Announcement

Collapse
No announcement yet.

Behöver hjälp med val av element

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Behöver hjälp med val av element

    Tjena! Första inlägget här så hoppas det blev rätt avdelning jag postar i

    Kan berätta lite hur jag kollat efter basar, det började med att jag såg massa klipp på Youtube när folk har Ground Zero basar och jag vart intresserad i deras GZRW 30 SPL serie och 30 spl Extreme.

    Men fick tips av en att kolla på Gladen SQX 12.

    Skulle behöva tips på baselement som spelar lågt och högt.
    Jag ska inte tävla eller spela signaler utan musik och blandat, mest dubstep och låtar med mycket och låg bas.

    De jag inte kan bestämma mig över just nu är:
    Gladen SQL 15
    Gladen SQX 12 x2
    Ground Zero GZRW 30SPL-Extreme
    Ground Zero GZRW 30XSPL-D2

    Är även öppen för andra förslag
    Även tips på slutsteg. Själv vart jag intresserad i SPL Dynamics ICE 1500.1 då den var hyfsat billig (2800kr) och mycket watt, men en annan sa att jag mycket hellre skulle ta ett Gladen SPL 1800c1 och att det var värt den extra kostanden (4800kr).

    Pris per element ungefär 2-3 tusen för 2 stycken basar och runt 4 tusen för ett element.
    Vill ha så mycket tryck det går, men om det skulle spela för mycket så man knappt kan sitta i bilen så skulle jag hellre ta ljudkvalite istället för att spela överdrivet högt.

  • #2
    Re: Behöver hjälp med val av element

    Mors.
    Välkommen till forumet.

    Själv är jag en förespråkare för 15" som den storlek att föredra, före 12".
    I rätt låda tycker jag det brukar tilltala mig mer med tyngden och luftförflyttningen de kan skapa.

    Att köpa begagnat är en lösning på att få ihop mer för pengarna.
    Själv hade jag inte lagt det tillskottet på pengar för ett Gladen 1800c1.

    Hade jag själv byggt med din budget (ca 8k max?), hade jag siktat på SQX15 och 2 ICE 1500 steg.
    Då finns sedan möjligheten att uppgradera med en bättre låda och ett till SQX15 senare...

    Man får komma ihåg att mycket effekt kräver ström&kablage därefter. Kan du få tag på ngt extrabatteri och sätta bak, är det guld.

    edit: Tror nog bestämt jag hade provat mig fram på dessa här. De byggs&skeppas hit med minst 2 färre mellanhänder än GZ/SPL, vilket bordar för att mer kvalitet per krona, mer kvalitet bakom varje watt.
    http://www.lw-audio.com/sv/produkter...dio-11600.html
    Last edited by zrken; January 12, 2015, 14:25.

    Bygglogg: SQW: TransFårrden

    Comment


    • #3
      Re: Behöver hjälp med val av element

      Originally posted by zrken View Post
      Mors.
      Välkommen till forumet.

      Själv är jag en förespråkare för 15" som den storlek att föredra, före 12".
      I rätt låda tycker jag det brukar tilltala mig mer med tyngden och luftförflyttningen de kan skapa.

      Att köpa begagnat är en lösning på att få ihop mer för pengarna.
      Själv hade jag inte lagt det tillskottet på pengar för ett Gladen 1800c1.

      Hade jag själv byggt med din budget (ca 8k max?), hade jag siktat på SQX15 och 2 ICE 1500 steg.
      Då finns sedan möjligheten att uppgradera med en bättre låda och ett till SQX15 senare...

      Man får komma ihåg att mycket effekt kräver ström&kablage därefter. Kan du få tag på ngt extrabatteri och sätta bak, är det guld.

      edit: Tror nog bestämt jag hade provat mig fram på dessa här. De byggs&skeppas hit med minst 2 färre mellanhänder än GZ/SPL, vilket bordar för att mer kvalitet per krona, mer kvalitet bakom varje watt.
      http://www.lw-audio.com/sv/produkter...dio-11600.html
      Tack för svar!
      Storlek på låda/högtalare spelar ingen roll och extra batteri är givet! :P
      Så SQX är tillräckligt? För i så fall kör jag nog på som du sa, först en SQX 15 och sedan utökar när det behövs
      Steget du länkade såg även intressant ut som jag ska kika på och kanske blir ett sånt

      Comment


      • #4
        Re: Behöver hjälp med val av element

        Vad som är "tillräckligt" för någon är waay overkill frö någon annan, eller tvärt om. Omöjligt att säga.

        Slå en pling till Pierre på seastreamsgarage.se han har mer erfarenhet av dessa i praktiken än vad jag har.

