Announcement

Collapse
No announcement yet.

Saab 9-3 2,0T -00 Vardagsljud

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • SQ: Saab 9-3 2,0T -00 Vardagsljud

    Hejsan! har haft några små påbörjade projekttrådar här men jag har alltid glömt bort dem eller sålt bilen. denna gången hade jag tänkt att göra det mer seriöst och började det hela med att köpa en "vettig" bil.
    Det är inte tänkt att några större modifikationer ska göras då jag vill ha det att se relativt orginal ut.
    Det kommer att göras en del annat med bilen utöver ljudbyggande också

    uppskattar ALL feedback, förslag, idéer förbättringar och lösningar.
    har inte bestämt mig för hur systemet ska se ut ännu men det kommer efterhand.

    Jag hoppas att detta ska kunna bli roligt för fler än bara mig!
    här är en bild på bilen:
    \m/

  • #2
    Re: Saab 9-3 2,0T -00 Vardagsljud

    Det första jag gjorde på bilen var att försöka laga pixelfelen i SID:en, vilket är väldigt vanligt på 9-3 och 9-5..

    "boven" är oftast den breda vita flatkabeln som släpper från kortet, den sitter med någon form av wax/lim av något slag, vet inte riktigt vad det är.
    mitt vapen mot detta var en sån här


    efter att jag kört några vändor med strykjärnet så satte jag en remsa dubbelhäftande "foamtape" (utan att ta bort plasten på översidan av tejpen) på den vita plasten för att sätta tryck mot kontaktytorna när man monterar ihop korten.

    jag kunde helt plötsligt se nästan alla pixlar på min SID, jag måste dock ta ur den och göra det en gång till för att det ska bli perfekt.
    \m/

    Comment


    • #3
      Re: Saab 9-3 2,0T -00 Vardagsljud

      Någon som kan identifiera detta kit men hjälp av bilderna?


      \m/

      Comment


      • #4
        Re: Saab 9-3 2,0T -00 Vardagsljud

        Dls rm6.2?

        Comment


        • #5
          Re: Saab 9-3 2,0T -00 Vardagsljud

          Originally posted by ville91 View Post
          Dls rm6.2?
          Inte ens i närheten av RM serien.

          Skulle mer gissa på gamla PS6 eller C6
          Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

          www.garaget.org/Frippe_L

          Svensk Mästare 2012 i Street Stock
          Svensk Mästare 2011 i Street 100A
          Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

          Comment


          • #6
            Re: Saab 9-3 2,0T -00 Vardagsljud

            Ordentligt mothåll är det enda vettiga att råda bot på pixelfelen. Strykjärnsmetoden fungerar på kort sikt.
            Sponsor:
            Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
            Tudor Batteries - www.tudor.se
            Sonax Bilvård - www.sonax.se

            Comment


            • #7
              Re: Saab 9-3 2,0T -00 Vardagsljud

              Originally posted by Frippe_L View Post
              Inte ens i närheten av RM serien.

              Skulle mer gissa på gamla PS6 eller C6
              jag vet inte själv, funderingen är väl mest om det är något att ha kvar eller om man ska byta allt på en gång då man ändå håller på.

              Originally posted by ppk View Post
              Ordentligt mothåll är det enda vettiga att råda bot på pixelfelen. Strykjärnsmetoden fungerar på kort sikt.
              därför satte jag skumtape där också, kanske funkar bättre med något hårdare.. jag får prova mig fram lite! något tips?
              \m/

              Comment


              • #8
                Re: Saab 9-3 2,0T -00 Vardagsljud

                Låter det helt fortfarande kan det säkert funka, jag körde med RM6 middar i dörren och amega koax på brädan och det funkade bra nog för mig, men det finns bättre koaxer för lägre pris, även 3,5" bredbandare som Vifa TG9FD eller nån 4" med liten magnet.
                Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

                www.garaget.org/Frippe_L

                Svensk Mästare 2012 i Street Stock
                Svensk Mästare 2011 i Street 100A
                Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

                Comment


                • #9
                  Re: Saab 9-3 2,0T -00 Vardagsljud

                  Originally posted by Frippe_L View Post
                  Låter det helt fortfarande kan det säkert funka, jag körde med RM6 middar i dörren och amega koax på brädan och det funkade bra nog för mig, men det finns bättre koaxer för lägre pris, även 3,5" bredbandare som Vifa TG9FD eller nån 4" med liten magnet.
                  jo, allt låter helt. det skramlar lite i dörrsidorna men jag utgår ifrån att dessa inte är dämpade något mer än orginal. skulle vilja ha mer mellanregister på brädan så bredbandare är kanske ingen tokig idé! har ett 4" kitt och där har högtalaren 50mm monteringsdjup. tanken är väl att driva framsystemet med ett CA-41 jag har liggandes.

