Announcement

Collapse
No announcement yet.

Renault Express

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • SQ: Renault Express

    Efter att BMW:n gav upp så blev det en akutlösning av bil så jag blev erbjuden en Renualt Express -92 för 2500:-
    Enda fördelen va att det satt 6.5" orginal i dörrarna, kvaliten på dom va väll lite si sådär, ena va en GAMMAL Biltema och den andra va orginal som drevs av en gammal Blåpunkt.

    Nå ja vad gör man då man är i behov av en annan bil och vet att man ska göra en resa fram och tillbaks till Öland nu på torsdag och sen hem efter helgen.

    Jo man börjar med å riva ur BMW:n och sen komma på hur man vill att det ska se ut i den andra bilen.

    System:
    Alpine IVA-D105
    Alpine PXA-H701
    Alpine 3555 (4x50rms) midd och tw
    Alpine 3544 (2x150rms) subb
    Alpine NVE-077 navigering
    Midd Teq SQ5
    Tw Tec Surface (banddiskanter)
    Subb Pioneer TS-W1201DVC
    DLS Ultimate Pro till banddiskanterna och subb (signalkabel)
    DLS Ultimate Silver till middarna (signalkabel)
    Sen div strömkabel
    Optima Gul

    Så här kommer det ett bra gäng med bilder på bygget. (Ska bara komprimera dom lite och kommer strax)
    Attached Files
    Last edited by ABZD; September 11, 2009, 21:05. Reason: gott om bilder
    OTURSFÖRFÖLJD!!!
    Bara att bryta ihop och komma igen.

  • #2
    Re: SQ Renault Express

    Originally posted by ABZD View Post
    Efter att BMW:n gav upp så blev det en akutlösning av bil så jag blev erbjuden en Renualt Express -92 för 2500:-
    Enda fördelen va att det satt 6.5" orginal i dörrarna, kvaliten på dom va väll lite si sådär, ena va en GAMMAL Biltema och den andra va orginal som drevs av en gammal Blåpunkt.

    Nå ja vad gör man då man är i behov av en annan bil och vet att man ska göra en resa fram och tillbaks till Öland nu på torsdag och sen hem efter helgen.

    Jo man börjar med å riva ur BMW:n och sen komma på hur man vill att det ska se ut i den andra bilen.

    System:
    Alpine IVA-D105
    Alpine PXA-H701
    Alpine 3555 (4x50rms) midd och tw
    Alpine 3544 (2x150rms) subb
    Alpine NVE-077 navigering
    Midd Teq SQ5
    Tw Tec Surface (banddiskanter)
    Subb Pioneer TS-W1201DVC
    DLS Ultimate Pro till banddiskanterna och subb (signalkabel)
    DLS Ultimate Silver till middarna (signalkabel)
    Sen div strömkabel
    Optima Gul

    Så här kommer det ett bra gäng med bilder på bygget. (Ska bara komprimera dom lite och kommer strax)
    Om jag hade haft ett par SQ6 kvar.....Det blir SÅ mycket roligare med 6.5orna.
    SM-guld 2007 och 2008.
    Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

    Comment


    • #3
      Re: SQ Renault Express

      Mer bilder kommer nu.
      Attached Files
      Last edited by ABZD; September 11, 2009, 21:00.
      OTURSFÖRFÖLJD!!!
      Bara att bryta ihop och komma igen.

      Comment


      • #4
        Re: SQ Renault Express

        Gulligt ska nog neråt i morgon med bilen så du kanske vill lyssna igen
        Celestra VA Amps | Seas Lotus | N-Core Anthem | Alpine

        Comment


        • #5
          Re: SQ Renault Express

          Och hur ska man beskriva hur det låter då....
          Mjukt, kontrollerat och detaljerat utan att det blir påfrestande för öronen, kör LP 40Hz på subben och HP 40Hz 18db på middarna och sen LP 5,6Khz 18 dB och sen 5,6Khz HP 18db på bandarna. Spelar mkt mysigt, mkt tack vare ett par bra signalkablar som även dom ger upphov till det mjuka ljudet.
          OTURSFÖRFÖLJD!!!
          Bara att bryta ihop och komma igen.

          Comment


          • #6
            Re: SQ Renault Express

            Jag har en JL 12 w6 och ett 450/4 som ligger och dammar.. kanske kunde vara något för din bil.. rätt pris kan vi snackas vid om sedan ikväll
            Celestra VA Amps | Seas Lotus | N-Core Anthem | Alpine

            Comment


            • #7
              Re: SQ Renault Express

              Tänkta planer för denna fransman till nästa år är helt nybyggd instrumenbräda, Tec SQ8or i dörrarna, subben under i-brädan riktad bakåt, SQ5orna + banddiskanterna på brädan. Femmorna kommer det å plasta en låda på 6-7L till då dom inte behöver gå så fruktansvärt djupt.
              Gott om batterier i bak som får flytta in bakom lastgallret, bygga in stegen i väggarna i bak, klä alla hårda ytor med nån tjockare matta för att slippa en del reflexer. (har funderat på vågig skummatta och sen måla den svart, ska sitta på väggar och i tak där bak.
              Dämpa nederdelen av skåpet i bak + taket samt även taket i fram, GOLVET i hela bilen. Tänkte klä instumenbräda och dörrsidor med nån matta istället för vinyl just för att det ska dämpa en del sitället och slippa en del av det "kalla" ljudet man gärna får i en bil med skinnklädsel. Taket i fram funderar jag på att klä med samma dämpmatta som i bak, den där toppiga och sen måla den svart eller ngt.