        Min poäng med SQX istf SQL handlar mer om att se till att ha effekt i överflöd, och istället låta förnuftet och örat styra hur mkt spö basarna ska få. Låter det ansträngt eller illa, sänk då för f*n...
        edit: Det är mer skonsamt att pusha två steg halvhårt än ett steg JÄTTEHÅRT, för basarnas skull. Så stirra dig inte blind på att det är alldeles för mycket wattrms på pappret på slutstegen jämfört med en enkel bas.

        Vanligt är att man rekomenderar "hellre än bra bas än två sämre". Jag köper in mig på detta i väldigt många lägen, om man är ute efter att spela vanlig musik. Då är det dessutom tacksamt att ha bra med effekt.
        MEN, är man ute efter mesta möjliga tunggung, tycker jag man kommer längre på större basar (säg 15" istf 12").

        Bah, i tabell är options jag själv hade kunnat tänka mig:

        För musikfokus:
        1steg + 1x SQL -> +1 steg

        För mest mos efter uppgradering:
        2steg + 1x SQX -> +1 SQX

        För mest luftförflyttning per krona:
        1steg + 2x SQX -> 1 steg

        Bygglogg: SQW: TransFårrden

        Comment


        • #5
          Re: Behöver hjälp med val av element

          Sry för segt svar.

          Men har funderat på om t.ex 10st Marquant basar kan låta bra? Kanske bättre än 1 eller 2st Gladen basar?

          Då jag har 2st Marquant SW-1200 från Julia med en väldigt seriös låda och tycker dem dunkar på väldigt bra fot priset (149kr) men tydligen har Kula slutat sälja just 12" modellen :/ men funderar på att 10" kan väl inte låta så mycket sämre än 12"arna? Då det också verkar bara skilja 5 Hz (25hz 12" och 30hz 10") och 30 watt.
          Dessutom har båda Marquant basarna lägre resonansfrekvens än t.ex gladen basarna som ligger runt 35hz? :s

          Frågan är om jag kommer få bra om inte bättre tryck med t.ex 10 eller 8st Marquant 10" are?

          12orna jag har av Marquant spelar bättre än t.ex polares Gas lådor med dubbla 12". Dessutom driver jag dom nu med 50watt i 8 ohm

          Comment


          • #6
            Re: Behöver hjälp med val av element

            Originally posted by jespero97 View Post
            Sry för segt svar.

            Men har funderat på om t.ex 10st Marquant basar kan låta bra? Kanske bättre än 1 eller 2st Gladen basar?

            Då jag har 2st Marquant SW-1200 från Julia med en väldigt seriös låda och tycker dem dunkar på väldigt bra fot priset (149kr) men tydligen har Kula slutat sälja just 12" modellen :/ men funderar på att 10" kan väl inte låta så mycket sämre än 12"arna? Då det också verkar bara skilja 5 Hz (25hz 12" och 30hz 10") och 30 watt.
            Dessutom har båda Marquant basarna lägre resonansfrekvens än t.ex gladen basarna som ligger runt 35hz? :s

            Frågan är om jag kommer få bra om inte bättre tryck med t.ex 10 eller 8st Marquant 10" are?

            12orna jag har av Marquant spelar bättre än t.ex polares Gas lådor med dubbla 12". Dessutom driver jag dom nu med 50watt i 8 ohm
            Många är de som testat billiga basar i klasar.
            Få är de som fått det att spela högt
            Ännu färre är de som fått det att låta ens anständigt bra.

            Att köpa dessa $1 basar (för det är tillverkningskostnaden i Asien) är bara ett slöseri med pengar, tid och lådvolym i bilen.

            Och parametrarna säger idagsläget inte alltid hela sanningen hur en bas låter IRL.

            Men snabbt tittat så kanske du kan snudda några toner så lågt som 40hz med en 12" i en 60liter basreflex.
            Last edited by JALLE; February 16, 2015, 19:32.
            Roger Edvinsson
            Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
            helst på saker av kolfiber :-)

            Comment


            • #7
              Re: Behöver hjälp med val av element

              Att ens fundera på att jämföra julaburkar mot SQX är absolut vansinne. Stoppa den tanken i ett mörkt hål och glöm den permanent.

              Bygglogg: SQW: TransFårrden

              Comment


              • #8
                Re: Behöver hjälp med val av element

                Ljudbygget vart inte som planerat :/

                Men har gått ett tag nu och har fått reda på lite flera högtalare.

                Jag är som sagt ute efter djupbas, funderar på att stämma av lådan runt 32-35 hz.

                Vad tror ni om AutoStudio Reference 1500.1 eller SPL Dynamics ICE 1500 och börja med en SPL Dynamics XTR-300D2 och sedan när plånboken tillåter så köper jag en till?

                Väldigt mycket pengar för mig då jag bara studerar så vill va säker på att jag väljer rätt hehe

                Vilka spelar bäst i de lägre registret (men gärna att de spelar bra vid lite högre hz med t.ex mainstream musik) utav Gladen SQX12, Gladen SQL 12, SPL XTR 300?

                Comment

                Working...
                X