Announcement

Collapse
No announcement yet.

Honda Civic Tourer Gladen/Mosconi/Pioneer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Honda Civic Tourer Gladen/Mosconi/Pioneer

    Originally posted by Nonne View Post
    Jag har också varit ute för att ändhylsan inte passat i säkringshållaren, både i Gladens och även på annat fabrikat.

    Det märkliga är att 50mm2 kabel passar i FH35
    Så vad är mina val?
    1. Köra utan ändhylsorna i säkringshållaren?
    2. Modifiera säkringshållaren (förstora upp saken som är för liten, oklart hur i dagsläget)
    3. Byta till en större säkringshållare som tar 35 ändhylsorna (de är antagligen lite större än 35 eftersom kardellerna inuti är 35mm2 totalt)

    Comment


    • Re: Honda Civic Tourer Gladen/Mosconi/Pioneer

      Det börjar likna nått på passagerarsidan. Insidan av plåten mot utsidan är oxo dämpad med Multimatta.

      Återstår att modifiera innerdörrsidan så att min tjocka distans till mellanregistret får plats. Den ska sedan fästas med M5 (gått upp en storlek).

      Comment


      • Re: Honda Civic Tourer Gladen/Mosconi/Pioneer

        Originally posted by pike2k View Post
        Så vad är mina val?
        1. Köra utan ändhylsorna i säkringshållaren?
        2. Modifiera säkringshållaren (förstora upp saken som är för liten, oklart hur i dagsläget)
        3. Byta till en större säkringshållare som tar 35 ändhylsorna (de är antagligen lite större än 35 eftersom kardellerna inuti är 35mm2 totalt)
        En sak du kan göra är att klippa upp hylsan, vika den lite omlott på kardellerna.
        Ha skarven neråt så kommer du ändå att få full funktion.

        Kolla bara så du inte har hylsor för 50mm2
        sigpic

        We know the Rolex feeling, only the best are copied.

        Ljudbyggaren sedan 1998

        Importör av Mosconi, Gladen
        Se oss på Facebook för nyheter.

        Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

        Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

        International Head Judge och numera även kallad besserwisser

        Comment


        • Re: Honda Civic Tourer Gladen/Mosconi/Pioneer

          Originally posted by Nonne View Post
          En sak du kan göra är att klippa upp hylsan, vika den lite omlott på kardellerna.
          Ha skarven neråt så kommer du ändå att få full funktion.

          Kolla bara så du inte har hylsor för 50mm2
          Med tanke på hur mkt jobb det är att få ner alla kardellerna så är det ytterst tveksamt att hylsorna är större än 35, står 35 på förpackningen, men ngt svårt att mäta kvadrat.

          Finns det säkringshållare i 50 storlek? Jag antar att steget tar 50mm2 kabel?
          Jag har inte tid att jamsa rundor mer med detta, vågar inte sträcka kabeln innan jag har den ansluten till en säkringshållare och detta bromsar ner mina framsteg.

          Comment


          • Re: Honda Civic Tourer Gladen/Mosconi/Pioneer

            Den här har jag också på lager .....

            https://www.aamp.se/product.html/shd...tegory_id=3112
            sigpic

            We know the Rolex feeling, only the best are copied.

            Ljudbyggaren sedan 1998

            Importör av Mosconi, Gladen
            Se oss på Facebook för nyheter.

            Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

            Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

            International Head Judge och numera även kallad besserwisser

            Comment


            • Re: Honda Civic Tourer Gladen/Mosconi/Pioneer

              Det gick bra ett tag idag.

              Jag valde denna lösningen för att få hylsorna att passa:


              Sedan fixade jag så att diskanterna fick plats:


              Efter dessa framsteg blev jag "girig" som det kallas och oförsiktig. Jag hade inte hittat hålet innan jag försökte dra till skruven och skruven stack därmed upp 2mm för mycket (det är allt som skiljer). Följdaktligen så följde säkringen med när jag försökte tvinga på änden på säkringshållaren och gick därmed sönder.

              Jag behöver minst en ny säkring, men det är lugnt, jag har ändå en strömkabel som är 1.5m kort för att göra nån nytta.

              Comment


              • Re: Honda Civic Tourer Gladen/Mosconi/Pioneer

                Här är mina tankar kring den 1.5m korta 35mm2 strömkabeln.
                Efter en hel del grubblande har jag kommit fram till att jag inte vill dra en ny 35mm2 kabel utan tänker förlänga den befintliga istället.
                Tänkte sätta förlängningen (ett distributionsblock som ännu inte finns inköpt) under baksätet.

                Detta är säkert inte det bästa sättet att lösa problemet på, men så länge det fungerar är jag nöjd med denna lösningen.
                Last edited by pike2k; August 5, 2020, 12:58.

                Comment


                • Re: Honda Civic Tourer Gladen/Mosconi/Pioneer

                  Originally posted by pike2k View Post
                  Tänkte sätta förlängningen (ett distributionsblock som ännu inte finns inköpt) under baksätet.
                  Det är ju smidigt om du vill koppla in fler steg eller annan elektronik senare!

