Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tips och trix Tona Rutor?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Tips och trix Tona Rutor?

    Tjena! Tänkt åka till biltema och införskaffa lite toningsfilm, någon som har erfarenhet av biltemas film och kan komma med tips på hur jag ska gå till väga?
    Har aldrig tonat en ruta förut men är bra på att använda händerna.
    \m/

  • #2
    Re: Tips och trix Tona Rutor?

    Helt okey, går att få resultat med deras toningsfilm också på normala rutor som ej är alltför välvda. Man kan krympa Biltemas toningsfilmer men det är betydligt svårare än proffsfilm i mitt tycke.

    Var inomhus, och städa innan! BLÖT hemskt gärna golvet med rikligt mkt vatten (som då kommer att binda dammet när du springer runt och monterar solfilmen)


    Du kan lägga solfilmen med skyddsfilmen kvar på utsidan av rutan och klippa till storleken.
    Kör man med proffsfilm så kan man värma filmen när den sitter utsidan så toningsfilmen får rätt sk form. Krävs dock lite extra kunskap och tungan i rätt mun, att krympa solfilm och kanske inget man bör ge sig första gången om man ex bara köper ett paket solfilm eller den billigaste man hittar...


    Monteringen :
    Förbered så du kan sätta solfilmen även nedanför listen på insidan som trycker mot rutan.
    Några tar fram tjejens transparenta nagellack och lägger det på den översta kanten, för att hindra att solfilmen släpper om man använder sämre film eller kör med elhissarna i tid och otid.
    När man skär, så skär iaf jag alltid precis på kanten på rutan och då kan man enkelt lägga rakbladet i vinkel mot rutan och skära med rakbladet så man använder eggen en bit in på rakbladet, om du förstår.



    => Ha inte bråttom, om du inte gjort det förut!! <=

    Blanda vatten med någon droppe diskmedel i.
    Använd vatten på rutan, den ska vara fuktig om du är kung på att sätta solfilm och blöt om du är nybörjare.
    (Har man problem att dela solfilmen med rakbladet kan man sätta en bit tejp på var sida och dra isär de två)
    Dra av skyddsfolien i ena kanten, lägg på filmen, dra bort resten av skyddsfilmen och lägg den direkt mot rutan, så den sidan med klister inte samlar en massa damm.
    Använd en blöt skrapa, TRYCK LÄTT med skrapan (absolut inte för hårt, för då repar du garanterat "filmen" eller flyttar runt den så den i inte täcker rutan) och använd absolut inte händerna till att ta bort vattnet mellan rutan och toningsfilmen.
    (Dra alltså inte bort all skyddsfilm så du springer runt med en stor klistrig yta som fullständigt suger åt sig damm och annat skräp)
    Arbeta dig över rutan, en bit i taget när du drar bort vattnet mellan rutan och filmen.

    Tryck inte för hårt om det blir bubblor, för då kan du göra små veck på filmen som garanterat syns. Har du bubblor så flytta dom till kanten, och är det fler så kan man dra ihop dem och låta vattnet nästan leta sig självt ut till kanten när man lugnt med bestämt använder den blöta skrapan på solfilmen.


    Måste du skära filmen, dela upp rutan pga att den är t.ex väldig väld eller stor som på en bakruta, så skär med ett rakblad på elslingan så syns inte skarven senare. Tryck inte för hårt så du sabbar elrutan bara..
    Gör ALDRIG skarvar som ligger omlott på det slutliga resultatet, sånt ser bara för pinsamt taskigt ut!


    Får man vita (luft) bubblor bredvid rutramen på de svarta "prickarna" på rutan, på nya bilar så kan man ofta trycka bort dessa efter ett 1/2 dygn, så solfilmen sätter sig och hela rutan är tonad.


    Blir det veck eller bubblor i filmen så riv bort skiten, finns väl knappt nåt värre än taskigt monterad solfilm på en i övrigt fräsch bil!!!


    Lycka till.
    Last edited by trop de; May 20, 2012, 21:15.
    Finns det något värre än diskant dominanta högtalare?

    Comment


    • #3
      Re: Tips och trix Tona Rutor?

      Tack! ska läsa detta några gånger och prova mig fram, det bästa är nog att jag har 2 bilar som inte alls är så fräscha som jag tänkt sätta film på, bra att öva på någon skrothög så man kan göra snyggt på kommande bilar!
      \m/

      Comment


      • #4
        Re: Tips och trix Tona Rutor?

        Originally posted by LuffarN
        Tjena! Tänkt åka till biltema och införskaffa lite toningsfilm, någon som har erfarenhet av biltemas film och kan komma med tips på hur jag ska gå till väga?
        Har aldrig tonat en ruta förut men är bra på att använda händerna.

        Ett tips alternativ till biltema: Swedol, bra pris med....:-)

        Comment


        • #5
          Re: Tips och trix Tona Rutor?

          ser ut att vara billigare än biltemas, är den lika bra/bättre?
          och men bra menar jag medgörlig och lättarbetad.. tanken är endast att man inte ska kunna se in i bilen för att basar och port kommer annars att synas genom bak och sidorutorna. :P
          \m/

          Comment


          • #6
            Re: Tips och trix Tona Rutor?

            Skall vara mycket bättre då jag frågade en kille som höll i en packe inne på swedol.

            Comment


            • #7
              Re: Tips och trix Tona Rutor?

