Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mätmetoder, Kupéförstärkning - Pt3

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Mätmetoder, Kupéförstärkning - Pt3

    Blev tydligen en ganska stor post kom jag på, så jag skriver lite i taget. Postar en artikel till som en direkt fortsättning på denna snart... Men först:

    Mycket diskussioner kring tidigare uttalanden jag gjort så jag ska försöka skriva lite mer ”icke-generellt-definitivt”. Samt att vara mer tydlig vad jag menar när jag skriver... Det var min officiella ursäkt till alla som var lite missnöjda med tidigare poster

    Del 1 av post
    Del 2 av post

    Ska börja med ett hett ämne, tidskomp. Hur öronen fungerar behöver jag inte ta upp mer hoppas jag. Jag ska väl börja med att tala om för att klargöra mig att detta är ett tillvägagångssätt jag använder mig av numera. Har varit nöjd med resultatet än så länge. Jag personligen är helt värdelös på att lyssna mig till tidskomp, men många säger att det bättre att lyssna sig till än att mäta. Så vi gör så här, en guide på båda sätten. Avgör själva vilket som ger er bäst resultat. Man kan t.o.m mötas på halva vägen, att först mäta sig till och finjustera med öronen. Kan tänka mig att det sista alternativet kan vara en bra idé om man vet vad man gör...

    För att använda dator baserad mätning krävs en del prylar. Först en dator, helst en laptop bara för den är lättare att hantera i garaget Sen behövs det en hyfsat linjär mätmikrofon, använder mig av en Behringer ECM8000 som är ganska bra valuta för pengarna. Till den krävs en micförstärkare med fantommatning, sen en XLR kabel samt en vanlig hörlurskabel till datorn från förstärkaren. Detta kan kosta allt ifrån 1200-1500kr och uppåt. När man väl har detta klart behövs ett program till datorn. Vi kommer behandla både RTA och FFT/MLS baserade program. Skillnaden kommer jag till senare. Ett bra RTA program är TrueRTA, som i demo version är gratis, upplösningen vad den mäter är dock kraftigt begränsad i demo läge. Som FFT/MLS program är ARTA grymt trevligt och klarar av som behövs. Det bästa är att den fungerar ypperligt i demo läge så det är i princip gratis. Finns andra program som RoomEQ, justMLS, WinMLS osv osv men håller mig till dessa två nu för enkelhetens skull.

    TrueRTA - Ladda ner...
    aRTA - Ladda ner...

    Först ska jag berätta vad skillnaden mellan FFT/MLS och RTA är och deras tillämpningsområde. Börjar med RTA som står för Real-Time-Analyser. En RTA är en spektrumanalysator som mäter ett område med frekvensband. På en graf mäts frekvensen på x-axeln och amplituden på y-axeln. Den gör detta i realtid, därav dess namn. Frekvensbandet delas upp i oktaver (serier av frekvenser, en fördubbling eller halvering av frekvensen = oktav) och upplösningen kan vara allt ifrån 1/3-1/48 oktav. Desto högre upplösning desto mer detaljerat resultat ser man på frekvensaxeln. Man använder oftast en RTA ihop med rosa brus (lika fördelning av energi genom alla oktaver). Det rosa bruset spelas upp via era högtalare i bilen och mäts vid lysningsposition av mätmikrofonen och det uppmätta frekvenssvaret skickas tillbaka till datorn och dess programvara presenterar resultatet i realtid. FFT/MLS är annorlunda och mer avancerat då det kan användas till mätning av tidsdomän. FFT är en matematisk algoritm som står för ”Fast-Fourier-Transform”. MLS står för ”Maximum Length Sequences” och är själva signalen som används till FFT algoritmen. MLS signalen ersätter rosa brus och görs via korta impulser till skillnad från rosa brus som kan stå på en stund för att få ett korrekt medelvärde, impulserna är binära sekvenser som innehåller varierande mängder information beroende hur många referenspunkter man använder sig av. Upplösningen är alltså beroende av antalet referenspunkter, desto högre upplösning desto längre blir impulsen och vice verca. Programmet som använder denna teknik skickar först MLS impulsen ut till högtalarna, mätmikrofonen registrerar impulsen och datorn kan behandla impulssvaret och via FFT räknar datorn ut både frekvens och fasrespons. Den stora skillnaden är alltså att RTA saknar möjligheten att mäta tidskomp, medan FFT/MLS klarar detta.

