare ett lager plast på sig också.


    En del plåt ivägen. Borrmaskin och kaprondell löste det.

    Comment


    • #17
      Re: Saab 9-3 SS

      Jag har inte så mycket att anmärka på än, men satans så grönt gräs ni har såhär års
      Sponsor:
      Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
      Tudor Batteries - www.tudor.se
      Sonax Bilvård - www.sonax.se

      Comment


      • #18
        Re: Saab 9-3 SS

        Tyvärr men nej, en kass bränslepump kan den inte rädda. Känner igen den där operationen med utökning av högtalarhål i dörrarna! Gjorde tyvärr inte så mycket som jag hoppats på vill jag minnas men nån förbättring blev det iaf.
        Mitt projekt: Volvo V60
        BRL - B2 & Dayton

        More to come...

        Comment


        • #19
          Re: Saab 9-3 SS

          Händer det nåt med saaben? är ju nyfiken på mer!!
          Kolla in mitt bygge i Saaben!
          http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=35263

          Rockford Fosgate, Dayton Audio, Dls.

          Comment


          • #20
            Re: Saab 9-3 SS

            Har du ngn utvärdering på din grå-filtdämpmatta till ändamålet?
            Hur är det med vägbruset?

            Bygglogg: SQW: TransFårrden

            Comment


            • #21
              Re: Saab 9-3 SS

              Originally posted by kalle93 View Post
              Händer det nåt med saaben? är ju nyfiken på mer!!
              Som sagt, motivationen varierar. Men börjar få lite nya idèer hur jag ska fortsätta nu. Kommer lite uppdateringar strax.
              Har ändå hållt mig lite sysselsatt senaste månaderna. Bytt bränslepump, båda bananstagen, ett hjullager och bytt inredning till skin.

              Originally posted by zrken View Post
              Har du ngn utvärdering på din grå-filtdämpmatta till ändamålet?
              Hur är det med vägbruset?
              Tror faktiskt inte det gjorde så stor skillnad. Men har svårt att avgöra det. Lär inte ha blivit sämre i alla fall. Tror man behöver lite tjockare material för att få bort det lite dovare vägbruset. Vilka Hz ligger vägbrus på?

              Comment


              • #22
                Re: Saab 9-3 SS

                Hittade en bild på lite dämpning av innertaket.


                Från början av 2014.
                Början på montering av platta. En bit av sargen till intrumentpaneln kapades, kommer återanvändas lite längre ner. Grunden till monteringen är en bit plexiglas med 4 skruvar/bultar. Varje bult sitter med låsmuttrar limmade i instrumentpanelen. Detta möjliggör steglös justering av plattan.


                Ett stycke bakstycke för nexus 7 fastlimmat på plexiglasskivan.


                Platta testmonterad.


                Dålig bild men det är en bit glasfiber utskuren för att bli en "cover" för plattan.


                En bild hur det ser ut idag. Målad med plastidip. Gav ungefär samma kulör och liknande gummikänsla som övrig inredning. Täckplattan sitter fast med magneter, ska se om jag kan få fram en bild på det.


                DRC, ska målas svart på något sätt.


                Hur basen ser ut innifrån bilen.


                Saknar bilder efter detta men ska försöka ta nya.

                Comment


                • #23
                  Re: Saab 9-3 SS

                  En liten teknisk beskrivning på hur jag fick ur ljud ur plattan. Målet var en digital signal hela vägen till ljudprocessorn.

                  Plattan, nexus 7 2013, kör stock rom och appen "Car home Ultra".

                  För att få ut en HDMI-port ur nexus 7 2013 behöver man en slimport-adapter. Beställde en Slimport SP1002. HDMI ut och micro-usb in för laddning.

                  HDMI-porten kopplades till en ViewHD Premium HDMI to HDMI + Audio. Denna pryl är tänkt för personer som har en äldre reciver utan HDMI men vill ändå kunna plocka ut ljudet. HDMI in och HDMI + optiskt ut.
                  HDMI in från plattan, optiskt ut till bit one.

