Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ett extra batteri eller inte?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Ett extra batteri eller inte?

    Håller på och bygger om i bagaget för att få plats med
    2 extra steg. Har nu totalt 4 steg:
    1 Naka PA-4100 som ska driva 3" middar och diskanter
    2 Naka PA-2100 bryggade ska troligtsvis driva nya amega 6,5"
    1 Focal FP 1.800 driver JL Audio 10w3v2-4 ohm

    -Bilen är en passat tdi kombi -06 med en generator på 180A.
    -Standard batteri fram ca 75Ah.
    Har sen förra installationen en strömkabel på 33mm^2, säkrat 150A.
    Problemet är att det blir ont om plats i baljan med alla steg
    och ett eventuellt extra batteri. Bilen används dagligen med barnvagn och hela köret och vill inte höja golvet.

    Bilen kommer alltid att vara på, när jag njuter av musiken på väg till/från jobbet.
    Tror ni att jag skulle klara mig utan batteri? Skaffa konding? Eller blir belastningen för stor?
    Mvh Tuomas (sorry för mycket text).
    Last edited by Duom; August 12, 2009, 22:22. Reason: Correction

  • #2
    Re: Ett extra batteri eller inte?

    Hur stort batteri ryms det på batterihyllan fram?

    Generatorn är ju rejält biffig, men det kanske går åt en del till en massa elektronik eller så. Har inte haft en sån bil så jag vet inte. Eftersom du i princip alltid har bilen igång när du spelar så är det generatorn som ger ström, men ifall du spelar högt så orkar/hinner inte generatorn ge ut stabil spänning och då måste batteriet stabilisera spänningen.

    Äer det ont om plats för extra batteri så tycker jag att det näst bästa alternativet är ett större originalbatteri, gärna så stort som ryms på hyllan utan moddning.

    Comment


    • #3
      Re: Ett extra batteri eller inte?

      ett till batteri skadar ju inte. men om du inte skall tävla och demma mycket så räcker det nog med att du laddar batteriet lite då o då jag kör bara med 1 batteri (dock lite mindre effekt men också mindre generator) och jag laddar mitt 1 gång i månaden. fungerar hur bra som helst

      Comment


      • #4
        Re: Ett extra batteri eller inte?

        Standard batteriet har måtten 275x190x175 finns inte plats för
        större. Kommer nog inte heller att lyssna tokhögt, vill bara inte att dynamiken
        ska bli lidande pga ev. strömbrist. Pendlar 24 mil om dan.

        Comment


        • #5
          Re: Ett extra batteri eller inte?

          Tror inte att jag har tillräckligt med tid för tillfället för att hinna tävla, men kanske om några år, vem vet?
          Poppa utanför korvmojen är inte aktuellt.

          Comment


          • #6
            Re: Ett extra batteri eller inte?

            Man kan även få lite andra fördelar med ett extra batteri.

            Mata HU:n från batteri nummer 2 så slipper man att HU:n stänger ner när man startar bilen.
            Störningsmässigt kan det också vara en fördel om man gör på detta sätt.

            Dessutom om man har ett skiljerelä mellan batterierna så kan man spela med motorn avslagen utan att riskera att dra ur startbatteriet (Batteri nummer 1).
            Man kan alltså alltid starta motorn även efter en lång tids poppande.

            Jag själv kommer att ha 2 batterier i min A6:a. Ett fram och ett i reservhjulsbaljan ovanför/i reservhjulet. Ett DLS A7 (Five Channel) monterat i ryggstödet. Frontsub istället för handskfack. Dessutom kombineras detta med barnvagn och packning.
            Nu har ju du några mer slutsteg och brottas med samt att jag kan tänka att du har basen bak. Jag tror nog ändå kanske att du kan försöka trolla lite.
            Jag tycker fördelarna uppväger det jobb som du kanske måste lägga ner.

            180 Amp generator!
            Satan, är det verkligen original?
            Jag visste om att det finns 120 Amp generator som original men 180?


            Ja där ser man.
            sigpic

            What does not kill you, simply makes you.........stranger.

            Comment


            • #7
              Re: Ett extra batteri eller inte?

              Jag kör med 1 st Naka PA-4100 och 2 st Genesis DMX steg och tycker att det blev bättre med 2 st Batteri, det hörs även i mellanregistret (är en SQ typ) .
              Jag har kopplat ihop mitt batteri fram med det som är bak (samma modell) utan några skiljerelä och det fungerar utmärkt.

              Körde med 1 F kondensator ett tag men märker över huvud taget inte någon skillnad, så nu är den är urkopplad, tycker den tog onödig plats.

              Du klarar dig på ett batteri men ett extra gör inget och spelar du på mina nivåer så drar det inte så mycket ström heller.
              Last edited by ConnyK; August 13, 2009, 00:02.
              /Conny
              Aktuellt SQ bygge - KIA CEED SW 2020 (Långtidsprojekt)
              SQ bygge - (Skoda Fabia 2016)

              Comment


              • #8
                Re: Ett extra batteri eller inte?

                Har bara sett skiljereläer på 85A (skyllermarks). Vem säljer större?
                Har ett syrabatteri fram, vad kan jag ha bak? Finns en liten risk att jag
                behöver lägga ner batteriet på sidan.

                Comment


                • #9
                  Re: Ett extra batteri eller inte?

                  Angående skiljerelä så har jag kopierat följande text från Skyllermarks:

                  Kan jag använda skiljereläet med en 115 amperes generator?
                  De 75 A som reläet är specificerade för gäller vid brytande/tillkoppling av last. Reläet bara slår till/från vid nollbelastning och därför kan man använda det med kraftigare generatorer än 75 A.