              Blir röda detaljer i bilen, säten och så vidare då resten av bilen är röd, lister kommer att bli svarta, kofångare blir antingen röda eller svarta. Utvändiga bilder kommer att komma senare för allmänna förslag och ideer. Vill ha tag på ett par 15" alufälgar till den oxå.

              Bultcirkel ngn?

              Tanken är att se HUR bra ljud man kan få i en gammal skåpbil som nu bara har rullat 10 600 mil sen 92

              Detta beslut togs fram efter en provlyssning i Svetsares bil här om dagen. Tror att det kan komma å gå rätt bra oxå i denna framsman.
              OTURSFÖRFÖLJD!!!
              Bara att bryta ihop och komma igen.

              Comment


              • #8
                Re: SQ Renault Express

                intresant bygge
                Team dB Akuten

                2010 Europa 3a ESPL 2009 Europa 2a ESPL och RACING 2008 Europa 3a ESPL och RACING

                Comment


                • #9
                  Re: SQ Renault Express

                  Subben kommer nog att delas LP runt 40Hz nån stans. Den ska ju endast spela subbas =)
                  OTURSFÖRFÖLJD!!!
                  Bara att bryta ihop och komma igen.

                  Comment


                  • #10
                    Re: SQ Renault Express

                    Du lyssna ju bara med en diskant och bilen tweakad med ipoden som signalkälla, som för örigt användes när du lyssnade..

                    Du får tänka över det där med att verkligen använda lådor till 5orna.. Ska du använda dem som mellanregister så tycker jag att det helt klart är värt att köra dem i en baffel bara istället för i låda. Lådor är av ondo väldigt ofta tycker jag. Iaf i hemmet.



                    Ska bli kul att se hur det slutar i din bil med den lilla cupén Säg till när det är dörrbyggardags så kommer jag upp och smetar lite plast med dig
                    Celestra VA Amps | Seas Lotus | N-Core Anthem | Alpine

                    Comment


                    • #11
                      Re: SQ Renault Express

                      Vilken är fördelen med att köra i en baffel istället för en låda?
                      Jag inbillar mig att den låter bättre i en låda samt att den blir bättre kontrollerad, tycker att det inte alls låter nå bra med att hålla ett mellanregister i "tomma" luften.
                      Hojtar tilll när det ska snickras dörrsidor eller rättare sagt är dags att sätta sågen i en flyfaskiva och sen dras fast i dörrn. Måste lösa dörröppningen på ngt smidigt sätt oxå. Såga ur den delen på den befintliga dörren och plasta fast den på den nya dörrsidan kanske.
                      OTURSFÖRFÖLJD!!!
                      Bara att bryta ihop och komma igen.

                      Comment


                      • #12
                        Re: SQ Renault Express

                        Lite att göra för helgen:
                        Plasta nått lämpligt för ett par Triusar på brädan som svetsare "tvingade" på mig i Söndags. Sen dra lite kabel, koppla in Svetsares JL 450/4 steg till middarna och triusarna eller hur det nu va jag själv kom fram till att jag skulle göra i måndags. Kapa av baksidan på subben och få den att passa mot torpedväggen, skruva i passagerarstolen igen. Sen hoppas på en provspelning i helgen, skruva lite tidskomp och eq.
                        Återkommer senare med lite bilder.
                        OTURSFÖRFÖLJD!!!
                        Bara att bryta ihop och komma igen.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Renault Express

                          jag lånar ut ett par triusar och ett steg till dig så att du kan labba.. och vad presterar du? INGET
                          Skärpning
                          Celestra VA Amps | Seas Lotus | N-Core Anthem | Alpine

                          Comment


                          • #14
                            Re: Renault Express

                            Lugn lugn.....
                            Flyttade bak subben och la den bakom galler, spela lägre så men subben blev inte peakad heller mot torpedväggen =) samt att framsystemet lät lite bättre oxå. "Bara" rresten kvar nu... Måste fan ta mig tid nån kväll här och skruva in trusarna börjar låta bra i fram nu men stör mig på att ljudbilden ligger för långt ner.
                            Hur skulle triusarna funka ihop med SQ8orna? Skulle dom funka bra så betyder det att jag inte behöver vålda så mkt på brädan fram över.
                            OTURSFÖRFÖLJD!!!
                            Bara att bryta ihop och komma igen.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Renault Express

                              Triusar uppsatt på brädan och ska riktas in ställas filter, kompas och equa. Låter sådär för stunden men det funkar i alla fall. En liten stund till.

                              I övrigt blev det ett rejält lyft på ljudbilden

                              Bilder finns på telefon och kommer upp under dagen då jag sitter på jobbet för stunden.

                              Nästa etapp kommer att bli göra nya dörrsidor för SQ8orna istället för SQ5orna så det händer "lite" mer i midden
                              Sq8orna ligger bara och samlar damm just nu i kartongen ute i garaget.... :P
                              OTURSFÖRFÖLJD!!!
                              Bara att bryta ihop och komma igen.

                              Comment

                              Working...
                              X