Announcement

Collapse
No announcement yet.

SPL Dynamics V-300D2

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • SPL Dynamics V-300D2

    vad skulle ni rekommendera för slutsteg till två serie kopplade SPL Dynamics V-300D2 i en 90 liters portad låda??

    hur mycket watt vågar man matta med?
    han jag köpte de av sa han hade spelat 144DB med de kan det stämma??

    porten på lådan ligger typ på 8 tum kan man bygga en ny baffel och sätta dit två mindre var rekommenderar ni för portar då??

    skulle det funka med ett Mds T3 Monoblock eller ett SOUNDSTREAM Tarantula amp TR2150
    Last edited by labanfro; July 6, 2011, 19:01.

  • #2
    Re: SPL Dynamics V-300D2

    När det gäller porten så vet jag inte vilken area som 8" basreflexrör har, däremot har jag mätt ett 8" orange VVS-rör och det har ca 286,5 cm2 area (191 mm innerdiameter). Om du väljer 2 st 6" portar (ca 181,4 cm2 per port) så kommer de att bli längre, men väljer du 3 st 4" portar (ca 81,7 cm2 per port) så blir de nästan lika långa.

    Comment


    • #3
      Re: SPL Dynamics V-300D2

      okej kanske är sex tum men det är så stort så det ej får plats i lådan så därför jag vill ändra det är rätt jobbigt och ha 5 cm rör som sticker rätt ut

      Comment


      • #4
        Re: SPL Dynamics V-300D2

        Okej, du menar så. Antagligen måste porten vara så där lång för att få till rätt avstämning i just den lådan, det är faktiskt ganska ofta som portarna blir långa med en modern bilbas som kan spela högt och flytta mycket luft.

        Om det nu är 6" port (ta gärna reda på det så att vi är säkra) så bör nog inte porten göras med mindre area, då finns risk för flåsljud vid högre ljudnivåer. Vill man inte att porten ska sticka ut ur lådan så går det kanske att vinkla den inuti lådan, kolla upp om den ryms att vinklas.

        Sedan är också frågan hur basarna är ihopkopplade, du skriver "seriekopplade" men eftersom de har dubbla talspolar så kan de vara kopplade på flera olika sätt. Både vardera bas för sig och tillsammans.

        Comment


        • #5
          Re: SPL Dynamics V-300D2

          Matade mina SPL v-300S4 basar med 500w rms styck, funkade utan problem.
          Känner även en tysk, han kör på 600w rms och det fungerar bra för han med.
          Han provade även 1000w rms på en, visst funka det med men inget som man bör använda.
          Originally posted by Softis
          Sätta den i ytterväggen och öppna fönstret så har man en portad låda då

          Comment


          • #6
            Re: SPL Dynamics V-300D2

            okej räker det till två 2*2 ohms bassar ?? hur högt har du spelat med dina??

            Comment


            • #7
              Re: SPL Dynamics V-300D2

              vad tror ni om ett sinus live 1500 till dessa bassarna??

              Comment


              • #8
                Re: SPL Dynamics V-300D2

                Det steget trycker väl på ganska hyfsat effektmässigt, men ljudkvaliteten är inte den bästa vad jag har förstått. Nyare versionen (SL-A1500V2) ska tydligen vara litegrann förbättrad, hur pass "förbättrad" vet jag dock inte.

                Har inte provat steget själv, andra som har gjort det får ge bättre svar.

                Comment


                • #9
                  Re: SPL Dynamics V-300D2

                  Originally posted by labanfro View Post
                  vad skulle ni rekommendera för slutsteg till två serie kopplade SPL Dynamics V-300D2 i en 90 liters portad låda??

                  hur mycket watt vågar man matta med?
                  han jag köpte de av sa han hade spelat 144DB med de kan det stämma??

                  porten på lådan ligger typ på 8 tum kan man bygga en ny baffel och sätta dit två mindre var rekommenderar ni för portar då??

                  skulle det funka med ett Mds T3 Monoblock eller ett SOUNDSTREAM Tarantula amp TR2150
                  ett steg jag vet skulle passa hur bra som helst till dom basarna är SPL Dynamic ice 1500.1, kör själv med två sånna steg till mina DD basar och jag är grymt nöjda med dom, mkt för pengen får man !

                  och varför ska du seriekoppla basarna??? då får du jue så hög impendans??
                  om det är dubbla 2ohms så får du 16ohm i impendans om du serirkopplar, paralellkoppla istället om det kanske var det du menade

                  jag är verkligen inget profs bara en glad nybörjare
                  ja, jag lider av en sjukdom !

