Announcement

Collapse
No announcement yet.

hjälp med morel primo 6st! (låda)

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • hjälp med morel primo 6st! (låda)

    jag har 6 st morel primo 12" ock en opel astra farmare. och lådan får inte bli mer än 38cm hög 77cm djup och 111cm bred:/ kan någon hjälpa mej med det? vill ha så myket db som möiligt.

  • #2
    Re: hjälp med morel primo 6st! (låda)

    Om lådan byggs med 22 mm material så blir bruttovolymen 257,6 liter. Nettovolymen med 3 st 6" portar avstämt till 40 Hz kommer att hamna runt 225-226 liter och en sån låda spelar inte jättehögt, istället får lådan troligen en relativt jämn återgivning.

    För att basarna ska kunna spela ordentligt högt så skulle det behövas åtminstone 350-400 liter netto, i teorin iaf.

    Comment


    • #3
      Re: hjälp med morel primo 6st! (låda)

      Originally posted by Optima View Post
      Om lådan byggs med 22 mm material så blir bruttovolymen 257,6 liter. Nettovolymen med 3 st 6" portar avstämt till 40 Hz kommer att hamna runt 225-226 liter och en sån låda spelar inte jättehögt, istället får lådan troligen en relativt jämn återgivning.

      För att basarna ska kunna spela ordentligt högt så skulle det behövas åtminstone 350-400 liter netto, i teorin iaf.

      TACK hur blir det om jag använder bara 5st?? spelar det högre eller blir det typ samma?

      Comment


      • #4
        Re: hjälp med morel primo 6st! (låda)

        Skillnaden mellan 5 st och 6 st i samma begränsade utrymme blir minimal, man kan säga att slutresultatet blir samma.

        Comment


        • #5
          Re: hjälp med morel primo 6st! (låda)

          Originally posted by Optima View Post
          Skillnaden mellan 5 st och 6 st i samma begränsade utrymme blir minimal, man kan säga att slutresultatet blir samma.
          om jag skall bygga tunnel hur stor blir den då?

          Comment


          • #6
            Re: hjälp med morel primo 6st! (låda)

            Släng in parametrarna på basarna så ska vi se vad som går att fixa fram i lådväg.

            Stor blir den om du ska spela högt.
            Builder of the Metallica Tribute Car

            Comment


            • #7
              Re: hjälp med morel primo 6st! (låda)

              Originally posted by Tokken View Post
              Släng in parametrarna på basarna så ska vi se vad som går att fixa fram i lådväg.

              Stor blir den om du ska spela högt.
              men härre gud e du här också! jag kan inte få den större än måtten jag skrev in om jag skall få vara med i maxboom (finland)
              http://www.morelhifi.com/wp-content/...2/04/Primo.pdf

              Comment


              • #8
                Re: hjälp med morel primo 6st! (låda)

                Originally posted by stjeppin View Post
                men härre gud e du här också! jag kan inte få den större än måtten jag skrev in om jag skall få vara med i maxboom (finland)
                http://www.morelhifi.com/wp-content/...2/04/Primo.pdf
                Jepp.. jag är här med sörrö.

                Med det platsbekymmret du har så skulle jag nog säga att du gör lådan så ABSOLUT stor det bara går..

                Du får ut ungefär 260 liter som det är idag om man räknar med 22mm material.
                Portarea till den lådan bör vara ungefär 880cm2 och ungefär 40cm lång.
                Där kan du labba lite med portlängden för att få avstämningen som funkar bäst.

                För att slippa rören kan du bygga en fyrkantig port, bara ett tips.
                Builder of the Metallica Tribute Car

                Comment

                Working...
                X