                  brädan känns ganska klen tycker jag, man bör kanske sätta någon baffel eller något att fästa i samt dämpa den ett lager kanske?

                  finns det någon som kan göra en liten guide, eller länka en som redan finns, för hur man tar ner brädan på enklaste sätt?
                  \m/

                  Comment


                  • #10
                    Re: Saab 9-3 2,0T -00 Vardagsljud

                    Originally posted by Frippe_L View Post
                    Inte ens i närheten av RM serien.

                    Skulle mer gissa på gamla PS6 eller C6
                    PS6 hade annat galler på diskanterna.
                    Kan möjligt vara C6 men har för mig att dom inte hade någon DLS logga på diskanten.
                    sigpicMS-SOUND
                    Micke7406

                    Comment


                    • #11
                      Re: Saab 9-3 2,0T -00 Vardagsljud

                      Ska du ner med brädan så är det bara att börja framifrån med ratt, panelen, handskfack, mittkonsol, allt måste ur Jag har en beskrivning hemma jag kan försöka fota sen så ser du
                      Angående sid så finns det någon bra guide på stcs har jag för mig, kan försöka kolla upp de sen då jag lär fixa min egna!
                      Sponsor:
                      Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
                      Tudor Batteries - www.tudor.se
                      Sonax Bilvård - www.sonax.se

                      Comment


                      • #12
                        Re: Saab 9-3 2,0T -00 Vardagsljud

                        Originally posted by ppk View Post
                        Ska du ner med brädan så är det bara att börja framifrån med ratt, panelen, handskfack, mittkonsol, allt måste ur Jag har en beskrivning hemma jag kan försöka fota sen så ser du
                        Angående sid så finns det någon bra guide på stcs har jag för mig, kan försöka kolla upp de sen då jag lär fixa min egna!
                        ojdå, inte fullt lika lätt som på saab 9000 då alltså.
                        är det värt allt jobb med att slita ur brädan för lite dämpning?

                        följde en guide jag hittade i stcs FAQ fast la till strykjärnsmetoden för att få flatkabeln på plats innan jag spände ihop korten. jag ser alla pixlar utom de för radio/cd osv. man får kanske fortsätta och prova tills det funkar bara!
                        \m/

                        Comment


                        • #13
                          Re: Saab 9-3 2,0T -00 Vardagsljud

                          Originally posted by Mikka View Post
                          PS6 hade annat galler på diskanterna.
                          Kan möjligt vara C6 men har för mig att dom inte hade någon DLS logga på diskanten.
                          Nej jag kollade på gamla bilder på dls.se men hittade ingen som stämde 100 med varken PS6 eller C6, men RM6 är det iaf inte.
                          Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

                          www.garaget.org/Frippe_L

                          Svensk Mästare 2012 i Street Stock
                          Svensk Mästare 2011 i Street 100A
                          Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

                          Comment


                          • #14
                            Re: Saab 9-3 2,0T -00 Vardagsljud

                            Originally posted by Frippe_L View Post
                            Nej jag kollade på gamla bilder på dls.se men hittade ingen som stämde 100 med varken PS6 eller C6, men RM6 är det iaf inte.
                            det kanske är så att diskanten och midden är från olika serier?
                            det enklaste är kanske att plocka ur en och kolla, men står det någonstans på diskanten vad det är för typ?
                            vad jag förstått så drivs brädan av stereon och dörrarna av ett orginalmonterat steg.
                            \m/

                            Comment


                            • #15
                              Re: Saab 9-3 2,0T -00 Vardagsljud

                              Nu har det gått ett tag sedan sist och jag har inte hunnit göra så mycket. det sket sig med garage i vinter och min andra bil behövde en hel del kärlek innan besiktning.

                              har tagit ner handskfacket och plasten under ratten och börjat titta efter bästa möjliga genomgång för strömkablar.
                              Har även raggat lite slutsteg och letat monteringsram för stereon.
                              Annars är det bara smågrejjer som är gjort på bilen, monterat extraljus, bytt massor med lampor i instrument (gröna till SID och AC), innerbelysning, parkeringslampor, reg-belysning mm.
                              Det mesta kommer att bli av fram mot våren men jag kommer nog inte kunna hålla fingrarna i styr i vinter heller.
                              \m/

                              Comment

                              Working...
                              X