                  Det fungera ganska bra ett tag. Hände någon gång att den tappa slimport-adapter och börja spela musik ut i plattan. Men efter någon månad eller två började adapter glappa så fick beställa en ny. Blev en Slimport. Tror den var DOA alt. glappade direkt. Gjorde en RMA på den och fick en ny som återigen fungera ganska bra en stud. Men så började jag få störningar i ljudet. Kom som ett ganska högt brus efter ett par minuters användande.

                  Ledsnade på trassel och beställde en Behringer UCA202. Kör den tillsammans med timur's kernel. (Gillar inte att han tar betalt för en kernel).
                  Har fungerat felfritt i snart 1 år. Laddar mer än vad den gör över med och fungerar alltid.

                  Comment


                  • #24
                    Re: Saab 9-3 SS

                    fyfan vad snyggt :P

                    Comment


                    • #25
                      Re: Saab 9-3 SS

                      Helt utsökt nice plattmontage!
                      Känner hur min version 2.0 kommer stormandes. Att lösa coverbiten med magneter vart redigt smart.

                      Bygglogg: SQW: TransFårrden

                      Comment


                      • #26
                        Re: Saab 9-3 SS

                        Originally posted by wirre View Post
                        DRC, ska målas svart på något sätt.


                        Saknar bilder efter detta men ska försöka ta nya.
                        Skruva loss fyra skruvar på baksidan, lossa alupanelen och spraya den svart ^^
                        Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                        ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                        Comment


                        • #27
                          Re: Saab 9-3 SS

                          Originally posted by Lonefox View Post
                          Skruva loss fyra skruvar på baksidan, lossa alupanelen och spraya den svart ^^
                          Har haft isär den tidigare men fick ändå inte bort frontdelen. Ska göra ett nytt seriöst försök på det.


                          Fastsättning av plattan. Magneter från en gammal hårddisk.
                          Bortsågade biten av ramen syns också fastlimmat i nederkant av coverplattan. För att behålla lite av orginallinjerna.

                          Comment


                          • #28
                            Re: Saab 9-3 SS

                            Du får dra loss ratten först. Rakt upp o bryt inte i sidled.
                            Sedan lossar du skruvarna så får du loss fronten.
                            Minns inte hur plasten sitter om den var lätt att få bort med eller inte. Minns med andra or dinte om jag fick maskera eller inte. Ser ut som att jag fick maskera den då jag tittar på min numera svarta DRC.
                            Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                            ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                            Comment


                            • #29
                              Re: Saab 9-3 SS

                              Originally posted by Lonefox View Post
                              Du får dra loss ratten först. Rakt upp o bryt inte i sidled.
                              Sedan lossar du skruvarna så får du loss fronten.
                              Minns inte hur plasten sitter om den var lätt att få bort med eller inte. Minns med andra or dinte om jag fick maskera eller inte. Ser ut som att jag fick maskera den då jag tittar på min numera svarta DRC.
                              Tackar! Återkommer med resultatet.

                              Comment


                              • #30
                                Re: Saab 9-3 SS

                                Gjorde om de tråkiga OEM-gallren. Skar upp ett hål i gallret och spände högtalartyg över. Lite bättre och ser fortfarande ut att kunna vara OEM.


                                Såhär ser skuffen ut idag. Tanken är att det ska bli någon cover-vägg. Alternativt någon snyggare fastspänning.


                                Lådan är på 30l och byggd i 22mm MDF.


                                Reservhjulet utslängt. Såhär såg det ut i höstas och det gör det tyvärr fortfarande. Tanken var använda ett par tvåledade gångjärn från en bakluckan på en gammal sedan-bil. På så sätt kunna öppna den övre våningen. Får se hur jag går vidare med det.


                                Inte fullt så stökigt som det ser ut.


                                Säkringar. Bit one driver ett 2-poligt relä. En pol går till remote på stegen. Den andra går till en säkringshållare under instrumentpanelen.


                                Istället för slutsteget som satt monterat där förut. Säkringsbox, Behringer UCA222 och ström till plattan.


                                Dags att uppdatera systemskissen tror jag.

                                Comment

                                Working...
                                X