                  Comment


                  • #10
                    Re: SPL Dynamics V-300D2

                    Originally posted by albinkramer View Post
                    ett steg jag vet skulle passa hur bra som helst till dom basarna är SPL Dynamic ice 1500.1, kör själv med två sånna steg till mina DD basar och jag är grymt nöjda med dom, mkt för pengen får man !

                    och varför ska du seriekoppla basarna??? då får du jue så hög impendans??
                    om det är dubbla 2ohms så får du 16ohm i impendans om du serirkopplar, paralellkoppla istället om det kanske var det du menade

                    jag är verkligen inget profs bara en glad nybörjare
                    Ice-1500 steget funkar säkert bra till dem basarna, har inte testat det själv dock, men var fick du 16ohm ifrån?
                    Alla spolar parellkopplade = 0,5ohm
                    Spolar på bas seriekopplade sedan paralellkopplade basar= 2ohm
                    Spolar på bas seriekopplade sedan seriekopplade basar= 8ohm

                    Mer än 8ohm går inte att få.

                    Testa kör ett sånt steg i 2ohm i den lådan eller bygg en ny på runt 100L. Har lite på känn vilkens baslåda det handlar om, inte så många i trakten som pysslar med billjud
                    Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

                    www.garaget.org/Frippe_L

                    Svensk Mästare 2012 i Street Stock
                    Svensk Mästare 2011 i Street 100A
                    Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

                    Comment


                    • #11
                      Re: SPL Dynamics V-300D2

                      Originally posted by Frippe_L View Post
                      Ice-1500 steget funkar säkert bra till dem basarna, har inte testat det själv dock, men var fick du 16ohm ifrån?
                      Alla spolar parellkopplade = 0,5ohm
                      Spolar på bas seriekopplade sedan paralellkopplade basar= 2ohm
                      Spolar på bas seriekopplade sedan seriekopplade basar= 8ohm

                      Mer än 8ohm går inte att få.

                      Testa kör ett sånt steg i 2ohm i den lådan eller bygg en ny på runt 100L. Har lite på känn vilkens baslåda det handlar om, inte så många i trakten som pysslar med billjud
                      Jag tänkte lite galet :P stod och pilla kylkompressor medan jag skrev :P kan inte göra två saker samtidigt
                      ja, jag lider av en sjukdom !

                      Comment


                      • #12
                        Re: SPL Dynamics V-300D2

                        jaså du är från broby det är han som bor i hanaskog kommer ej ihåg namnet han har kört de i en audi och nu köra han någon bmw men han spelar ej ljud längre...
                        det där med och koppla om till 2ohm har jag aldrig riktigt fått kläm på hur gör man det snälla förklara..

                        tror du de spelar lika bra i en 100L lååda??

                        Comment


                        • #13
                          Re: SPL Dynamics V-300D2

                          Originally posted by labanfro View Post
                          jaså du är från broby det är han som bor i hanaskog kommer ej ihåg namnet han har kört de i en audi och nu köra han någon bmw men han spelar ej ljud längre...
                          det där med och koppla om till 2ohm har jag aldrig riktigt fått kläm på hur gör man det snälla förklara..

                          tror du de spelar lika bra i en 100L lååda??
                          Trodde det va Filip från hanaskogs gamla låda då han hade två såna basar i en 740 och sen 745a, men ja det spelar snarare bättre i 100L låda än 120L om du ska lyssna på mer än djupbas.

                          för att koppla till 2ohm totalt kan du antingen koppla varje bas till 1ohm och sedan seriekoppla dem eller seriekoppla basarnas spolar så det blir 4ohm per bas och sedan paralellkoppla till 2ohm.

                          Enklast är att seriekoppla basarna sedan paralellkoppla dem till steget.

                          Då tar du en lagom tjock (2,5-4mm2) kabel mellan ena spolens plus till andra spolens minus på basen så du har en minus ledig på ena sidan och en plus på andra sidan. Då är basen kopplad som en 4ohms bas.
                          Gör likadant på bas nr 2 och sedan kopplar du in dem plus som du har lediga på basarna till plus på steget och de minus som är lediga till minus på steget.
                          På så sätt blir det 4ohm/2basar=2ohm last för steget.
                          Last edited by Frippe_L; July 12, 2011, 14:24.
                          Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

                          www.garaget.org/Frippe_L

                          Svensk Mästare 2012 i Street Stock
                          Svensk Mästare 2011 i Street 100A
                          Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

                          Comment


                          • #14
                            Re: SPL Dynamics V-300D2

                            du skulle kanske inte kunna hjälpa oss och koppla ?? om du har tid hänger ej redigt med är lite hjärnslö idag... det är ju inte så långt mellan sibbhult och broby och skulle ju vara kul och lyssna på din bil ochså

                            Comment


                            • #15
                              Re: SPL Dynamics V-300D2

                              Jag har inte DB mätt mitt system men visst fan spelar det högt för att vara så billiga basar Har en låda som är anpassad till 3st v-300s4 basar som är riktigt fin om du är intresserad. Jag drev mina med ett HXA3K slutsteg, fungerade väldigt bra faktist.
                              Originally posted by Softis
                              Sätta den i ytterväggen och öppna fönstret så har man en portad låda då

                              Comment

                              Working...
                              X