    Så varför ska man använda RTA överhuvudtaget när det impuls baserade programmet klarar samma sak? Saken är den att RTA programmet mäter under en bra mycket längre tidsperiod och räknar ut medelvärdet under denna tid (man får dock ställa in ”average” manuellt i TrueRTA). Reflektioner, resonanser och inverkan från kupéförstärkning kommer mätas. Alltså det totala frekvenssvaret med allt inbakat, detta kan vara en effekt som man eftersträvar eller inte... Med MLS impulserna kan man mäta endast en högtalares frekvenssvar och reflektioner och kupéförstärkningen kommer inte hinna ha samma inverkan på frekvenssvaret (om man använder en låg impulsupplösning vill säga). Jag ska tillägga att detta är mina egna slutsatser då jag inte läst något vettigt någonstans hur man tillämpar de olika metoderna på bäst sätt. Om någon har något att tillägga angående detta, feel free! MLS impulserna har jag märkt är lite känsliga/felaktiga om man mäter under 16k (16384 punkter), detta kan dock vara nödvändigt under vissa förhållanden när man behöver mycket korta tidsimpulser. Det man kan göra här är att göra flera korta impulser och lägga ihop dom till ett gemensamt medelvärde för bättre detaljrikedom i mätningen, 5-8st impulser (i 4k/4096 läge) att kombinera har funkat bra för mig. Det jag säger är att man kan göra mätningar på det faktiska frekvenssvaret på en högtalare, så nära simulerade resultat man kan komma. Fördelen kan vara flera med detta, kan bland annat felsöka om högtalaren eller "rummet" är orsak till frekvensstörningar. Mängden information i impulserna står i proportion mot frekvensupplösningen. En 65k MLS impuls ger ca 0,7Hz noggrannhet medan en 0,5k impuls endast ger ca 86-87Hz noggrannhet! Det finns hela böcker om hur detta fungerar och är ganska komplext, kan inte hälften av det så jag ska inte gå in mer på det. Men nu när vi vet lite hur allt funkar kan vi börja med programmens funktioner.


    (Bild tagen från audiomatica.com - Visar en kort MLS impuls "Gated")

    Fortsättning om hur man använder programmen, lyssna sig till tidskomp, samt teori/verklighet på kupéförstärkning och vägbuller näst...

  • #2
    Re: Mätmetoder, Kupéförstärkning - Pt3

    Fortsätter då med lite hur programmen fungerar. Börjar med TrueRTA som är ett riktigt användarvänligt program. Innan vi ens börjar med programmets funktioner måste vi kalibrera både ljudkort och mikrofon. Ljudkorten brukar vara så pass bra att de endast kräver små korrigeringar, medan mikrofonen kanske diffar på 3-4dB vid vissa frekvenser. Till de flesta kända mätmikrofoner går det att få tag på en korrigeringsfil i form av en liten text-fil. Text filen öppnar man i programmet via ”Audio I/O” sen ”Open a Mic Calibration File...”. Under den raden ska ”Use Mic Calibration Correction” vara ikryssad. För att korrigera ljudkortet tryck på ”Sound System Calibration...” och följ de enkla stegen som programmet hänvisar till. Man måste sätta en hörlurskabel mellan line-out/line-in på ljudkortet, så skapar programmet en kalibreringsfil automatiskt. Samma sak här, ”Use Sound System Correction” måste vara ikryssad för att aktivera justeringen. När detta är utfört kan vi börja mäta, här stöter vi på ett litet problem. Vart ska mikrofonen placeras? Det finns flera metoder jag sett och läst om. Det bästa sättet jag kommit fram till är att ha mikrofonen på ett stativ och plocka bort nackstödet och lägga mikrofonen i huvudhöjd och mäta 6 olika positioner i en rektangulär form med 8cm mellan varje punkt. Se bild nedan:



    Sett ovanifrån

    I raden till vänster har vi en ton generator, amplitud och vilken typ av signal man vill spela upp. ”Sine”, ”Pink N” och ”Quick Sweep” är mest användbara här. ”Sine” spelar upp sinus toner, alltså en ren ton vid given frekvens. Man kan testa distorsion och man kan leta vibrationer/resonanser med denna funktion. ”Pink N” står för Pink Noise, översatt rosa brus. Rosa brus är den vanligaste signalen man använder ihop med RTAn då bruset har jämn fördelning av energi genom alla oktaverna. Med rosa brus ska frekvenssvaret ligga likt en rak linje över x-axeln för linjärt frekvenssvar. (Nu finns det inga högtalare som har ett perfekt linjärt frekvenssvar och det är ingen garanti för att det låter bra. RTAn tar ingen hänsyn till distorsion utan bara amplitud mot frekvens). Till sist har vi ”Quick Sweep” som är en snabb impuls som sträcker sig från bas till diskant på en mycket kort tid. Man får reda på frekvenssvar riktigt snabbt men är inte överdrivet exakt i sin uträkning. Använder det när jag ställer in EQ ibland för att se hur mycket jag påverkar frekvenssvaret när jag rattar på ljudinställningarna utan att behöva vänta.

