Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nybörjarbygge Honda

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • SQ: Nybörjarbygge Honda

    Tänkte att det var dax o slänga in en liten tråd här. Har inte byggt så mycket innan så jag behöver troligtvis massa tips och råd utmed vägen.
    Har "lurkat" länge på både detta forumet och även på Lazzats tid, men bara kört stock innan. Nu suger det dock rejält i öronen efter riktigt ljud.

    Projektbilen;


    Honda Civic 1987 som köptes i våras med endast 3000mil på mätaren. Var som ny inne, dock lite skadad där fram. Ska fixas till onekligen samt lite annat som andra fälgar etc, men det är lågprio just nu.

    Utrustning:
    HU
    Pioneer tills jag får tag på en old-school Nakamichi

    Framsystem
    TEC SQ25n - diskant
    TEC SQ3 - mellan
    TEC SQ6 - midsub

    Sub:
    2st Gladen SQX08 - Subbas

    Steg:
    Fram: u-Dimension ProX 500.24 AYA-edition
    Sub: u-Dimension ProX 1k.1d

    Övrigt
    Filter fram: Nakamichi EC-301
    GLADEN: dämpmattor
    Stinger: RCA/Säkring/splitter

    Plan:
    Jag tänkte köra så orginal som möjligt, vill inte förstöra något jag inte lätt kan återställa då min plan är att bevara bilen så att säga i orginalskick.
    Som tur är så har jag betat av några civics innan så jag har nästan komplett inredning mm extra. Kommer testa köra poddar fram på brädan, samt modda dörrsidorna något för att bättre få plats med middarna.
    Basen ska ner i reservhjulsbaljan och stegen ovan med en skiva ovan för att skydda ifall jag behöver lägga något i skuffen

  • #2
    Re: Nybörjarbygge Honda

    Har redan börjat lite med en kopp till 3rna för att testa storlek och placering.



    Den blev lite för stor egentligen så jag kommer nog använda den som plugg när jag ska gjuta nya. Kommer göra andra ringar också sen.

    Comment


    • #3
      Re: Nybörjarbygge Honda

      Testade lite layout i skuffen för att se hur jag skulle ha basarna och stegen.



      Ingen djup balja så de blir rätt "tunn" låda, men jag har förhöjt basarna lite samt då sågat lite "snett" så de kan "andas" bättre.



      Inte vacker men jag kommer köra över allt med plast ändå då.

      Comment


      • #4
        Re: Nybörjarbygge Honda

        Hur går det med bygget?
        Fränt med byggen i äldre bilar
        Kul att du tänker på att kunna återställa bilen också.

        Mvh Micke

        Comment


        • #5
          Re: Nybörjarbygge Honda

          man kan väl nästan säga att projektet är pausat.
          Min tanke var att göra färdigt under min semester men den gick att att fixa med pendlarbilen samt ev. husköp.

          Har dock gjort färdigt baslådan med slutstegen. Gjorde även om poddarna så de blev lite mindre och kör dem nu direkt mot HU för att testa lite positioner. Dock har jag problem med elen i bilen nu så nu står det helt still.

          Har även redan börjat köpa in nya grejer till nästa uppgradering av systemet. Kommer försöka köra med mestadels Alpine-grejer som är tidsenliga, dvs sent 80-tal början på 90-talet. Har köpt en cd-växlare 5959 men letar efter en bandare. Sen får man fylla på allteftersom, då det inte är så lätt att hitta grejer här i europa. USA har en del men med tullen så blir det helt enkelt för dyrt.

          Comment


          • #6
            Re: Nybörjarbygge Honda

            Hej håller på med ett liknande projekt - dock i en Golf GTI från -89.
            Jag började köpa på mig grejer redan innan bilen var inköpt...
            Jag har köpt det mesta - nästan allt - på Ebay, Tyskland och England.
            Dock även på blocket och Tradera, man måste leta för att hitta...