                  "Någon" har gjort så i min hustrus bil
                  Vis vobiscum sit!

                  Comment


                  • Re: Honda Civic Tourer Gladen/Mosconi/Pioneer

                    Nu förstår jag varför du inte fick i hylsan, du skulle tagit bort adaptern.
                    Den finns där bara för att passa 20mm2 Kabel area!

                    När du monterar en ny säkring så bort med adaptern och använd ny ändhylsa.
                    sigpic

                    We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                    Ljudbyggaren sedan 1998

                    Importör av Mosconi, Gladen
                    Se oss på Facebook för nyheter.

                    Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                    Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                    International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                    Comment


                    • Re: Honda Civic Tourer Gladen/Mosconi/Pioneer

                      50mm2 ändhylsa passar mer än väl 😎
                      Attached Files
                      sigpic

                      We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                      Ljudbyggaren sedan 1998

                      Importör av Mosconi, Gladen
                      Se oss på Facebook för nyheter.

                      Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                      Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                      International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                      Comment


                      • Re: Honda Civic Tourer Gladen/Mosconi/Pioneer

                        Originally posted by Nonne View Post
                        Nu förstår jag varför du inte fick i hylsan, du skulle tagit bort adaptern.
                        Den finns där bara för att passa 20mm2 Kabel area!

                        När du monterar en ny säkring så bort med adaptern och använd ny ändhylsa.
                        Jo så här i efterhand är det ganska självklart.
                        Men när man söker efter mer info om produkten (säkringshållaren) så finns det ingenting från Gladen.
                        En försäljare på tyska Amazon skrev att den stödde "upp till 35mm2". Inte heller detta visade sig vara sant nu så här i efterhand

                        Det är helt enkelt så att bristfällig info resulterar i det som hände. Den passade ju "nästan" i adaptern

                        Comment


                        • Re: Honda Civic Tourer Gladen/Mosconi/Pioneer

                          En annan intressant sak (i sammanhanget) är att denna idén som verkade så lovande har fallerat fullständigt:


                          Så fort man lägger minsta belastning på denna gänga i hålet så lossnar hela baksidan av diskanten.
                          Jag menar väldigt liten belastning.

                          Så jag förstår dessvärre inte vad denna gänga är till för.
                          Dessutom undrar jag om diskanten har gått sönder nu?
                          Är det någon som vet svaren på mina frågor?

                          Comment


                          • Re: Honda Civic Tourer Gladen/Mosconi/Pioneer

                            Man tappade lite lusten att posta uppdateringar när en då för tillfället viktig fråga gick helt obesvarad. Nu i efterhand visar det sig att diskanten tålde behandlingen som frågan gällde, men det visste jag ju inte innan jag testat den.

                            Här kommer iaf lite bilder och beskrivningar på saker jag gjorde i Augusti månad.


                            Här har jag limmat på lite stöd på baslådan, golvet som den skall limmas fast i är allt annat än plant underlag. Jag använder sedan PL400 för att fästa den i golvet.


                            Multimattan anpassad och fäst på en av framdörrarna.


                            Diskanten krävde ett hål som var 45mm i diameter. Så här gjorde jag den anpassningen.


                            Självklart fick jag göra nya ringar


                            Föga förvånande så passade inte saker med den gamla ringen i dörrsidan, så den fick tas bort.


                            Jag ville behålla funktionaliteten som en backkamera ger, så fick lägga en dag på att köpa en Alpine kamera som jag kunde koppla till den nya HU. Sedan ytterligare 1-2 dagar att få den att passa i den gamla kamerahållaren.


                            Så här ser de nya ringarna ut innan de fått lite färg på sig. Här har jag precis borrat hål och testat så att allting passar.
                            Ringarna är sågade frihand med en sticksåg. Det visade sig vara den smidigaste metoden.


                            Lite färg på och även elementet ditskruvat.


                            Påbörjat bygget av ställningen för DSP och Slutsteg.
                            Last edited by pike2k; September 25, 2020, 07:01.

                            Comment


                            • Re: Honda Civic Tourer Gladen/Mosconi/Pioneer


                              Så här dämpade jag dörrsidan


                              Icke att förglömma - applicering av apskit


                              Ny backkamera äntligen på plats


                              Diverse bilder på kabeldragning etc.


                              Ett av testerna för att se att saker och ting fungerar.


                              Början till ett nytt golv. Detta är pausat eftersom jag letar efter en filt som passar bilens inredning som är mörkgrå/svart. Sedan ska jag göra en lösning med fläktar där kylningen är aktiv.


                              Fortsättning på ställningen där jag korrigerar ett misstag och klär den med filt.


                              Dags att koppla och löda RCA kontakter


                              Resultatet
                              Last edited by pike2k; September 25, 2020, 07:04.

                              Comment


                              • Re: Honda Civic Tourer Gladen/Mosconi/Pioneer

                                Fint bygge med väldigt trevliga produkter

                                Comment

                                Working...
                                X