    På högra sidan kan vi ställa in skalan på grafen, ”dB Bottom” och ”dB Top” anger amplituden. ”Lo Freq Limit” och ”Hi Freq Limit” anger lägsta och högsta gränsen på x-axeln, dvs frekvensen. Under har vi ”RTA Resolution”, detta är upplösningen på frekvens axeln. Den kan ställas allt mellan 1-1/24 oktav beroende vilken version man har på programmet. Högre upplösning tillåter att vi kan se utsläckningar och andra fenomen som kan ligga inom snäva frekvensområden. Sedan har ”Speed Tradeoff” inget komplicerat här heller, anger hur snabbt RTAn rullar av efter en ton har upphört. Brukar sätta denna på ”Slow”. Till sist har vi ”Averages” där vi får ange medelvärde på varje mätning, kan vara en bra idé att ställa in denna högt och låta RTAn stå på och tugga tills ingen mer utjämning på frekvenssvaret sker. Desto högre värde, desto längre tid tar det. Brukar köra runt 100, men man kan ösa på med 10000-100000 om man vill ha ett riktigt korrekt mätvärde. Tar dock flera minuter tills grafen inte förändras längre. Ska tillägga att man använder brus ihop med detta, normalt endast rosa brus.

    Nu är det endast en rad kvar, raden ovanför grafen. Här är lite snabbkommandon, börjar överst från vänster. Här kan man växla mellan oscilloskop-läge och RTA-läge, använd inte oscilloskop-läget. Det är värdelöst, försökt använda det tidigare men funkade riktigt dåligt. Nästa par med knappar har vi stop/go, dessa avslutar/påbörjar mätningen (ha tongeneratorn på samtidigt för att mäta). Nästa fem par med knappar visar olika kanaler. Vi kan mäta via vänster kanal, höger kanal, man kan summera båda kanalerna eller se skillnaderna mellan kanalerna. Om man inte använder dubbla mikrofoner är inte detta till mycket nytta. Resten bort åt höger är olika visningsalternativ för grafen, inget överdrivet viktigt för programmets funktion. Under den översta raden har vi minnet, denna är en viktig funktion. När vi mätt klart kan man spara en mätning genom att trycka alt+1,2,3,4...20. Möjligheten finns att spara upp till 20 mätningar under respektive nummer. Nyttan vi har av detta är följande: Gå upp menyraden och klicka på ”Utilities”, här finns flera alternativ som går att använda ihop med våra sparade grafer. Tycker man använder sig mest av ”Difference”, ”Smooth” och ”Average”, med dessa kan man se skillnader mellan 2 grafer eller/och om man vill släta ut slutresultatet lite samt att med ”Average” kan vi ta medelvärde på flera olika mätpositioner. 1/6-okt utslätning tycker jag är balanserat och bra. Utan "Average" kommer frekvenssvaret förändras bara man flyttar mikrofonen några centimeter eller så och man vill inte justera efter en 5cm stor ”sweet spot” på en punkt. ”Difference” är riktigt bra om man sparar en mätning från vänster respektive höger sida och vill jämföra sidorna med varandra. Sist kan jag tipsa om att man kan trycka på en ”bar” på grafen för att se detaljerad information om frekvens och amplitud. Det var nog allt.



    Så här ser TrueRTA ut i 1/24okt läge...

    I nästa post ska jag försöka förklara aRTA på ett någorlunda enkelt vis. Ganska mycket mer avancerat är TrueRTA och inte lika användarvänligt. Kommer snart till vad man bör titta efter och vad man ska göra med all information som ges, men men lite i taget...

    Comment


    • #3
      Re: Mätmetoder, Kupéförstärkning - Pt3

      Måste säga att detta är riktigt trevlig läsning - enkelt och okomplicerat.