            Lycka till
            Chrille

            Comment


            • #7
              Re: Nybörjarbygge Honda

              Ser ut som ett riktigt roligt projekt.
              Bjarud.se - Styling, Tuning, Bilstereo, Multimedia
              --------------------------------------------------------------------------------
              Återförsäljare för: Digital Designs, Kove, Hertz, Alpine, Sony, Dynamat, STP, Stinger,
              PlastiDip, JOM, Regula Tuning, RDX Automotive, 3M, Oracal, och många fler..

              Comment


              • #8
                Re: Nybörjarbygge Honda

                Roligt med fler old-school-projekt, Chrille, du får lägga upp lite bilder sen när du kommer igång så man får glo lite

                Händer fortfarande inte så mycket tyvärr..
                Men nu är snart huset köpt så då blir det lite bättre, när jag väl kommer till rätta. Just nu har jag nämligen garaget 1.5mil från lägenheten...vilket suger

                Har dock slängt in 3"orna och diskanterna, som jag skrev innan, för att kolla hur jag ska ha dem.




                Har kört on-axis en del men tycker det blev för mycket "in your face". Vill ha lite mer diffus stage, så just nu vilkar jag dem snett pekande mot backspegeln ungefär. Låter mycket bättre provar lite med att ha diskanterna på olika sätt men de verkar ha väldigt bred vinkel för jag märker inte så stor skillnad.
                Nu delar jag dock allt passivt direkt från HUn så...(gamla 6.5" or i dörrarna som rear channel).

                Funderar lite på att börja leta efter andra högtalare dock, MB Quart ska ju vara ett märke som kördes flitigt på 80-90-talet. Någon som lyssnat på dessa och kan rekommendera det? Dyker onekligen upp lite varianter på Ebay (främst tyskland). Eller finns det några av alpine's kit som är något att ha? Vill gärna köra 3-vägs också vilket begränsar val-möjligheterna lite.

                over and out!
                /Tomas

                Comment


                • #9
                  Re: Nybörjarbygge Honda

                  Har inte lyssnat på MBQ på ett bra tag men vad jag minns var de ganska vassa i det övre registret.
                  De heter för övrigt German Maestro idag.

                  Visst är det en smaksak men varför vill man ha en diffus ljudbild?
                  Nåja :-D
                  Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                  ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nybörjarbygge Honda

                    Men vet du några modeller som florerade runt 90-talet? (eller om nån annan vet )

                    Njae diffus var fel ordval från mig. Jag vill ju naturligtvis sitta i förarsätet och lyssna som om jag vore på konsert. Men hade jag högtalarna on axis så blev det helt enkelt så att man hörde ljudet från högtalarna..(duh)
                    Nu kör jag ju inte med nån tidskomp och liknande fancy-stuff, men jag försökte balansera över det mer mot höger utan att lyckas. Men som sagt så blev det bättre nu när jag har dem riktade mot rutan. Jag har dock lite svårt att rikta dem mot passageraren då instrumenthuset är i vägen. Kan förvisso rent teoretiskt sätta högtalarna högre upp på a-stolpen...men just nu känns det inte optimalt.

                    Men tacksam för teoretiska synpunkter.
                    Har som sagt inte lyssnat på en riktig bil på 10år så jag kommer knapp ihåg hur det ska låta

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nybörjarbygge Honda

                      Har inte hänt så mycket fortfarande tyvärr...förutom på utgiftsfronten och utrustning

                      Har fått tag på ett 3558 klass A slutsteg samt en 3339 EQ.

                      Så nu är det bara huvudenheten kvar som jag saknar...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nybörjarbygge Honda

                        crappy mobil-bilder, men men







                        Får börja skissa lite på en systemplan för det börjar bli många delar som ska kopplas ihop nu. Får snart tillgång till garage så jag hoppas det kommer hända mer saker på denna fronten snart.

                        Comment

                        Working...
                        X