Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nytt ljud / högtalare Saab og9-3 Cab -01

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Nytt ljud / högtalare Saab og9-3 Cab -01

    Hej
    Jag har en Saab og9-3 Cab där den ena original instrumenthögtalaren har gett upp. Så det har blivit dags för ett fullständigt byte.
    Jag har blivit rekommenderad från flera håll JL Audio TR350-CXi [ http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=91786 ].
    Huvudenheten är utbytt mot en Pioneer AVH-P4200DVD [ http://www.pioneer.eu/eur/products/a...0DVD/page.html ]

    Men eftersom bilen idag inte har några högtalare i dörrarna och jag fick med ett ouppackat paket med MDS DC6.
    Så tänkte jag JLs 3,5" i instrumentbrädan och montera 6,5" i dörrarna från MDS DC6-kitet (och inte alls använda diskanterna från MDS-kitet)

    Men jag misstänker att jag även skulle behöva ett slutsteg till 6,5" i dörrarna? Är det möjligt att montera ett trejde parts slutsteg vid passagerarens ben för att driva 6,5" i dörrarna? Eller är det bara Saab original slutsteg som passar vid passageraren?
    Vilket slutsteg skulle passa mitt behov utan att skena iväg prismässigt?

    Är det här en ide som skulle det kunna vara användbar? Kom gärna med förslag på alternativa ideer och lösningar.

    Mvh
    Roger

  • #2
    Re: Nytt ljud / högtalare Saab og9-3 Cab -01

    Hej!
    Det är helt klart möjligt att montera ett litet 2ch steg där originalsteget är tänkt att sitta, som då kan driva dina dörrhögtalare. (Har själv gjort detta)
    MEN, det brukar bli jäkligt trångt, och kabeldragningen kan bli lite knepig att få till, så jag hade helt klart rekommenderat att lägga in slutsteg i skuffen istället.

    Jag var med och gjorde en installation av dörrhögtalare i en just en 9-3 cab för några veckor sedan, och i den fanns kablage m.m fördraget ut i dörrarna. Vi hakade på högtalarna och slutsteget med kontakter som passade i originalkontakterna till AS3 paketet, blev riktigt schysst Ett tips om bilen är fräsch och orörd i övrigt
    Sponsor:
    Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
    Tudor Batteries - www.tudor.se
    Sonax Bilvård - www.sonax.se

    Comment


    • #3
      Re: Nytt ljud / högtalare Saab og9-3 Cab -01

      Jag läste någonstans att og9-3 har fördragna kablar till dörrarna oavsett AS1, AS2 och AS3.
      Var landar kablarna? Är det där org slutsteget ska sitta?

      Är det en lämplig ide av mig att skaffa nya 3,5" och montera MDS DC6 i dörrarna och skippa resten som fanns i kitet (delningsfilter och diskanter) och driva dem med slutsteg som antingen placeras vid passagerare eller bagage?

      Comment


      • #4
        Re: Nytt ljud / högtalare Saab og9-3 Cab -01

        Originally posted by Wicke View Post
        Jag läste någonstans att og9-3 har fördragna kablar till dörrarna oavsett AS1, AS2 och AS3.
        Var landar kablarna? Är det där org slutsteget ska sitta?

        Är det en lämplig ide av mig att skaffa nya 3,5" och montera MDS DC6 i dörrarna och skippa resten som fanns i kitet (delningsfilter och diskanter) och driva dem med slutsteg som antingen placeras vid passagerare eller bagage?
        Japp det stämmer, kontakten finner du till vänster om passagerarens ben.
        Det låter som en vettig tanke, sen vet jag tyvärr inget om högtalarna, men tanken att skippa diskanter och delningsfilter är helt korrekt. Du kommer få bäst resultat med koaxer eller bredbandare i brädan och 6.5or i dörrarna som möter upp.

        Det sitter lock innanför gallren i dörrpanelerna på bilarna som ej har högtalare där från fabrik, så du inte glömmer att pilla bort dem, har hört folk som tabbat sig förr.
        Sponsor:
        Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
        Tudor Batteries - www.tudor.se
        Sonax Bilvård - www.sonax.se

        Comment


        • #5
          Re: Nytt ljud / högtalare Saab og9-3 Cab -01

          Beställningen är gjord och levererad. :-)

          I mina gömmor hittade jag ett Soundstream p205 slutsteg som jag tänkte montera i bagaget.

          Konfigurationen blir följande
          [Instrumentpanelen] JL Audio TR350CXI drivs av Pioneer AVH-P4200DVD
          [Framdörrar] MDS DC6 6,5" elementen drivs av slutsteget
          [Baksäte] JL Audio TR650CXI drivs av slutsteget

          samt beställde en uppsättning STP Silver dämpmatta till dörrarna.
          Det kanske är läge att ha dämpmatta bak också?
          Kanske även någon typ av dämpning till instrumentbrädan också? Eller det räcker att montera i originalhål och 3,5" spelar bra ändå?

          Jag har även varit på Kjell & Company och köpt 15 meter av deras 4,0mm² kabel. Fast den kändes iofs rätt tjock. Hoppas det går att få till ändå.

          Comment


          • #6
            Re: Nytt ljud / högtalare Saab og9-3 Cab -01

            Du klarar dig utan att dämpa under brädan =) Men i framtiden om jag va du skulle jag satsa på ett 4 kanalssteg till 3,5" som delas med de i dörrarna. i 9-3:an e det lätt att dörrhögtalarna överröstar de i brädan å effekten i stereon lämnar kanske 15w en soligdag.
            Har i dag precis dämpat klart precis all ytterplåt i min og9-3 cupé å det e en sån jävla skillnad för original e det ju mer eller mindre dämpat.... Så i vinter får det bli golvet pallar inte det nu

            Comment

            Working...
            X