                  Vi har massvis med nöjda kunder som använder reläet tillsammans med exempelvis Volvo Pentas nyare motorer med 115 A generator utan några som helst problem.

                  Om du trots det är osäker kan du parallellkoppla två relän för att på så vis få dubbel strömtålighet, det blir med all sannolikhet billigare än att köpa en av de elektroniska separatorer som finns på marknaden.


                  Angående batterier så skulle jag vilja rekommendera Optima Yellow Top.

                  Finns en uppsjö av andra batterier också.
                  Exempel på detta är Tudor Maxima, Hollywood Energetic.

                  Optima Yellow Top är det jag skulle köpa i alla fall och det batteriet vet jag att man kan montera normalt, på vänstersidan, på högersidan på kortsidorna, upp och ner, ut och in Nej, nu ska jag lugna ner mig lite
                  sigpic

                  What does not kill you, simply makes you.........stranger.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Ett extra batteri eller inte?

                    vad händer med skiljereläet om eller rättare sagt när stegen drar mer än vad skiljereläet är specat för? Eller kommer inte detta att hända, för att det inte flyter så mycket ström mellan batteri 1 och 2? Tanken är ju att batteri 2 matar stegen och inte 1:an.

                    Måste rusa..

                    Comment


                    • #11
                      Re: Ett extra batteri eller inte?

                      Originally posted by Duom View Post
                      vad händer med skiljereläet om eller rättare sagt när stegen drar mer än vad skiljereläet är specat för? Eller kommer inte detta att hända, för att det inte flyter så mycket ström mellan batteri 1 och 2? Tanken är ju att batteri 2 matar stegen och inte 1:an.

                      Måste rusa..
                      Läs gärna lite mer på Skyllermarks hemsida angående batterier och skiljerelän under tips och råd.

                      Jag ser inga problem med den set-up som diskuteras.

                      Den erfarenhet som jag har av skiljerelä är goda och kommer även fortsätta med den varianten.

                      En del parallellkopplar bara batterierna (Conny K exempelvis) med gott resultat.

                      Någon som är pedagogisk och insatt i ämnet mer än en lekman som jag får gärna utveckla mer om skiljereläs respektive parallellkopplings fördelar och nackdelar.

                      Är inte Optima här på forumet en guru på detta?

                      Hur som helst så är det ett (eller fler) extra batteri som gäller. Med skiljerelä eller parallellkopplat. Skippa tankarna på kondensator om du nu inte skulle tycka att det utseendemässigt ser fränt ut.

                      Diskussioner kring kondingar hittar du spaltmeter om på garaget.org.
                      sigpic

                      What does not kill you, simply makes you.........stranger.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Ett extra batteri eller inte?

                        Originally posted by Duom View Post
                        Har bara sett skiljereläer på 85A (skyllermarks). Vem säljer större?
                        Tex Blekinge bilradio och Bertilsson Auto Electronics säljer ett relä som tål 100 A kontinuerligt.

                        Originally posted by Duom View Post
                        Har ett syrabatteri fram, vad kan jag ha bak? Finns en liten risk att jag
                        behöver lägga ner batteriet på sidan.
                        I princip alla bilbatterier är syrabatterier, däremot är det inte alltid syra i rinnande form (GEL och AGM). Jag förstår dock precis vad du menar, det är flera som skriver "syrabatteri" när man menar ett helt vanligt batteri.

                        AGM-batterier (tex Optima, Tudor/Exide Maxxima, Stinger, Odyssey mfl) brukar alltid tåla att monteras liggande, vissa kan som tidigare skrivits även monteras upp-och-ned.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Ett extra batteri eller inte?

                          Stjäl tråden lite här.
                          Kan man parallellkoppla olika typer av batterier eller finns det risk att de tar skada då? Tex. ett bly-batteri fram och ett AGM-batteri bak.
                          Kenwood KDC-BT8044U
                          DLS MS 5 kit *2
                          Ground Zero GZHW 30X
                          DLS Ultimate A2
                          DLS Ultimate A6

                          Comment


                          • #14
                            Re: Ett extra batteri eller inte?

                            Man kan parallellkoppla batterier av olika typer, men det är inte optimalt.

                            Speciellt om man har en batteribank där alla batterier sitter bredvid varandra, då bör de vara av samma typ/storlek/ålder för att kunna utnyttja alla batterier så bra som möjligt och för att inte riskera att något av batterierna dras ur betydligt mer än de andra.

                            Man kan även säga som så att det går bra att ha olika typer/storlek/ålder på batterier som är parallellkopplade (typ ett fram och ett bak) utan stor risk att de tar skada.....under förutsättning att.....man håller koll på batteriernas laddstatus och eventuellt gör underhållsladdning någon gång då och då.

                            Grejen är ju att det troligen inte är så många som har bra koll på sina batterier och därför är det säkrare att alltid rekommendera likadana batterityper vid parallellkoppling.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Ett extra batteri eller inte?

                              Har nu monterat skiljerelät. Stift 86 jord och stift 85 D+ från generator. Fick broblem med att laddningslampan inte slocknade efter att motorn startade. Kopplade jag loss stift 85 så slocknade laddninglampan, motorn igång. Jag kan också ansluta stift 85 med motorn igång utan att lampan tänds. Jag tror mig ha löst detta problem genom att koppla en diod mellan D+ och stift 85.

                              Någon som kan förklara varför det inte funkar utan diod?
                              Har normalt kopplat en diod mellan stift 85 och 86 för att slippa backspännings peaken vid frånslag. Har inte gjort det nu. Hur har ni andra gjort?

                              Comment

                              Working...
                              X