Announcement

Collapse
No announcement yet.

Passivt 2-vägsfilter.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Passivt 2-vägsfilter.

    Tjenixen.

    Först och främst så börjar jag med att tacka Optima för lådhjälpen, guld värt!

    Håller på med ett litet bygge här hemma och har nu kommit fram till filterdelen och även här behövs hjälp.

    I lådorna som jag bygger ska det sitta 8st 8" och 2st 1" diskanter per låda, basarna är på 8ohm och diskanterna på 4ohm så filtret kommer se 8 ohm åt båda håll så att säga.

    Diskanterna har en känslighet på 96db och basarna på 87.5db styck.
    Kommer jag behöva lägga en dämpning på diskanterna tro eller hur fasen blir det egentligen när man har flera element, påverkar det känsligheten på något vis??

    Detta är ett budgetbygge så det ska helst inte vara några påkostade historier

    Köper gärna något färdigbyggt om det finns något men kan även knåpa ihop något eget om jag bara får en shoppinglista och ett litet schema, var väldigt många år sedan (minst 15) jag lödde filter så det kunde faktiskt vara lite roligt.

    Mvh Daniel

  • #2
    Re: Passivt 2-vägsfilter.

    Komponenterna löser jag nog nu när jag hittade denna snurran http://ccs.exl.info/calc_cr.html#TOP

    Men jag är fortfarande lite nyfiken på hur det är med känsligheten, hur funkar det egentligen ?

    Comment


    • #3
      Re: Passivt 2-vägsfilter.

      Är absolut ingen expert på passiva filter. Men skillnaden behöver inte bli så stor, då konarean hjälper till. Men häng på en L-pad/potentiometer så kan du trimma efter humör.
      Octan
      Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
      Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

      OctanAudio
      Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
      Fegens Vandrarhem

      Bilstereoblog
      Team Ljudbyggaren

      Comment


      • #4
        Re: Passivt 2-vägsfilter.

        8 st basar på 8 Ohm blir 4 Ohm totalt, inte 8 Ohm. Utgår man ifrån känslighetsvärdena så borde nivån bli ganska lika, men visst kan man stoppa dit en L-pad också för säkerhets skull.

        Comment


        • #5
          Re: Passivt 2-vägsfilter.

          Originally posted by octan View Post
          Är absolut ingen expert på passiva filter. Men skillnaden behöver inte bli så stor, då konarean hjälper till. Men häng på en L-pad/potentiometer så kan du trimma efter humör.
          Var oxå lite inne på en L-pad men som sagt så är det superbudget som gäller och 4 st motstånd är duktigt mycket billigare än 2 st L-pads

          Originally posted by Optima View Post
          8 st basar på 8 Ohm blir 4 Ohm totalt, inte 8 Ohm. Utgår man ifrån känslighetsvärdena så borde nivån bli ganska lika, men visst kan man stoppa dit en L-pad också för säkerhets skull.
          Ja jäklar det har du helt rätt i, vet inte hur ja räknade där riktigt men det är ju tur att nån har skallen på skaft

          Tror helt enkelt att jag testar utan dämpning, är ju inte så knivigt att öppna och löda i ett par motstånd om så krävs i efterhand.

          Har ju trots allt stora möjligheter att ställa i förstärkaren med om det skulle vara nödvändigt.

          Comment


          • #6
            Re: Passivt 2-vägsfilter.

            Kom på ytterligare en fråga när man snackar filter.

            Ett 8ohms element mäter ju sällan 8ohm, snarare runt 6-7ohm.

            Ska man mäta vart man landar och räkna filtret efter det eller ska man räkna på vad som står i pappren?

            Comment


            • #7
              Re: Passivt 2-vägsfilter.

              Den filteruträknaren som du länkar till använder sig inte av elementens resistans (RE), då bör det vara den angivna impedansen i elementens specifikationer som du utgår ifrån tycker jag.

              Comment

              Working...
              X