              Originally posted by LuffarN View Post
              och men bra menar jag medgörlig och lättarbetad.. tanken är endast att man inte ska kunna se in i bilen för att basar och port kommer annars att synas genom bak och sidorutorna. :P
              Om själva poängen är att insyn ska bli minimal eller närmast obefintlig så kan du välja bort Biltema direkt! För att uppnå målet måste du välja laminerad proffsfilm, och gör man det rätt så kommer man behöva en väldigt stark strålkastare nära rutan och riktad rakt in mot bilen för att försöka fundera ut vad som ligger inuti bilen.

              Att privat lära sig tona rutor med laminerad toningsfilm (som du beskriver) blir ett mycket dyrt nöje. Jag skulle absolut inte rek någon nybörjare eller ens någon medel duktig att göra just detta, oavsett plånbok.

              Gå till en seriös firma och säg att du vill ha samma toning som polisen för att man inte ska kunna se in i din bil, så förstår dom vad du eftersträvar för resultat. Bilen kommer utöver insynskyddet vara mycket svalare på sommaren om man sätter sådan film på så många rutor man får, samt under förutsättning att man parkerar åt rätt håll och håller bilens öppningar stängda.



              Jag skriver laminerad, för att poängtera att sådan riktig proffessionell toningsfilm är uppbyggd av flera lager, varav ett speciellt som har just den egenskapen du efterfrågar.
              Finns det något värre än diskant dominanta högtalare?

              Comment


              • #8
                Re: Tips och trix Tona Rutor?

                Vill poängtera att värm INTE biltemas solfilm, den "skrynklar" direkt ...

                Det går inte med vilket diskmedel som helst. Finns det petroleum produkter i så löser dessa upp solfilmens lim och resultatet blir inget fäste.

                Rastrer som brukar finns på rutorna (de där prickarna) kan "slipas" med en scotch brite svamp, om man är försiktig, så man rundar av de skarpa kanterna, då slipper man "fulheten" i filmen runt rastrerna

                Comment


                • #9
                  Re: Tips och trix Tona Rutor?

                  Originally posted by Car n' Audio View Post
                  Vill poängtera att värm INTE biltemas solfilm, den "skrynklar" direkt ...
                  Om kravet är att man utanför bilen inte ska kunna se in i densamma så blir det egentligen helt poänglöst att ens tala om Biltemas solfilm som något slags alternativ. Men för att bemöta ovanstående så gick det att värma och krympa Biltemas solfilm köpt så sent som i Februari 2012, möjligtvis har Biltema nu bytt leverantör eller så misslyckades bara själva monteringen och filmen skrynklade.
                  Finns det något värre än diskant dominanta högtalare?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Tips och trix Tona Rutor?

                    Originally posted by trop de View Post
                    Om kravet är att man utanför bilen inte ska kunna se in i densamma så blir det egentligen helt poänglöst att ens tala om Biltemas solfilm som något slags alternativ. Men för att bemöta ovanstående så gick det att värma och krympa Biltemas solfilm köpt så sent som i Februari 2012, möjligtvis har Biltema nu bytt leverantör eller så misslyckades bara själva monteringen och filmen skrynklade.
                    Biltema har dock flera olika sorters film, men den erfarenhet jag har är att de skrynklar lätt vid värmning.

                    Går det? Ja, men tror nybörjare som aldrig värmt tidigare får svårt att "hålla igen" på värmen ... dock, är biltema filmen billig, och man kan öva sig utan att bli fattig

                    Lyckas man värmekrympa biltemafilmen, då lyckas man även med proffsfilmerna

                    Comment


                    • #11
                      Re: Tips och trix Tona Rutor?

                      faaaast, skulle jag vilja vara riktigt brutal kan jag lika gärna lacka rutorna mattsvarta.. fast jag tycker ju om att se något genom bakrutan. :P
                      är swedol's mörkaste film något att ha vad det gäller att sänka insynsmöjligheter? är som sagt ingen seriös bil jag håller på med utan en som var i princip gratis. jag vill inte att man ska kunna gå förbi bilen och se grejjerna i den iaf..
                      \m/

                      Comment


                      • #12
                        Re: Tips och trix Tona Rutor?

                        Svärsonen hade köpt solfilm från BlueRide > http://www.blueride.se/exterior-deko...21_26_143.html ... den återanvändningsbara, gick att värma och få rejält bra resultat.

                        I stort sett endast rastrerna i rutan som syns ... (gjort på en 855:a, 5 fönster) ... vart rejält mörkt.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Tips och trix Tona Rutor?

                          jag kör biltemas mörkaste på bruksbilen. Man ser inte in över huvudtaget, lite halvtaskigt ut också för den delen...

                          Lätt att få bra resultat om rutorna är raka. Mina var något kuperade och det blev lite sisådär på ett par ställen.
                          Sponsor:
                          Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
                          Tudor Batteries - www.tudor.se
                          Sonax Bilvård - www.sonax.se

                          Comment


                          • #14
                            Re: Tips och trix Tona Rutor?

                            Jag har den mörkaste swedol´s har. limoblack har jag för mej den heter. Det blir riktigt mörkt även i direkt solljus är det svårt att se in, om man inte anstränger sej. Dock blir det svårt att se ut när det är skymning, men det är väll en annan femma

                            Comment

                            Working...
                            X