      En liten parentes om mätmikrofonplacering: Borde man inte mäta med "lyssnaren" i bilen? Jag brukar göra det iallafall, för det påverkar reflexer en hel del och därigenom frekvenssvaret vid lyssningsposition.
      Det bästa hade varit att mäta med en provdocka och "konsthuvudstereo-mickning" (googla om info).
      sigpic

      -C5 2008 -SQuse-
      -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

      Comment


      • #4
        Re: Mätmetoder, Kupéförstärkning - Pt3

        Originally posted by Mats H View Post
        Måste säga att detta är riktigt trevlig läsning - enkelt och okomplicerat.

        En liten parentes om mätmikrofonplacering: Borde man inte mäta med "lyssnaren" i bilen? Jag brukar göra det iallafall, för det påverkar reflexer en hel del och därigenom frekvenssvaret vid lyssningsposition.
        Det bästa hade varit att mäta med en provdocka och "konsthuvudstereo-mickning" (googla om info).
        Jag håller med. När jag mäter min bil sitter jag själv alltid i, håller micen vid höger öra, sen vänster och sen kollar jag. Det överlägset viktigaste med en EQ mätning är att försöka få höger och vänster sida att spela LIKA. Utan det kommer ljudet spreta åt alla håll, med en massa roliga fasfelsfenomen (liknar det) och dålig fokus.

        Kör också Level4 TrueRTA, med samma mic som Hanatsu, en Laptop och Maudio ljudkort till det.

        Att mäta bilen och trixa tar LÅNG tid om man skall göra det så det är nån nytta med.

        /Jonas
        SM-guld 2007 och 2008.
        Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

        Comment


        • #5
          Re: Mätmetoder, Kupéförstärkning - Pt3

          Aa kommer till det sen. Påverkar en del om man sitter i bilen, man kan t.o.m göra olika EQ kurvor om man har möjlighet för endast förare, eller om det sitter någon på passagerarsidan osv osv. Märkt att om man driver dörrhögtalarna som rena midbasar påverkas resultatet ganska lite om man sitter där eller ej, men kör man dom långt upp i mellanregister påverkar det ganska mycket. Jag har ett par "lös-ben" från en skyltdocka jag lägger nere vid fötterna om så vore fallet. Huvudet skuggar mätningen och påverkar mätningen, jag har fått för mig att mätningen blir inkorrekt i huvudhöjd om man sitter i förarstolen. Men spelar man dörrhögtalarna som i ett vanligt 2-vägs kit ska man kompensera för benen definitivt! (Ska undersöka detta närmare på semestern sen hehe)

          Ska skriva vidare på detta när jag är hemma igen. (Är nere i Österrike och naturfotograferar för tillfället, ca 1 vecka fram )

          Comment


          • #6
            Re: Mätmetoder, Kupéförstärkning - Pt3

            Funderar på ett par saker:
            Blir det inte mer korrekt om man använder signalkällan(HU) till att spela upp rosa bruset på ifrån t.ex Emma skivan? Man slipper då dessutom att ordna ngn anslutning imellan dator och bilen.
            Ljudkortet kalibrerar man väl bara om man skall använda det som signalkälla?
            "Sound by Hewi"

            Blue eMotion by heWi

            Comment


            • #7
              Re: Mätmetoder, Kupéförstärkning - Pt3

              Originally posted by Hewi View Post
              Funderar på ett par saker:
              Blir det inte mer korrekt om man använder signalkällan(HU) till att spela upp rosa bruset på ifrån t.ex Emma skivan? Man slipper då dessutom att ordna ngn anslutning imellan dator och bilen.
              Ljudkortet kalibrerar man väl bara om man skall använda det som signalkälla?
              Om man har ett internt ljudkort i Laptopen vill man nog kalibrera det, de är oftast rätt dåliga över 10k och under säg 50Hz. Kör man ett lite bättre externt så är det oftast inom 0.5dB 20-20k.

              Jag använder också alltid bilens egen spelare som källa, blir smidigare tycker jag med
              SM-guld 2007 och 2008.
              Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

              Comment


              • #8
                Re: Mätmetoder, Kupéförstärkning - Pt3

                Originally posted by Hanatsu View Post
                I nästa post ska jag försöka förklara aRTA på ett någorlunda enkelt vis. Ganska mycket mer avancerat är TrueRTA och inte lika användarvänligt. Kommer snart till vad man bör titta efter och vad man ska göra med all information som ges, men men lite i taget...
                När kommer Pt4 då? Väntar.........
                "Sound by Hewi"

                Blue eMotion by heWi

                Comment


                • #9
                  Re: Mätmetoder, Kupéförstärkning - Pt3

                  Intressant !

                  Comment

                  Working...
                  X